AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.572

Automatlåda 330xd e91 -08

Sida 1 av 2
ba
40
bacooon
120d M-Sport -15
Tjena!

Har en liten fundering kring automatlådan i min bil.

Vid vissa tillfällen får det för sig att växla väldigt hårt mellan 2-3an.
Det uppkommer oftast vid "normal" körning och bara ibland,växlar jag själv med paddlar eller spak så händer det aldrig. Den liksom drar ut väldigt långt på 2an för att sedan "komma på" att 3an ska i och kastar i växeln.

Jag har provat att "nollställa" lådan men har inte märkt någon skillnad alls.
Är det ett oljebyte hos Bmw à 5400kr som gäller eller finns det någon mjukvaruuppdatering till lådan?

Tacksam för alla tips och funderingar.
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Typiskt beteende när bilen är kall, men det är inte bara då det händer, antar jag att du menar?
Svårt att säga om det beror på oljan, hur långt har den gått? min hade gått ca 19k mil vid oljebyte och nu efter ganska respektabla 30k mil så växlar den fortfarande finfint:-) däremot var den lite seg och orkeslös ett tag och det visade sig att kamaxelgivare + magnetventil behövde bytas. då växlade den ibland lite segt pga det.
En avläsning av felkoder kan nog vara ett bra ställe att börja.
ba
40
bacooon
120d M-Sport -15
Hej,

Det händer bara vad jag märkt när bilen är varm,slog just om till 13k.

Jag har läst felkoder med elm327 och Bmwhat, vet inte hur trovärdig den är.
Hade en felkod på ett glödstift.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!

Prova att kontakta "Dr Per" på Länk nästa vecka så kan de boka upp en felsökningstid av din bil och du får bästa service. De har lånebil till rimligt pris och är erkänt seriösa även om du får långt att åka.

Jag gissar att ett olje- och filterbyte i automatlädan inte är fel med tanke på milen och bilen men de kan kolla allt, de har BMW:s senaste felsökningsutrustning i sin verkstad.

Lycka till!

Asken
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Exakt så gör min också, alltid när man smyger med lätt gas, vid dellast eller fullgas växlar min perfekt. Enligt BMW så ska de nolla adaptering och kolla oljenivå och hur den ser ut. Han nämde även nån senare mjukvara men det känns ju skumt eftersom den växlat bra med just denna mjukvara.

Efter det är det väl spolning och oljebyte som gäller.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Uppdatering av mjukvara är relativt vanligt förekommande i modernare bilar.

ZF som levererar lådorna anger byte av olja och filter vid 80.000 - 120.000 km, speciellt om man drar tungt eller kör under svårare premisser såsom hårt eller mycket i stadstrafik/ hårt på Autobahn.

Allt detta är utanför angivna fabriksrekommendationer men ger bilen längst möjliga livslängd såklart.

Mvh
Asken
ba
40
bacooon
120d M-Sport -15
Hmm, ska ringa till bil och motorteknik i veckan och se vad dom tror.

Lutar åt ett oljebyte då jag kör rätt hårt och att sambon drar ett stort hästsläp med bilen.

Tycker ändå det är skumt att som thompathepilot säger att det bara är vid lätt gas i D läge.
Kör jag i "manuellt" läge på lätt gas så bli växlingarna normala,och alltid enbart vxl2-3.
Hej
Har precis köpt en 330xd 08 som beter sig precis likadant, kom bil och motorteknik fram till något??

Johan
Har liknande fenomen på min 325dA -09. 17k mil. Främst gäller det vid växling från 1-2 som jag upplever "hård", oavsett varm/kall växellåda, högt eller lågt varvtal. Resterande växlar märker man knappt att den växlar.
BM
191
BMW-Björne
F10 530d x-drive -14
När min bil regenerar och jag kör stadstrafik så drar den ut på växlingarna och kan växla hårt. Vilket är väl helt normalt.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
polarens -07 e91 automat har gått 29k mil. Inget byte av filter o olja i låda. Växlar hur fint som helst. Tror det är extremt överskattat med oljebyte i lådan? ZF nämner vad jag kommer ihåg ju själva att det är lifetime olja som används. Så även BMW. Finns ju flera på forumet som bytt olja men inget nämnbart i bättringsväg efter byte.
em
906
em3
M3 cab -03
Hmm, håller INTE med gaspo, läser massor på "jagrullar" och har själv min första automat, XC70 -04! Det lär vara samma med BMW's.....

