AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
11.384

Köpråd Bmw 120/123 D eller Audi A3 2.0 tid 140/170 hk

Tjenare.

Funderar på att byta bil så fort man har fått fast jobb till någon av dessa bilar.

Bmw:n

Vad jag har fattat det som så har 123:an dubbelturbo? är det jättestor skillnad på en 120 och 123? i bränsleförbrukning, servicekostnader skatt m.m. Någon som vet vad den VERKLIGA bränsleförbrukningen är på dessa 2?

Audi:n

Har alltid varit lite extra kör i utseendeet på audi men vad är det som igentligne skiljer sig på på 140 och 170 hk modell? enligt wikipedia så skiljer det bara 30 nm mellan dessa två. men måste väl vara något mera? annars kan man ju lika väl chipa 140 och få ut mera för säkert billigare peng. även samma fråga här med ang den faktiska bränsleförbrukningen, servicekostnader m.m. dyrare/billigare än bmw eller kanske går jämt ut?

Några kända fel på dessa nämda bilar? läste lite snabbt nånting om att kopplingen strula på bmw 1 serien. stämmer detta, eller är det åtgärdat? kom gärna med tips och fyll på med info bara :)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har en 120d, och min snittar 0,6 ungefär.

123d har ju som du upptäckt 27 hkr till, men jag har inte kört någon så det är svårt för mig att beskriva någon skillnad. 120d:n i E8x-utförande är dock sjukt rolig.

Det sägs (obs sägs) att flapsen kan rasa på 120d, och sedan är det väl mer allmänt känt att kamkedjan kan bli dålig, förmodligen pga långa service-intervall.

Kopplingen är nog en sådan grej som är dålig också, men jag har aldrig varit med om det själv.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Audin är iaf. hemsk att köra... noll vägkänsla i ratten och högt vägljud.

Jag har haft en A3 SB 2,0T Quattro -05 och har en 130i nu... skulle nog vilja påstå att 130in är en åtminståne dubbelt så bra bil.

/Jonas
tackar för snabba svar. vad inne bär E8x? är inte så insatt i denna modellen. glömde även nämna det att årsmodellerna jag tänker på ang audi är 09-11 och bmw ca 07-09 om det spelar någon roll
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
E8x är väl en samling av:
E87 = femdörrars
E81 = tredörrars
E82 = coupe
E88 = Cab

/Jonas
Jag kollade också på A3 innan det blev en 118D. BMWs sportstolar är väldigt mycket bätre än Audis, men jag upplevde stereoljudet i Audin som mycket bättre om man jämförde basutförandet. Alltså inte bashögtalarna utan standardpaketen. Men med hifipaketet spelar BMW riktigt trevligt tycker jag!
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Jag bytte från A8 till 123d.

Ångrar mig INTE.

Det säger något, va?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Groggyfroggy: Ja, det säger en hel del att du är mer nöjd med en 123d än en A8.

1-seriens sportstolar är faktiskt sjukt skön att sitta i, men jag är också i lagom storlek, 173 cm lång och normalviktig. Är man lång eller överviktig är jag inte säker på att de är lika roliga.
Visa användare
92
uffeolby
BMW 530e -21 (G31 facelift)
Volvo S80 2.4D -07
Jag är 192 cm lång och trivs förträffligt i min F20 118d med sportstolar. Skulle dock inte vilja sitta bakom mig i baksätet ;-))

//Uffe
okey. låter som att det är en väldigt bra bil då. vad är det som är m-sport paketet? andra stolar, front och lite sånt eller? hur tycker ni att skillnaden är på en 120d och en 123d? är det väldigt stor skillnad?
azkikr: tackar för sammanfattningen. blev man lite klokare iaf.

Är det värt mellanskillanden för en 120d och en 123d? tänkte om man chippar en 120d om den går lika bra sen? fast kanske svårt med tanke på dubbelturbo?
ju
84
jungleland
BMW M140i man
Stod själv i valet mellan en 130i och en A3 3,2 förra året.
Men som flera redan har nämnt är 1-serien betydligt trevligare att köra och har dessutom bättre komfort. De få saker som talar för Audin är möjligheten till fyrhjulsdrift och kanske bättre kvalité på inredningen.

