AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.024

BMW 330i E91 märklig vid gaspådrag?

Hej!

Ny här!

Har köpt en 330 E91 -07 automat för ca 1 månad sedan.
Haft 320 manuell tidigare och 330 E46 Ci
Har ett märkligt problem:

Ibland, lite för ofta, stryper motorn av någon anledning vid gaspådrag. Alltid vid låg fart tex, ut ur rondell och vid ganska kraftigt gaspådrag. Måste släppa gasen för att ska driva igen. Känns antingen som att den inte får soppa eller misständer. Har kört med spaken i manuell ett tag nu och upplever som att det kommer oftare vid högre växel, då motorn får mer motstånd. Ser att bilen varit inne för detta på aukt.verkstad tidigare men tydligen utan resultat! Nästa fråga:

vad är normal förbrukning i stad? Kan ej komma under 1,5l milen...

Fortsättning på ovan:

Bilen har gått ca 8600 mil och den var inne för 2000 mil sedan.

Problem 2:

Bilen fick nya belägg fram vid köpet.
Tänkte inte på att fråga om de nollställt servicelampan i datorn.
Var inne på verkstad idag för att göra det. Då gick det inte nolla. Enligt Förenade bil måste man ha nya "kablar" vid beläggbyte. Stämmer detta? Bytte belägg bak på min 320 i höstas och tror inte dom bytte sensorer då. Gick hursomhelst bra för mekonomen att nolla då. Vet inte hur detta fungerar. kan de ha satt sensorn fel så den inte känner av slitaget på beläggen? Har nu fått ett meddelande om att det är dags för service med röd varning. trist!!

Problem 3:

har ett konstigt ljud när snöflingan i ACC slås på. Ett "morrande" ljud som följer med varvtalet. Försvinner när snöflinga slås av. Ska idag byta ett hjul vid kompressorn som tydligen spänner remmen när kylan slås på. Var tydligen var slitet. Tror någon att det kan vara detta eller är hela kompressorn kass. Tydligen ovanligt. Tur det är garanti på bilen!!

I övrigt nöjd med bilen som har en underbar motor. Bra utrustning med M - paket mm.

Tacksam för svar på mina undringar....

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Är det garanti på bilen så tycker jag att du ska hitta en (bra) BMW-verkstad och säga "fixa!!" :)

Tips på bra verkstäder finns det här på forumet!

Wilhelm Svenselius
Fick 6 månaders garanti via autokoncept.
Dom kan nog ta varför den driver dåligt. Dom tar inte bytet av remspännare vid kompressor ca 2000kr så undrar om det verkligen kan vara den. Dom tar nog inte heller problemet med slitagevarnaren.
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Om beläggen har slitits nog mycket så slits även slitagevarnaren sönder. Jag har bytt klossar både fram och bak på min då bytte jag även slitagevarnaren bara för att. Tror den gick på 150kr styck eller något sånt.
Mycket riktigt. Bilfirman hade slarvat. Bytt belägg, men inte slitagevarnaren. Bytte den och vips gick det att återställa servicelampan som lyste.

Bytte även remhjulet till kompressor för att få tyst på AC. Gjorde ingen skillnad alls. Kollade upp. Hade bara 20% kylmedel. Fyllde upp den och det blev tyst på AC. Undrar nu varför det saknas så mycket...hoppas det funkar!
OM det visar sig att du ha läck på systemet så kolla utmed vänster ramben i motorrummet.
EN smutsfälla under kåpan där AC-röret går gör gör att alla smuts från hjulhuset kastas in och lägger sig på röret.

Mitt ärjade sönder för två år sedan.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Sönderärjade ac-rör är vad jag förstår ganska vanligt för denna biltyp. En nära bekant drabbades av detta under förra året. Kan bli en dyr historia med lite otur. Klarar man sig utan att behöva röra förångaren så går det an (den sinner under panelen in i bilen). Med risk för off topic så kan jag tipsa om att ta en titt på automatlådan. Packbox på utgående axel verkar också ha en förkärlek att börja läcka efter en 8-9000 mil. Samma bekant råkade även ut för det förra året. Som tur var tog försäkringen båda felen.
Ok, tack för tipsen!
Får se vad som händer efter några veckor. Nu är tyst på Ac i alla fall och vet vad felet ev är i framtiden, dvs läckage. Hoppas på det bästa.

En fundering: Tycker att bilen driver lättare nu. kan det vara så att ac går lättare nu och bidrar till motorgången eller är det inbillning??

fråga2: har angel Eyes i lite gul ton. är det hyfsat lätt att byta själv till lite ljusare?

Ska hämta bilen senare idag för att fått m-fronten omlackad. Ser för övrigt att fg ägare fyllt i ett område på ca 1 * 1 cm på bakskärmen med lackstift. Är det lika säkert som vanlig lack med tanke på rost eller bör det lackas om med?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.