AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.464

Köpråd angående äldre bmw

Hej är helt ny från och med idag!

Jag är inne på att köpa en beemer, och har kollat runt som en galning senaste dagarna. Har hittat en 528 -00 och en här på powerbörsen en e46 -01.

528 är ägd av 2, den ena som importerade den och sen han som nu äger den har haft den i 11 år. Äldre herre som vad jag såg av den och när jag provade den så kändes den sjukt fin i drivlina, hann inte kolla så noga efter rost men det jag såg så kändes den riktigt fräsch för en 00a e39, ligger ute för 23000 ca. Har gått 22000 ca och har väl nomal utrustning, kan inte så mycket om bmws utrustninglista men för mig var tillräcklig.

320 är dock mindre lätt att kolla in för mig för jag bor i värnamo och han bor i falkenberg, tanken är att komma och kolla på den idag och den ser otroligt välvårdad ut på bilderna, den ligger ute för 39 000 och på annonsen ser allt bra ut, dock så har jag lite feber mot att åka långt för att kolla på bilar men är den som han säger och har fått uppfattningen att folk som hellre lägger ut på PB är mer seriösa än folk som slänger ut på blocket.

Så mitt problem är mer att jag kan inget om dessa bilar mer än de lilla jag har läst på AP och att jag vill bara ha en fin bmw som inte är slutkörd vilket jag förmodligen kommer få med den äldre herrens 528 med 2 ägare eller om man vågar sig på att köpa en 320 med runt 12 ägare svensksåld.

Vad har ni för råd ni som är mer erfarna? Jag vill så gärna ha en bmw men kan ack så lite :'(

Mvh Dulf
Zo
78
Zoro87
Bmw 520 e39-01
Hej och välkommen till forum.
528 kommer vara dyr att äga, både i försäkring och i bränsle däremot 320 kommer vara ganska billig i drift. I 528 kommer du sitta mycket bättre, en stor bil och väldigt skön att köra med perfekt prestanda. Tycker du ska provköra både och bilda en egen uppfattning.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En importerad har ju haft ägare innan importen också, den stod ju inte magasinerad fram tills den importerades. Så 528 du hänvisar till har haft minst 3 ägare, troligtvis fler.

Bra tips att se över försäkringskostnaderna och hur de skiljer mellan modellerna.

Men rent allmänt skulle inte jag fokusera primärt på antal ägare, utan istället fokusera på det generella skicket och hur skötsel fram till idag ha sett ut. Gällande att lära dig mer om bilarna så kan du använda detta forum och specifikt sökfunktion för att lära dig mer.

Mango
BMW 320iT -04
Hej,
Har ingen ägarerfarenhet av 5-serier, men väl kör- och åkaerfarenhet. De är i mitt tycke stora, tunga och härliga. Känns som att köra en pansarvagn om de är i skick. En 320 E46 är vid jämförelse betydligt billigare att äga och köra som Zorro nämner. I gott skick är det mycket bra och tåliga bilar. Jag har en 04 som nu gått runt 15000 mil och börjar visa lite klassiska e46 ålderskrämpor i upphängningsdetaljerna. Den andra är en 03 325 och har gått runt 260000 miles, vilket i runda slängar är 42000 mil. Bromsskivor på den är bytta en gång och bussningar i fram och bakvagn bytta tre ggr. Annars i princip vanliga oljeservicar med tätare intervall än vad indikatorn säger.
mvh
/Magnus
Tack för alla svar!

Jag skippade 528 och är just nu på väg mot 320 som förhoppningsvis är i fint skick. Tråkigt med tyg men annars så var den enligt annonsen fint skick. Ska finnas en liten rost bubbla vid nummer skylten bak men det är ju bara att rost laga. Uppdaterar om det gick vägen, önska mig lycka till till kanske min första beemer hehe!

Mvh Dullen87

Det blev 320n. Otroligt vilken bil man fick. Inte så super törstig heller!

Får se om jag förblir nöjd beemer ägare men ska vårda den ömt! :)

Tur man har detta forumet.
Zo
78
Zoro87
Bmw 520 e39-01
Grattis och lycka till med bilen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.