AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.670

Bilen startar ej, bränslepump eller bränslepumpsräle?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Helt plötsligt så gick det inte att starta bilen (318i -01 E46).
Några veckor innan så betedde sig bilen konstigt, kunde hosta till under körningen då och då, ibland när jag kom över 4000 varv så sjönk varvtalet.

Då bilen inte gick att starta så misstänkte jag att det var något med bränsleförsörjningen men i första hand bränslepumpen.

Vrider jag nyckeln så är pumpen helt död, kommer inget ljud alls.

Tog bort baksätet och mätte spänningen i kablarna till pumpen.

Nu till min fråga. Det sitter fyra sladdar, två grövre (brun och blåvit) samt två tunnare. Jag vet att två går till pumpen och två till bränslemätaren.
Jag fick 11V i dom tunnare kablarna men ingen voltage i dom grövre.

Vilka går till pumpen? Om det är dom grövre så är det väl reläet som är paj.
Någon som har koll på den biten?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Lärde mig något nytt nyligen.
Läste på nätet att ström till pumpen går endast i ca 3 sec efter man vrider nyckeln. Då ska jag göra ett nytt försök med att ha voltmätare i kontakterna samtidigt som jag vrider på nyckeln.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
eller?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det stämmer att de flesta motorstyrsystem (dock inte alla) primar bränslesystemet runt en sekund eller två (tre sekunder är ganska länge och nog inte så vanligt) när man vrider på nyckeln. Du behöver bara vrida den till tändläge II, behöver inte starta motorn.

Nu har jag inte något elschema på E46, men hittade något för E39 och det är från samma tidsepok. Grova kablar brukar alltid vara för bränslepumpen då den drar en del ström.
Och det stämmer även med elschemat för E39 jag hittade, vit/blå kabel är spänning från bränslepumpsreläet och brun kabel går då till jord.

Var tändningen avslagen så är det naturligt att du inte kunde avläsa någon spänning på någon av kablarna.

Men du är inne på rätt väg, koppla in multimetern och mät spänningen när du vrider tändningen till läge II - om reläet och kablaget är helt så ska du se utslag på din multimeter.

Du bör se ca 12V spänningsskillnad om du mäter mellan vit/blå kabel och en känd bra jordpunkt (när systemet primas). Om inte, så är det något knas med reläet eller kablaget fram till din mätpunkt.

Om ovanstående mätsteg var OK så bör du mäta och se ca 0V spänningsskillnad (eller runt 100mV) om du mäter mellan brun kabel och en känd bra jordpunkt (när systemet primas). Om inte, så är det fel på antingen bränslepumpen eller kablaget på dess jordsida.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Tomas_e36 : Var det pumpen som hade lagt av? Kunde du se om just din bil primar systemet?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja det var pumpen. Med enkelt test, koppla 12v till pumpen och se om den går, kunde jag konstatera att det var pumpen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.