AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.927

Motorval för ny F11

328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej.

Har beslutat mig för att göra mig av med min gamla 530xd -07 för att byta till ny F11 men har lite svårt för att bestämma mig för motorval.
Har fått in offert på både 520d x-drive och 530d x-drive och undrar hur mycket jag kommer att sakna diesel-sexan ifall jag går för 520?
Är det någon som har erfarenhet av detta så välkomnar jag alla åsikter. Prisskillnaden hamnar på ca 80 tkr men då det är en förmånsbil så drabbar inte hela kostnaden mig privat.
Vad tycker ni? Ge mig argument åt båda hållen!

/Mårdem
530d X-drive Touring skulle jag själv välja. Har haft båda modellerna och jag tycker att just den motorn i kombination med X-drive och Touring är den nästintill optimala. Så kör på den om det finns utrymme i kalkylen. Vad har du mera tänkt för spec?

/Anders
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Det mesta
Navigation (hatar lös GPS)
Adaptiv farthållning (otroligt bekvämt)
Komfortstolar (kan man ha en 5-serie utan?)
Läder
Dragkrok
Elsäte bak (har lovat barnen)
Parkeringsvärme (ofta vid slalombackar)
HUD (vill pröva)
Multifunktionell display (ser snyggt ut)
Komfortöppning (för bakluckans skull)
Harman-Kardon högtalare
Troligtvis blir den svart metallic.

Är det något mer man "behöver"?

/mården
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Annat än ekonomi finns det inga argument för 520d alls. Har du utrymme i kalkyl - kör. Dieselsexan är trevligare på allt.

-------
//Lövet
4-zons klima är bra om du har barn/fru som åker i baksätet, sen gillar jag Panoramatak och skulle inte beställa en så fint utrustad F11 utan det. Annars tycker jag att du har fått med det som jag själv skulle ha valt. Det kanske är något som jag glömt nu men då är det antagligen inget väsentligt.

/Anders
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Glömde skriva det men 4-zon är med samt 18" fälgar.

Det jag funderar över är följande:
motor (lutar åt 530, känns lugnare samt "rätt" ljud)
backkamera
tonade rutor bak
ev night vision
sportlåda med paddlarna.

/mården
LED-ljus
Driving Assistant Plus
EDC
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
VDC/EDC - en bra present till dig själv!

Tonade rutor bak - ser jag som standardutrustning...

Night vision - bra om du kör mycket landsväg, men i stadstrafik inte så stor nytta. Hade hellre lagt pengarna på LED.

Sportlåda - tja, den åttaväxlade lådan är nära nog perfekt; men det ser fräckare ut förstås :)

----
BMW CS/SC #6212
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hur fungerar LED på vintern?

Är rädd för att snö och skit "fryser" fast. Värmen från Xenon brukar hålla det öppet för ljuset att komma fram, LED ger ju i princip ingen värme.

/mården
Jag har inte kört i snö än, men hittar nåt her:
Länk
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Tack för länken BMV

Har ju ändå redan ruinerat mig på bilen så att lägga till LED lär väl inte märkas. Kan ju inte bli fattigare än luspank :).

/mården
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.