AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
12.150

Rengöring vitt skinn?

pa
30
parcdlo
BMW 520d -14
Förarsätet är smutsigt vid ryggstödet, förmodligen från skärpet på byxorna. Har vitt skinn, hur rengöra bäst, lättast? Jag har provat BMW:s egna medel men får inte bort det.
Rätt vågat o inte att rekommendera utan att ha testat på ett dolt ställe...
Men iaf. På min bruxis fanns det ingrott "brunt/svart" skit på utsidan av sätena. Gick inte att få bort med något...Eller, enda tills jag testade med Thinner (varianten billackerare använder), skiten gick bort med ett svep. MEN, mitt råd är att innan du testar med ett så starkt medel, att du testar på ett dolt ställe, så du inte löser upp mer än bara smutsen så att säg...Naturligtvis måste du efterbehandla med lädervård!
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Du är säker på att du inte nött bort färgen va? För då ser det brunt och smutsigt ut men i själva verket är det lädrets naturliga färg som kommit fram.

Jag har också vitt skinn och använder Gliptone Liquid Leather Cleaner och Conditioner och det funkar väldigt bra!
Hade blåa fläckar efter ett par jeans och det var inga problem att få bort. Det blir en riktigt nybilslukt efteråt och luktar verkligen nytt läder :)

Länk
pa
30
parcdlo
BMW 520d -14
Färgen är inte bortnött. Hade också missfärgning från jeans, fick bort utan problem men missfärgningen från skärpet går inte bort. Ska prova en hårdare svamt innan jag köper nya produkter.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Se rekommendationen i tråden där du söker polerare i Gbg, Ditecentren jag känner till har en speciell "svamp/ trasa" som de tvättar slitna rattkransar och skinnklädslar med som gör underverk. Thinner dödar den bästa av skinnklädslar.

Mvh
Asken
//
300
///535power
320d EDE -11
lugn nu ta en kökssvamp använd svampsidan och använd rikligt med grumme citronsåpa blanda inte ut utan såpa direkt på skinnet och gnid med svampen.det gör underverk och är skonsamt mot skinnet
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, och motstå frestelsen att gnugga! Lugna, cirkulära rörelser med svagt tryck räddar ovansidan av lädret. Gnuggar du riskerar du slita bort lagret :(

----
BMW CS/SC #6212
Hej,

Köp en mirakelsvamp samt ett väl utspädd interiörmedel exempelvis på www.pingens.se. De har även en riktigt bra guide.
1: Dammsug ordentligt först.
2: Spraya på svampen samt ytan, svampa försiktigt ytan fram och tillbaka. Tryck inte.
3: Eftertorka med en mikrofiberduk/våffelduk eller liknande.

Följer du dessa steg så kommer du få ett grymt resultat.
Thinner dödar allt, inkl smuts:). Man skall ju inte bada grejerna i thinner, en lätt thinner-fuktad trasa o det mesta försvinner (nåja även några hjärnceller stryker nog med)*haha*. Som sagt testade på mitt "ingrodda" med alla möjliga/omöjliga proffsmedel, nix. Men när thinnern åkte fram då jäklar, men det skall tilläggas, det var inte skinn utan "galon/vinyl" a la mitten av 90-talet. Ja man kände att thinnern påverkade materialet just när man torkade... Har givetvis testat med snabba thinnerdrag på skinn, den fege vinner sällan*haha*. Fördelen med starka medel är som det sägs att man smeker bort smutsen, istället för att få "gnuggmärken"....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.