|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vill göra mellanservice för att skona motorn, läste på och köpte Edge 0W-30. När jag fick oljan hem så visar det sig att jag köpte ACEA C2/3 och inte B3/4 som det står i instruktionsboken. Oljan är märkt BMW LL-04. Vad göra nu? Går den att använda eller ska man ge bort den till någon som behöver "dieselolja" som C-märkningen verkar vara till? Den kommer att köras ca 6-700 mil innan det är dags för ordinarie service på BMW. | |
|
Du har köpt "bättre" olja än vad som krävs. Inget fel i det och den går utmärkt att använda. ------- //Lövet |
|
|
Ok, tack för svaret. För att förtydliga är det en bensinmotor. Dessa verkar vara rekommenderade A3/B4 olja. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
ACEA Cx klassen är inte någon olja gjort för specifikt dieselmotorer. ACEA Ax är specifikt för bensinmotorer. ACEA Bx är specifikt för dieselmotorer. Du tänker säkert på den amerikanska API-klassningen där API Cx är för dieselmotorer. ACEA Cx klassen är oljor som är av typen low/medium-SAPS dvs lägre nivåer av Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur (SAPS) och är mer skonsamma mot motorer med partikelfilter och trevägskatalysatorer. Och som andreas_lofgren redan förklarat så är oljan "lite bättre" än vad den behöver vara och kommer att fungera alldeles utmärkt. Alla BMW LL-04 oljor har mig veterligen C3-klassning. Dessutom är alla BMW LL-oljor bakåtkompatibla så om din bil ville ha BMW LL-01 fungerar det lika bra med BMW LL-04. |
|
Som sagt - det "magiska ordet" är "BMW LL-04", har oljan den klassningen fungerar den utmärkt till din motor! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack alla för svaren. Nu är det bara att hälla i och se glad ut! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.