Alla, som vill att bilarna,och automaterna ska rulla utan bekymmer, läs på, och ni kommer nog till slutsatsen att automater behöver oljebyten!!

Det fel, som flera har nämnt, hade jag i början, mest mellan trean och fyran, men principen är densamma!!

Sliten olja, är dålig för funktionen i lådan!!! Ventilpaketet, remmar, planetväxlar och annat, behöver en mycket ren olja för att fungera.

Jag har gjort två byten, en vid 10,5' och ett år senare, vid 11,8'. Ingen totalspolning, c:a 20-30 % kvar varje gång, men nu är det mycket lent, dock kan något enstaka mindre ryck förekomma, med jätte skillnad mot innan ( vid första bytet var oljan liiiite brun). Filter brukar man inte byta, för det sitter oftast inuti lådan, och är en grovsil, som tar hand om ev. större partiklar som annars ger haveri

Gaspo "tror", det finns institutioner för sånt, jag VET att det behövs byten!!! Taxi och polisen har avtal med Volvo, dom byter var 6' mil! Ingen kommer att övertyga mig om att det inte finns skäl för det!!!!

Om det finns en sticka, kör motorn helt varm, och titta på oljan, den ska vara hallonröd. Torka med papper som inte släpper ludd, för lådan ÄR känslig för smuts och bränd olja.

em3
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Gaspo "tror", det finns institutioner för sånt.vilken? Taxi o polisen kontra privatperson? Volvo? Vi pratar BMW. Det e ju förjävligt när BMW själva säger att oljan inte behövs bytas. Borde det inte vara en hel drös med BMW som har problem med automater? Vad jag vet så funkar dom väldigt bra. Du kan säkert ha rätt. Men som sagt det borde vara en jävla massa problem med automatlådorna på BMW om man nu MÅSTE byta olja.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Länk

Luddigt men det står ju faktiskt i början att vid normal körning så ska det inte behövas bytas.
em
906
em3
M3 cab -03
Förlåt gaspo, men jag vill bara hjälpa till, som ägare av Volvo också! Precis samma argument som BMW, Volvo har ingen service inskriven, säger "livstid", och massor med Volvofolk har fått problem!!! Vad drar man för slutsats av det?

Jag skulle säga att det är ganska lika med auto-lådor, oavsett fabrikat ( Volvo har använt Toyota-lådor, kanske dom tyska lådorna är befriade från slitage???).

Men det var bara en liten flaggning, känner igen de "ryck" som andra trådskrivare upplever, typ upp till dom att värdera....

:) "Tror", det gör man i kyrkan, menade jag ;)

Och, igen, jag ville bara hjälpa till, var och en med bilar och lite mil, får dra sina egna slutsatser...

em3
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Länk

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Har läst en hel del om toyotas svaga automatlådor.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hade samma "egenhet" med min låda, dvs den ryckte ibland vid uppväxling till trean. Kontaktade BMW som sa att det var en "egenhet", men inget fel. Två automatlåderenoverare kontaktades också. Den ena förslog oljebyte, den andra byte av ventilpaket. Jag bytte ALL olja och nu efter en tid är "egenheten" klart mindre. Nu bryr jag mig inte längre. ZF som gör lådorna rekommenderar oljebyte, åtminstone för min låda.

Slutsatsen av detta och flera liknande trådar här på forumet är att det oftast går att köra utan oljebyte och utan problem, men att oljebyte ofta gör skillnad när man har problem. Vissa svårare problem löses dock inte med oljebyte.

Matthias
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Läs hela länken! Länk

En del trådar där oljebyte inte hjälpt ett skvatt. Men det är ju upp till var o en. Slutsatsen är vid normal körning behövs ej oljebyte.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Jag delar din uppfattning att vid normal körning och normala omständigheter klarar de flesta sig säkert utan byte av olja.

Men, ZF skriver i sin svenska serviceinformation att oljebyte skall göras var 8000-12000 mil beroende på körsätt, eller senast efter 8 år. Sid 1 längst ned. Avser 5HP och 6HP.

Länk

Matthias

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
:-) samma info typ. Vid annorlunda körsätt än normalt så rekommenderar dom bytet. Tolkningsfråga ;-).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.