AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.702

Vibratiner i framhjulen, 19", spacers och snedslitna däck.

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Hej!
Jag har haft problem med den här hjulsatsen sedan allt var nytt. Jag köpte allt nytt för två år sedan, 19" BBS CK, kumho ecsta 245.35.19, H&R spacers på 20mm.

Enligt OCL brorssons så görs BBS CK bara i ett ET mått och det medföljer spacers/hjuladaptrar.

I vanliga fall skulle jag aldrig gå med på spacers, men mina org 18" m sport blev stulna, bilen fullkomligt repad och det krävdes tre inlämningar innan jag var nöjd med lacken. Däckfynd som jag köpte hjulen av genom mitt försäkringsbolag strulade med leverans, levererade först endast hjulen med fel ET, skickade sen spacers där en var med fel bultmönstet, skickade sen rätt bultar men missade länge låsbultar osv... Jag hade ingen ork mer efter månader av strul...

Hjulen monterades och jag hade svaga vibrationer på motorvägen. Balanserade sen om dem samma sommar.
Sommaren efter bytte jag fram och bak, ny balansering igen.
Nu är det sommar nr tre. Jag har vibrationer igen, däcken slits på insidan och är sågtandade på insidan.

Vad är fel? Jag har ca 5mm kvar och 2-3mm i innerkant. Är det lönt att balansera om igen? Jag tycker det känns som däcken har plattor när den stått parkerad, tydligast på sommarkvällar när däcken svalnat.

cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Har du rätt ET totalt sett? Kanske är det kast och toleranser som bidrar.
Min E61 blev en helt annan bil när jag bytte i sort sett alla bussningar i chassit. Det finns mycket prisvärda satser från Meyle hos Autoteile55.de. All spårighet och nervositet försvann.

Det kanske räcker att byta de delar som Meyle har i HD utförande.

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Det är rätt ET totalt sett, vill minnas att fälgarna har ET 39 och så har jag 20mm hubbar. Det är som sagt kvalitetsgrejjer rakt igenom så jag hoppas på att det inte är spacers eller fälgen som är kass.
Jag ska in och kolla balans och rundhänt idagspalten morgonen.

Mr
18
Mr Eastman
320i Touring -00
Har du kollat hjulinställningen? Är bilen sänkt?

Enl Continental är BMW är känsliga för däck med "pilmönstrade" däck, du skall helst köra asymetriskt mönster om du skall köra såpass breda däck. Jag hade
exakt samma problem på min E46 med 255/35R18 bak. Felet kommer av felaktig
toein och cambervinkel vid breda däck tillsammans med sänkning..
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Hjulen var ok men dåligt balanserade. 40g på ena framhjulet och 25g på andra. Det är fjärde gången jag balanserar på två år...
Tipset var att köpa asymmetriska däck som slitet jämnare, hjulinställning och den skulle de hålla sig bättre.

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Org M sport, "pilmönstrade däck". Fr bli några andra däck snart, men synd för det är 5mm kvar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.