|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en BMW E46 -04 med försvunnen servicebok vid köp. Jag har haft bilen ett tag nu och äntligen betalat av bilen. Bilen har rullat 13600 mil, jag har bytt oljan och lagt till nytt Castrol, bytt servooljan och ska byta kupéfiltret, kanske luftfiltret också. Min fråga är mellan tumme och pekfinger, hur ofta ska man byta alla oljer och filter?? (Oljan byter jag varje 1000 mil) men bränslefilter och andra filter, var mer ska servas förutom slitagedelar som bromsar, busningar osv!! Och tycker ni det är värt att göra inspektion 1 & 2? Eller onödigt med tanke på ålder, tänkte mer på att den inte har gått så mycket! Ska iallafall fylla i serviceboken hädanefter! Tack förhand 😃 My Black Pearl - BMW über alles | |
|
Motor olja intervallerna kör jag också 1000-1250 mil mellan. Jag hade även kikat på växellåds oljan och bakaxel om jag varit dig. Lådan c:a 1,2 liter. Bakaxeln 1,3 liter. |
|
|
Normalt serviceschema är ju grovt sett enligt milen; 2500 Oljeservice (olja, oljefilter, kupefilter) 5000 Insp 1 (som oljeservice i "princip") 7500 Oljeservice 10000 Insp 2 (oljeservice, luftfilter, tändstift) Hur länge har du haft bilen? Gjorde du Insp 2 för 3600 mil sedan? Om inte skulle jag gjort den och samt bytt oljor i låda och diff. Om du gör oljeservice efter 1000 mil räcker det med byte av kupefilter varannan gång. |
|
|
Oljefilter bör bytas vid 2500-3000 mil beroende på bilmodell. Har man hög oljeförbrukning (typ 1 liter per 500 mil) så behöver man inte byta olja mellan filterbytena, men det rekommenderas ändå att ha oljebyte var 1250-1500 mil för att hålla bilen i bra kondition. Något man måste tänka på är att INTE byta oljefilter var 1000e mil. Oljefiltret är nämligen som sämst när det är helt nytt och filtrerar bäst när den börjat bli lite igensatt. |
|
|
c_olsson: enligt dej personligen då eller...? Byt alltid filter när du byter olja! /Jonas |
|
|
De delflödesfilter som används i vanliga motorer är egentligen ganska grova och filtrerar fina partiklar relativt dåligt. Det är därför det är viktigare att byta oljan än filtret ofta. Filtret i sig filtrerar bättre fram tills det är igensatt och problemet är att de flesta bilar saknar mätare som meddelar när tryckskillnaden blir för stor och det är dags att byta oljefilter. På en väl fungerande motor så är filtret långt ifrån igensatt efter 1000 mil. |
|
|
Man skall ALLTID byta oljefilter när man byter olja! Anledningen till det är att ny olja kan lösa upp smuts som sitter i ett gammalt filter och då far den smutsen runt i motorn igen innan den till slut fastnar i filtret igen (om den gör det). Oljefilter av pappersmassa är helt klart den svagaste länken i smörjkedjan i en vanlig bilmotor - vill man snåla men ändå vara lite snäll mot motorn, är det mycket bättre att byta filter en gång extra och behålla den gamla oljan tills den skall bytas enligt intervallet i instruktionsboken eller dylikt, än att byta oljan och behålla det gamla filtret. Ett filter kostar dessutom bara mellan 50 och 100 kr i de flesta fallen, så det är en liten kostnad och är nog att vara "dumsnål" om man inte byter det i samband med oljebytet. Själv kör jag aldrig fullt serviceintervall utan byter oljan (och filter) ungefär halvvägs - om det är nödvändigt kan man tvista om men det är definitivt inte dåligt för motorn att göra det! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för alla svar! Vad kan det kosta att byta växellådsoljan och bakaxel oljan eller vad det sista nu var någon skrev på olika verkstäder? Och om ni i dagsläget ägde min bil med tom servicebok (köpte en) skulle ni gjort insp 1 & 2 eller bara 2, varför? Tack förhand My Black Pearl - BMW über alles |
|
|
