AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.925

Nya Mercedes C-klass ser riktigt fin ut.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ja, den nya C-klassen (2014) ser riktigt riktigt snygg ut! Man blir ju lite sugen.

Länk

Länk

Exteriört tycker jag den är en fullträff, interiört en stort lyft från förra generationen. Det jag inte riktigt gillar är nog den iPad-liknande skärmen i konsolen som ser lite eftermonterad ut. Inte elegant.

Någon som provkört den? På tuben får den tummen upp på alla reviews.

Den finns tydligen med luftfjädring och man kan ställa chassiet i 5 lägen Eco-> Sport++ och individuell inställning. Finishen ska vara närmare S-klass än någonsin.

Finns det någon anledning att _inte_ sukta efter denna bilen?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Den fick väldigt ljummet betyg av EVO (3 av 5). Mercedes har i princip krympt s-klass och släppt alla ambitioner på att tävla med BMW när det gäller kördynamik. Men utöver det så höll de med dig. Tyst, bra inredning och snygg exteriör.

Tycker den känns betydligt modernare än f30, vilket kanske inte är så konstigt. Men det känns som det krävs en provkörning för att se var den står.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
EVO bryr sig ju bara om bilen kan driftas. Allt annat är ointressant...
Jag skulle vänta till mera konsumentinriktade tidningar testar bilen.

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Gott om tidningar har testat, att evo skulle såga allt som inte går att drifta är fel. Men om man värdesätter körglädje och samspelet mellan drivlina och chassi så finns det ingen bättre tidning. Därför föredrar de också f30.

Men betyget en krympt s-klass är knappast fel. Om än lite tråkigt.
Den testades i AMS precis, tjuvläste lite kort på flygplatsen igår och hann bara se att BMW vann på sedvanligt manér - men skillnaden var poängmässigt liten (0,5) om jag minns rätt.
Men snygg är den nya C-klass!
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Här måste jag ju som är kommen till åren (31) att visst är det grymt bra om de vågar göra en fantastisk resa-bil, och BMW gör sina köra-bil. Själv har jag hellre olika bilar för olika syften.
Kör ca 4500mil i tjänsten och känner personligen att komfort måste gå före i det fallet. Kanske inte så kompromisslöst som Citroën men utan att vilja vara bäst på allt. De har dock en aggressiv prissättning i.o.m. business edition från start bl.a.
C-klass har skapat ett stort ha-begär hos mig, även i grundutförande. Tänk då luftfjädring, Burmester osv.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
För mig är det obegripligt att Mercedes förstör en i övrigt så snygg inredning med den plastiga skärmen som mer ser ut som om den var köpt på Elgiganten.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du menar som på i3? Länk
Bara att vänja sig, bli inte förvånad om nästa 3-serie har samma upplägg.
-------
//Lövet
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Att BMWn vinner med bara 0,5 points i AM&S tolkar jag som att M-Bn är en överlägsen bil objektivt sett.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vad menar du med överlägsen objektivt sett?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag tolkar det som att BMW och mercan är jämbördiga. AMS har ett omfattande betygssystem där ofta fem personer är med och påverkar på respektive punkt. Utan att ha läst reportaget så kan jag tänka mig att BMW är vassare att köra medan mercan briljerar med komfort.
No
5.161
Nockenwelle
Ja, BMW tar 2,5 poäng på mercan i körglädjeronden (det är den råa motorgången som hindrar den från att få full pott) och Mercan tar 1,5 p i komfortronden (det övertaget liggs främst i rullkomfort och här misstänker jag att RFT bidrar till BMW:s nackdel, för jag tycker att de fortfarande är dåliga på att filtrera bort vägens små ojämnheter).
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Wikipedia: Objektivitet är inom filosofi ett centralt koncept som generellt betecknar ett sakligt och opartiskt förhållningssätt inför något. Motsatsen är subjektivitet. Objektivitet är vanligen ett ideal i samband med undersökningar, eftersom resultatet i möjligaste mån förväntas vara oberoende av forskarens åsikter eller föreställningar. Objektivitet framhålls ofta även som ett grundläggande ideal vid journalistiskt arbete.
No
5.161
Nockenwelle
Vad betyder objektivitet i det aktuella sammanhanget?
Och du behöver inte upplysa mig om vad objektivitet och subjektivitet innebär. Jag har föreläst om det flera gånger.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Lövet,

Nej, jag tycker lösningen i i3 ser betydligt mer sofistikerad och smälter in på ett mer harmoniskt sätt med bilens övriga design än vad dito gör i C-klass.

C-klass är möjligen snäppet bättre än tex Mercedes A-klass där det mer ser ut som att man efter att bilen är färdigbyggd upptäckt att "oj då, vi behöver ju en skärm för navin också. Ja, ja vi får väl hänga på den i efterhand".

Designdiskussioner kan ju bli ganska meningslösa eftersom smaken är som baken. Men faktum är att när jag var inne och provkörde en CLA tidigare i år berättade säljaren att det var många kunder som klagade över skärmens design och att man även bland säljarna tyckte att det var lite pinsamt att Mercedes inte åstadkommit bättre.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Skärmen känns lite liten i storlek, och dessutom "temporär" ungefär som man satt dit en Garmin med sugkopp. Funkar i A och B-klass, men var surrealistiskt att se i en G 63 AMG för 1,5 miljoner. Tycker BMWs lösning är snyggare.

Det verkar som att bilarnas olikheter är större än på länge, även om slutresultatet är ganska snarlikt (i form av poäng). Lite så som jag tycker det ska vara. Mercan är tystare och mer komfortinriktad. BMWn har en bättre drivlina och roligare att köra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.