|
|
|
|---|---|
|
Hello folks! - Jag tänkte jag ville få upp glansen lite på mina blästrade strålkastarglas. Jag våtslipade först med 800 för att få bort inslag från stenskott o annat skräp. Jag fortsatte med 1200 för att avsluta med 2000. Det verkade kanonfint än så länge... Jag påbörjade poleringen med 3M's Trizact 3000 med en excenterslip. Jag provade först med vanlig rondell men insåg att excenterslipen var överlägsen rondellen enligt hur jag själv upplevde det. Glasen blev bara finare och finare... Jag avslutade med att polera med 3M's Trizact 6000 för att få upp den riktiga glansytan. Jag höll på mycket länge. Jävlar vad blankt o fint det blev. Men... ...jag är en sån där jävla pixelpetare. En riktigt irriterande sådan. Visst fanns det trots den fina ytan en antydan till mjölkaktighet om man tittade väldigt noga? Ett glanstest avgjorde. Stryk ett parti med T-röd och jämför med andra ytor innan alkoholen avdunstar och notera eventuell skillnad. Och visst var det var en markant skillnad. Alltså polerade jag lite till. Och sedan ytterligare lite. För att sedan polera fan så länge. Och ytterligare en kort stund för att vara på säkra sidan. Men mjölkytan kvarstod. Glasen kan fan inte bli jämnare. Men ytan har en viss mjölkaktighet som gör att den inte klarar ett glanstest mot alkohol. Så, med detta har jag fyra frågor: - Att polera med P6000, duger det eller finns det ännu finare rondeller om man vill uppnå superglans? Typ P8000 eller liknande? - GÅR det överhuvudtaget få en närapå fullständigt transparent yta liknande glanstest på akryl medelst polering? - När jag polerat har jag utgått från att det är korrekt med rikligt vatten. Det jag däremot är lite osäker på är hastighetsvalet. Jag valde att köra med så låg hastighet som möjligt för att inte riskera ytskador på glaset. Har jag fel? Skall man måhända ha HÖG hastighet? - Bruket av excenterslip? Jag inbillar mig att det är mycket bättre än rondell - eller oscillatorslip. Kanske jag tror fel? Kanske rondell trots allt är bättre? Till slut inser jag att det kanske största problemet är att jag är en jävla pixelpetare. Kanske är det så att jag egentligen borde vara nöjd med mitt resultat? Trots allt blev det rätt bra. Men anyway, man måste ju fråga liksom?? Eller hur? ___ Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.