Vet du inte hur bilen servats: Gör en inspection 2 - service, plus byt bromsvätska och kylarvätska. Vill du vara extra petig - byt även oljorna i växellåda och bakaxel samt bränslefilter. Dessa punkter har inga bytesintervall i serviceboken, utan BMW anser att dessa oljor är "livstidsfyllda", men det är bra att byta kanske var 10 000:e mil eller så. Filtret kan vara bra att byta efter kanske 15 000 mil eller så, men klarar sig oftast betydligt längre än så om man inte tankar "skitig" bensin från dåliga tankar/dunkar etc. Stiften kan också vara en idé att åtminstone kolla (kolla samtidigt att det är rätt typ - fyrelektrods platinastift: NGK BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP), då de skall bytas var 10 000:e mil enligt BMW. Gör du en "storservice" vet du sedan vad som är gjort och har på så sätt skapat en "nollpunkt" för känd servicehistorik, därefter blir nästa service en liten "oil-service" och därefter "insp.1" osv... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tror insp II innehåller insp I också - och är den största. Sedan är det oljebyten inemellan i princip. Men instrumentpanelen brukar tala om vad som är nästa relevanta. Är serviceboken borta borde den ändå hinta, kan man tycka. Man om boken är borta, då skulle jag ev. spekulera i att mätaren är skruvad också. Har inte autoktoriserade verkstäderna historik i sina system? Att du kan få besked efter senast gjorda BMW service, om de nu går på chassinr. |
|
|
Med tom servicebok hade jag gjort en service där dom byter de flesta oljor, går igenom bromsar mm.. Är själv rostig på vad de olika innehåller men insp 2 är väl mer omfattande? Förr fanns det m-test för att se konditionen på motorn. Vet inte om det finns kvar, men det kanske vore ngt. Jag gillar när man har "bevis" på att bilen man äger är i bra skick. Någon sa någon gång att carfax ibland visar tidigare servicar.. Vet dock inte om det stämmer. Har du skrivit ner / sparat kvitton när du servat bilen?? |
|
|
Har du ingen aning om vad som gjorts med bilen tidigare hade jag alla fall bytt/gjort. Tändstift. Oljebyte motor, låda och bakaxel. Bränslefilter. Då vet du att det är gjort osv. Växellådan rymmer 1,2 liter och bytar du själv, så säljes de tyvärr bara i liters form på tex mekonomen. Likaså bakaxel olja som rymmer 1,3 liter. Vilken växellåds olja kan du se via en klisterlapp som sitter på lådan. Finns olika färger på dessa märken, men antagligen har du Gul, men det ser du på lådan. Bakaxel olja kör du smidigast på den som rekommenderas till M3:ans. Den klarar både diff broms och inte diff broms. För mig den heter SAE 75w / 140 någonting. Görs det på verkstad, så bör det vara en timmes betalning. Tar max en timme för dessa 3 oljebyten plus kostnaden på oljorna/filter. Fördel verkstad är tex till lådan och bakaxel där de fyller på mängden och du betalar för den. Behöver inte ha c:a 7-8 dl stående. |
|
|
Här på Autopower gör det själv sidan och mektips finns papper på vad som ska göras vid de olika inspektionerna till E36 och det är likadant till E46. Förutom då vad som kan skilja dem åt som tex AC osv utrustning. |
|
|
Du finner den näst längst ner om du skriver bara E36 i sök inlägg. (Servicepunkter) |
|
|
Om man ber snällt hos BMW-verkstaden kan man oftast få köpa växellådsoljan (heter MTF LT2 - som har ersatt MTF LT1) på lösvikt om du har med dig lämpligt emballage - en 1,5liters PET-flaska som är ren och torr är perfekt storlek! Bakaxeln skall ha en 75W90 API GL-5 olja om den inte är "bromsad" (vilket den bara är på M3:orna och ev. Alpinamodellerna hos E46:orna), men det går bra med en 75W140 API GL-5 LS som M3:orna skall ha. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nip, min BMW är mest troligt INTE skruvad även fast serviceboken är försvunnen. Den är inte en import, den är svensksåld, kollade upp på CARFAX och fick info om ägare och varje gång den har besiktats, har även en hel del papper från bilprovningen och annat för flera år sedan så tror inte den är skruvad, vad kan indikera på det? | |
| Nip, jag frågade på BAVARIA i Solna om de har någon info om min bil, de finns ingen historik att den har haft någon service på BMW, dock att den "landade" eller kom till Sverige när den såldes år 2004 (alltså efter produktion). | |
| Sjoling, Ja tack det gillar jag också, förra ägaren var en bekant och han ägde den i ca 3 år och skötte om den regelbundet! Han bytte regelbundet olja, oljefilter. Jag har sparat kvitton på allt jag kan, olja, ev. reservdelar, filter, styrservoolja (bytte den själv) och snart kanske tändstift, har en pärm jag fyller i vart eftersom kvitton, papper, besiktningspapper osv, har en hel hög med besiktningspapper och bilprovningar senaste 5 åren, så är ganska lugn även om jag inte har en servicebok, annan sak om det hade varit en import då hade jag aldrig köpt den. Jag köpte även en servicebok jag skall fylla i själv det jag gör eller lämnar in som görs på verkstäder! | |
