|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Nu när jag köpte min 320d ede E90 fick jag vinterdäck på köpet. De är begagnade och har varit på en E91 316 eller 318 (står ett klistermärke, men jag kan inte se om det är en 6a eller 8a). Allt är rätt för min bil förutom hastighetsindex såg jag idag. Det är T istället för V. Nu undrar jag om detta har någon vidare betydelse eller är det okej? Ska jag prata med bilförsäljaren och säga till att det är fel hastighetsindex eller är detta bara en liten detalj? Jag har inte så bra koll på hastighetsindex men vad jag läst på nätet är det mer okej att gå upp en bokstav än ner. | |
|
De flesta riktiga vinterdäck har högst T så det är absolut inget fel med det. Jag vill minnas att Q var standard på vinterdäck för bara några år sedan. jag blev förvånad att det var så högt som T när jag beställde mina Hakka 8 i höstas =) Behöver du åka fortare än 190 km/h med vinterdäcken? =) |
|
|
Detta svar fick jag från Transportstyrelsen för ett år sedan: "Det är bara på sommardäcken som däcket måste ha en hastighetsklass som minst uppfyller bilens topphastighet. Odubbade vinterdäck får i Sverige användas under hela året. " Och sedan gäller att du får framföra bilen i hastighet enligt hastighetsindex som maxhastighet. |
|
| Nej nej haha jag kör inte i närheten av det där. Men vad jag förstått är hastighetsindex baserat på bilens maxfart inte hur snabbt man egentligen kör? | |
| Dubbelpost nu, men okej detta är odubbade men jag kommer bara använda dem på vintern. Så med andra ord kvittar detta nu? | |
|
Vinterdäck: Tillåtet med valfritt hastighetsindex. SommardäcK: Hastighetsindex får ej understiga bilens registrerade topphastighet. Ja, det kvittar. |
|
| Tack för alla snabba svar :) ha en fortsatt solig dag :) | |
|
Ska du köra lagligt eller däromkring kvittar det, men jag kollar numer noga vad det är för index på däcken. Detta efter däckexplosion vänster bak i 200 och sen höger fram i 230kmh veckan därpå. Inte kul! --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Alltså jag kör aldrig över 160km/h, i Tyskland har jag varit uppe i 180, jag vågar i princip inte go higher, men iofs har jag inte heller haft en bil som pallat med mer. På vintern lär jag verkligen inte göra det. Min morbror åkte på en däckexplosion i 50km/h, konstruktionsfel på hans bil eller något var det. Får jag fråga hur det gick till? Jag menar min morbror rammade in i ett träd i en jävligt låg hastighet, du måste ha haft änglavakt? Jag blev bara fundersam över det att hastighetsindex handlar om bilens maxfart och inte själva hastigheten man kör i. Men jag tror jag skiter i det, många andra verkar göra det. |
|
| Jag undviker farter över 130km/h på vintern då jag kör dubbat. Vid 160-170km/h, särskilt med relativt nya dubbdäck, brukar det börja smälla i innerskärmarna ;) | |
|
Bak var inte så dramatiskt, men så var vägen rak. Kan ha blivit värre i en kurva. Frampunkan hände också på rak väg, men mitträcke och bara en fil gjorde det intressant. Nästan noll bromsverkan och den drog kraftigt åt höger och när jag kompenserat med att styra mot rätt mycket klev den över och girade mot räcket istället, så det blev slalom. Höll mej på vägen utan att ta i något son tur var. Var gamla däck med låg hastighetsindex. Något jag aldrig reflekterat över innan den incidenten. Det var f.ö. sommar och sommardäck. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.