AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.971

Köpte fel motorolja? BMW 1-serie 4-Cyl Turbo

Hej,

Vill göra mellanservice för att skona motorn, läste på och köpte Edge 0W-30.
När jag fick oljan hem så visar det sig att jag köpte ACEA C2/3 och inte B3/4 som det står i instruktionsboken. Oljan är märkt BMW LL-04.

Vad göra nu? Går den att använda eller ska man ge bort den till någon som behöver "dieselolja" som C-märkningen verkar vara till?
Den kommer att köras ca 6-700 mil innan det är dags för ordinarie service på BMW.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du har köpt "bättre" olja än vad som krävs. Inget fel i det och den går utmärkt att använda.

-------
//Lövet
Ok, tack för svaret.

För att förtydliga är det en bensinmotor. Dessa verkar vara rekommenderade A3/B4 olja.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
ACEA Cx klassen är inte någon olja gjort för specifikt dieselmotorer.

ACEA Ax är specifikt för bensinmotorer.
ACEA Bx är specifikt för dieselmotorer.

Du tänker säkert på den amerikanska API-klassningen där API Cx är för dieselmotorer.

ACEA Cx klassen är oljor som är av typen low/medium-SAPS dvs lägre nivåer av Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur (SAPS) och är mer skonsamma mot motorer med partikelfilter och trevägskatalysatorer.

Och som andreas_lofgren redan förklarat så är oljan "lite bättre" än vad den behöver vara och kommer att fungera alldeles utmärkt. Alla BMW LL-04 oljor har mig veterligen C3-klassning. Dessutom är alla BMW LL-oljor bakåtkompatibla så om din bil ville ha BMW LL-01 fungerar det lika bra med BMW LL-04.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som sagt - det "magiska ordet" är "BMW LL-04", har oljan den klassningen fungerar den utmärkt till din motor!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack alla för svaren. Nu är det bara att hälla i och se glad ut!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.