| Låter som en bra idé, då har du lite pappersarbete framför dig :) | |
|
Det är ju fri service första 3 åren, så det borde finnas på den verkstaden där den är köpt ny en gång. Om du har en bekannt som sedan haft den tre år så är det lugnt med hans info. Vilka verkstäder har han använt - borde varit någon på 3 år. 13000 mil borde vara bytt både skivor+belägg både bak och fram - så det är 5000 per axel vad gäller underhåll om inte din kompis gjort det. Min har gått 11500 och verkstaden har sagt att det är lite rostigt bak och skivor bör bytas. Bromsvätska skiljs från vanlig service, så för att minska problem med ABS och den biten skulle jag göra det bytet också. Men det brukar också komma i panelen när det är dags. Så vad visar din instrumentpanel 10 första sekunderna när tändningen slås på? Vilken service är nästa och är bromsvätska dags? |
|
|
Hur länge en bromsskiva håller är väldigt individuellt och beror på hur bilen körs. Pendlingsbilar som mest kör på landsväg/motorväg kan köra 30.000 mil på samma skivor utan problem, medan bilar som enbart går i stadstrafik kan behöva byta efter 5.000 mil. Kör man lungt och ekonomiskt så håller skivorna minst 15.000 mil. Det innebär att man bör kontrollera bromsskivornas tjocklek vilket normalt görs vid en service. När en av skivorna på en axel underskrider minimimåttet så byts bägge skivorna på axeln även om den andra är betydligt tjockare (anliggande broms kan slita en hel del på skivan vilket gör att skivorna kan vara olika tjocka). Om man mäter bromsskivornas tjocklek så kan man också se hur många mm som återstår. Skillnaden mellan max och min brukar vara i storleksordningen 2 mm. Har man t.ex. 0.5 mm kvar så räcker skivorna ett par tusen mil till. Det gör att man kan planera ungefär när skivorna behöver bytas. En bra verkstad skriver ner dessa mått i servicerapporten. Vid en service kontrolleras bromsvätskans ledningsförmåga med ett ganska enkelt instrument. Innehåller bromsvätskan i bromsvätskebehållaren för mycket vatten så byter man bromsvätska. Kontroll görs alltid vid varje service men det är olika när man byter. Nackdelen med bromsvätskekontrollen är att den inte mäter hur mycket vatten som finns i bromsvätskan i bromsoken. Halten kan vara högre eftersom vatten smiter in via bromskolvarnas tätning då den ytterst tunna bromsvätskefilmen på kolven gärna drar åt sig vatten. Därför bör man byta bromsvätska relativt ofta för att slippa problem med oxidation i bromskolvarna (dvs kärvande bromsar). Det kostar pengar att byta bromsok eller fixa kolvarna och det är betydligt billigare att byta bromsvätska oftare. För automatväxellådor så finns det tre olika typer av servicer förutom kontroll. Den mest ingående innebär att man byter ev filter samt all olja och sköljer igenom lådan. Den mindre varianten som är vanligare är att man byter all olja men inte direkt sköljer lådan. Den vanligaste är att man byter ut en del av oljan i samband med nivåkontroll. Att bara byta en del av oljan anses skonsammast mot packningar etc i lådan. Man späder helt enkelt ut den slitna oljan med ny olja och förbättrar oljan och förlänger alltså oljans livslängd. På många bilar är det ganska enkelt att göra genom att man suger ut ca 1 liter olja genom påfyllningshålet och sen fyller med ny olja till max-nivå. Detta kan man göra vid varje servicetillfälle. På verkstäder byter man automatlådeolja ofta med en maskin som fyller en exakt mängd olja via anslutningen till oljekylaren. Här byter man ungefär hela mängden olja, men sköljer inte igenom lådan. Detta är relativt skonsamt och ingår i regel vid den oljebyte som man beställer extra vid typ 6000 mil service. Sköljning görs på motsvarande sätt, men man använder mer olja och fyller tills oljan vid returen är helt ren. Det går åt mer olja och kostar därför mer. Finns oljefilter så kan den bytas också. Men normalt behövs aldrig byten av oljefilter på automatlådor eftersom det normalt inte bildas partiklar som fastnar där, utan oljefiltret är till för att fånga upp de spån som finns efter tillverkningen och som förekommer under inkörningen. Därefter behöver man normalt aldrig byta filtret. Oljan till bakaxeln brukar inte behöva bytas, men det är viktigt att kolla nivån och fylla om det behövs. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.