|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
...eller senast efter 8år. Inte mycket utrymme till fri tolkning. // Jonas |
|
| Ehhh? Fortfarande beroende på körsätt! Läs! | |
|
Nu lugnar vi ner oss.. Citat "Beroende på körsätt rekommenderar därför ZF ett transmissionsoljebyte var 80.000:e till 120.000:e km, ELLER SENAST efter 8 år. " slut citat. Du skall alltså inte köra med en 10 år gammal olja som samtidigt är 7000 mil gammal, allt enligt ZFs föreskrifter. (Samma som serviceintervall för olja på en BMW. 3000 mil eller 2 år) Med detta i hand så kommer ju lådan inte heller haverera efter 8 år men vill man hålla sin bil driftsäker så bör man ju följa dessa föreskrifter. // Jonas |
|
| Jag e ledsen men jag tolkar det som att det är körsättet som påverkar både ÅR och MILTAL. Men skitsamma. Det finns lika många som tycker som du och sådana som tycker som jag. Har sett skräckexempel på oljan i lådorna. Men även tvärtom. Skall ringa till dom imorgon o fråga om detta så det en gång för alla blir klargjort :-) | |
| Mailat dom nu. Får se om dom svarar. Ska bli intressant ;-) | |
| Kondens som bildas inne i motor och låda när bilen åker in och ut ur garage och aldrig riktigt blir varm kan inte ha någon positiv inverkan på varken motorolja eller olja i växellåda. | |
| Sant! | |
| Jag är mekaniker i grunden och enl den beskrivningen så låter det där mer som sliten olja som behöver bytas ut, har du testat det? ring bilmotorteknik dom är billiga. | |
| Hade liknande problem på min 330 xd -07, hängde lite på växlarna för att sedan kasta in nästa. Hade "bara" gått 5000 mil men tidigare ägare hade kört med någon typ av effektbox så körsättet i kombination med kondens i lådan kanske skapar sådana symtom. Bytte inte olja utan jag bytte bil istället så jag vet inte om det hade hjälpt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.