AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.774

Jag har problem, tempmätaren trasig till vattnet e34

mo
9
mollle4
730d 2007
Caddy 2006
Hejsan! Har problem med min temperaturmätare för vattnet i min bil. Hade dimljusen på när jag var ute och körde, sedan slog jag av dimljusen och då gick mätaren i botten i samband med detta. Har funderat på om det är givaren då bilen har stått i 13 år och med tanke på att den föll så snabbt så antar jag att det är nått elektriskt. Har även funderat på termostaten men då borde den sjunka mycket långsammare då metallen är uppvärmd där. Mätarhuset kan det ju inte vara då hela mätarhuset har en och samma säkring? Allt annat funkar förutom tempmätaren. Är det någon som kan hjälpa med tips på hur man kollar det eller om någon rakt upp och ner vet att det är givaren?

Tack på förhand
Alex
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Felsökning!

Det är troligtvis en av dessa två saker
- det är som du säger givaren (eller dess kablage)
- eller så är det intstrumentklustret

Jordpunkterna till temperatur- och tankmätare är kända för att spricka och orsakar att mätaren slår i botten
Länk

Fast i ditt fall verkar mätaren ligga i botten, dvs helt kall.

Enklast är att börja felsöka vid källan och ta dig metodiskt framåt mot instrumentklustret för att hitta eller utesluta vad som är felet.

Börja med att mäta tempsensorn. Det är en vanlig NTC-sensor dvs motståndet minskar med ökad temperatur. Koppla loss kontakten på temperatursensorn och mät resistansen med kall motor. Mät sedan resistansen med varm motor.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Doh! Av någon anledning trodde jag att vi pratade om E30 :-)

Men E34'ans instrumentkluster har också ett vanligt problem nämligen att elektrolytkondensatorerna sväller och slutar fungera. Vilket ger upphov till massa olika konstiga problem, främst att mätare lägger av periodvis eller helt. Mina egna upplevelser har varit en hastighetsmätare som fungerar sporadiskt till en härlig poff följt av ett litet rökmoln och därefter lukten av bränd elektronik :-)

Så det kan vara fel på instrumentklustret också.

Oavsett så ändrar inte detta felsökningsproceduren jag beskrev tidigare. Börja vid källan och arbeta dig bakåt till instrumentklustret.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Just det, tror M20-temperatursensorn till instrumentklustret bara har ett stift (så är det på M20 i E30 iallafall).

Men temperaturgivaren är fortfarande en NTC så det är bara att mäta resistansen mellan det enda stiftet och en bra känd jordpunkt.

Se sidan 66 i elschemat så ser du hur det är kopplat
Länk

Här är ett par bilder på temperatursensorn från min gamla 325ik E30 -88
Länk
Länk
mo
9
mollle4
730d 2007
Caddy 2006
Tack så jättemycket bmw-slangen! Ska kolla upp detta imorn. Återkommer om något står fel.

Mvh Alexander
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@mollle4 : Fick du ordnig på tempmätaren? Eller är den fortfarande i botten hela tiden?
mo
9
mollle4
730d 2007
Caddy 2006
Tjena @bmwslangen. Jag fick det att funka inför besiktningen. Men då och då så går den ner i botten.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, fast till besiktningen hade du inte behövt oroa dig - de gör inga anmärkningar på om temperaturgivaren fungerar eller inte (finns inte med som kontrollpunkt).

Värre vore det om hastighetsmätaren började fjanta sig, den finns däremot med som kontrollpunkt.

Mmmm, antingen har du något glapp i kablaget eller så är det kondingarna i instrumentklustret som börjar ge sig (ett tredje alternativ är ju att själva mätaren börjar glappa men det är ganska ovanligt).

Jag gissar tyvärr på att kondingarna håller på att ge sig.

Om jag filat och klurat ut rätt så borde ett kabelbrott eller dålig jord mellan sensorn och batteriets negativa pol ge den effekt som du har - dvs den går i botten dvs visar en stenkall motor.

Har du tur så är det något så enkelt som glapp i kontakt/kablage/jord mellan sensor och termostathus eller helt enkelt att givaren håller på att ge upp.

@mollle4 : För när du skriver "går i botten" så menar du att den går ner på det allra kallaste?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.