Jag har kört en X1 med både 20d och 23d motorerna, tycker att största skillnaden är att 23d vill varva mera och känns betydligt piggare från ca 3500 varv. Alltså en trevligare motorkaraktär. Förbrukning var vad jag minns likvärdig. Men ett chip i en 120d och den skillnaden kan säkert vara borta.
Verdi
120d
Original: 177hk
Chippad: ~230hk

123d:
Original: 204hk
Chippad: ~260hk

Dvs, skillnaden består.

Jungleland,
Karaktären på motorn ändras inte av ett chip. Inte på det sättet iaf. Dubbelturbo-motorerna kommer alltid vara mer "varvglada". Om det nu är möjligt på en diesel. :)
sg
77
sg
340i xDrive -16
Det här svarar inte på frågorna men den stora skillnaden enligt mig är FWD vs RWD. Provkör och välj den du gillar mest och ta så mycket motor du har råd med? :-)
okey. tackar för svaren. har inte varit så aktiv här såg jag. glömde faktiskt av en liten avgörandefaktor. tanken är att man ska ha en hund lite längre fram. en dobermann rättare sagt. kan en 1 serie bli lite för liten då kanske?
Hej på er! Första inlägget här från min sida :-)

Jag satt ungefär i samma sits dom dig _technofreak_ för några månader sedan när jag skulle välja förmånsbil. Det blev en 118dA i M-sport tillslut. Jag var och testade lite olika små-/mellanklassbilar tex, 1-serie, A1, A3, V40, A-klass. Nu verkar det som du är mer intresserad av 120/123 med lite mer hästar under huven, men jag skriver av mig ändå:

Att det blev en BMW 1-serie tillslut är komforten (sportstolarna), sportkänslan och körglädjen. Kan ju nu i efterhand även säga att snitta 0,46 liter/mil blandad körning är inget som stör mig heller :-) "Seglings" funktionen som finns i Eco-Pro-läget är väldigt bränslesparande. Förvånansvärt bra med utrymme i skuffen, 40:20:40 funktionen för fällning av stolar är ett STORT plus! Precis som ovanstående har skrivit är ljudsystemet i BMW relativt dåligt i jämförelse med andra märken, ingen stor grej för mig. Valde HiFi-ljud och det duger, inte mer. Fri service i tre år är det med en ny BMW också, om det nu är det du ska införskaffa.

Innan beställningen gjordes var jag lite sugen på att gå upp på en 120d istället för den 118d jag har idag, ångrar inte ett dugg att jag valde 118d faktiskt. Lägger man i sport-läget finns det bra med pulver under huven, trots sina 143hk. Förvånansvärt tyckte jag.

Allt detta är ju helt klart tycke och smak. Men älskar du att köra, välj en BMW :-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min polare har en boxerhane i sin 3-dörrars 1-serie. Den boxern är också stor för att vara en boxer och väger mellan 40-45kg, så en dobermann bör gå in, i alla fall en tik.

Jag personligen skulle aldrig våga köpa en BMW diesel med kamkedjan i bakkant, eller vilken bil det än må vara med dylik konstruktion. Många är det som har blivit drabbade av sliten kamkedja som kostar en mindre förmögenhet att åtgärda tack vare BMW:s skitbygge.

Det är bara mina 25 cent, köp vad ni vill.
Just kamkedjan är ju ett litet orosmoment. Jag tecknade iallfall maskinförsäkring till 16k mil och tills dess funderar jag på att byta bil iallfall. Har även nya generationen 1-serie samma konstruktion?
Okey. För den årsmodellwn jag tänkt kolla på är 08-09. Lider denna årsmodell också av problemet med kamkedjan?
Ja det gör den, men det råder viss osäkerhet om hur utspritt problemet egentligen är. Det syns ju många exempel här i forumet, men dom som glider runt utan problem hör man ju aldrig av. Så många hävdar att problemet är lite överdrivet. Men samtidigt är det en hel del 08-10:or som fått rasade kamkedjor så...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.