AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.229

Skillnad på 325i och 523i Touring?

Hej!

Jag är ny inom BMW och behöver hjälp att jämföra... Vad är största skillnaderna mellan 325i Touring-06, 525i-05 Touring och en 523i-06 Touring? Alla är automat, bensinare och har gått ungefär lika långt. Vad skiljer på motorer och framförallt storlek på bagage etc? Har en stor hund som måste få plats!

Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Här kan du gå in och välja de bilarna och sen jämföra dem med varandra.

Länk
Tack, där gick ju hitta det mesta! Lastvolym i all ära, men hur upplever man skillnaden i verkligheten?

Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Det får någon annan svara på. Jag har inte ägt någon av dem, dock ska jag hämta min 3-serie imorgon :D.

Angående motor och sånt vet jag inte hur man märker skillnad, men rent utrymmesmässigt är det en stor skillnad. 3an är trång alltså, i baksätet är det inte humant att ha 3 personer.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kika in hos t.ex. Holmgrens?, de har en 3-serie touring resp 5-serie touring i lager verkar det som : Länk Länk Länk
Tack för era svar, får nog bli en tripp till något bilvaruhus och spana lite... =)

Zo
78
Zoro87
Bmw 520 e39-01
523i kommer du att uppleva som väldigt seg men invändigt är den stor jämfört med 3-serien.
Själv så tycker jag att en 325i har både mer drag och är mycket skönare att köra. Om du verkligen inte är i behov av en väldigt stor bil så hade jag valt 325i utan att tveka, den är ändå inte så liten som man tror.
Men provkör båda för att bilda en egen uppfattning.
Mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mina föräldrar hade tidigare en E91 tidigare och vi åkte 50 mil med alla de tre vuxna barnen i baksätet. Visst var det lite trångt, men när man som jag är 188cm så räknar jag med att sitta lite trångt de få gånger jag åker med två andra där bak.

Poängen är alltså att en 3-serie är inte så trång som vissa påstår, om man ändå 90-95% åker 1-2 personer och sista 10-5% är man fyra/fem så går det in. Däremot är en 5-serie lite större på alla leder, men någon revolution är det inte och fem pers sitter trångt där med.

Hunden däremot, vilken ras och hur mycket väger den? Det kan tala för en 5-serie av dessa två. Inte endast för hunden i sig, utan om man också vill ha med sig lite packning...

Grelle: Det är en schäfer på 40-45 kilo, och ibland även två småhundar. Jag skall ha en dubbelbur, och ev packning får hamna i baksätet... Utrymmet i bagaget är viktigare än storleken på baksätet, åker nästan aldrig mer än två vuxna ändå! 325i känns som ett "roligare" alternativ, men visst är det praktiska nog så viktigt...

325iA Touring -06: 218hk (0,92l/mil) (0-100: 7,9s)
525iA -05 Touring: 192hk (1,03) (8,8) ELLER 218hk (0,95) (8,3)
523iA -06 Touring: 177hk (0,93) (9,3)

Ang utrymmen och övrigt. Testa bilarna själv för dina förutsättningar så får du ett garanterat tillförlitligt svar på din fråga.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Då är det nog inte direkt aktuellt med en 3-serie. Bagaget är inte så imponerande, speciellt inte höjden och om hunden ska kunna sitta blir det nog svårt. Men inte heller en femserie har idealt hundbagage. Exempelvis Volvos V70 ger ju andra möjligheter i.o.m. sin raka baklucka.

Du får nog ta och bege dig till en bilhandlare och spana in lite bagage på begagnade bilar. För just det här med bur och stor hund kan begränsa rätt så rejält.

Beemer4life
320d Touring -20
Fast jag känner i och för sig en som har en golden retriever på 40 kg i sin Clio...

Så det är inte omöjligt att få den att få plats i en 3-serie touring ;)
Att det ska vara så svårt att få allt?! ;) Jag kör XC 70 idag, och Volvons bagage med den raka bakrutan är kanon, men nu vill jag byta märke och kikar på just BMW... Som sagt det enklaste är väl att kolla i verkligheten! Tänkte mest om någon son kanske hade haft båda modellerna kunde ge någon bra jämförelse? :) Är det kamkedja på båda, och hur ofta byter man sånt?

la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej!

Har kört mkt framhjulsdrivet tidigare. Saab och Passat för bättre väggrepp på vintern. Har också två 40 kg hundar som vi kör på utställning med.

Köpte min första BMW en begagnad 525d manuell Touring E39 2002 med dieseltrimbox. En pigg, bränslesnål bil 0,65 l/mil, men i mitt tycke en stor katastrof så fort det kom lite vitt på marken bla beroende på bakhjulsdrift och att den är framtung.

Bytte till en beg. BMW 330xdA Touring E46 2002. Väldigt körglad bil, gick på ca 0,85 l/mil, den bästa bilen hittills på vitt underlag. Bytte drivaxlar fram vid ca 20 000 mil. Två problem: rost i dörrkanter och motorhuvskant och trång i baksäte och litet bagage.

Bytte därför nu till en BMW 530xdA Touring E61 2008, men jag tittade även på E91, men tyckte den var för liten. BMW 530xdA känns mkt stor, inte lika körglad som 330:n. Drar obetydligt mer än 330:n. Fantastisk komfort med komfortstolar, ganska rymlig i baksäte och bagage. Lika bra framkomlighet som 330xd, men låg markfrigång.

Men hundarna? Dom kör vi för tillfället i en Passat TDI Variant 2001 som slår alla ovanstående bilar vad gäller utrymme i bagage. Vi har förresten en specialbur utan sidor för att hundarna skall kunna utnyttja utrymmet över hjulhusen bättre.
Vi har även ny Thule Takbox för att lätt kunna stuva våta tält och hundburar, vilket var bättre än vad jag trodde en takbox skulle vara. På sikt tar vi nog BMW:n till hundutställningar.

Jag tror du fått tillräckligt många bra synpunkter på storleken, men fundera även på att du går från en AWD till bakhjulsdrift och om inte diesel är ett alternativ. Jag kan inte bensinmotorena och därför så vet jag inte hur länge gul gegga i vevhusventilation och stor oljeförbrukning håller i sig, men i bensinBMW från början av 2000-talet är det ett problem.

Tack igen, för alla era inlägg och hjälp på traven! Jag har också funderat på AWD kontra bakhjulsdriften och det är näst puck... Flyttar snart från landet till stan, så det är förhoppningsvis inget jätteproblem... Hade gärna kollat på en modell med X-drive, eller vad det kallas?! Men kostnaden drar iväg, och jag hade tänkt mig en bil omkring 85 000:- till 110 000:- och då känns det som att 525i är ett vettigt alternativ? Ska åka och kolla på en 525i efter jobbet, får se vad jag tycker! Kanske blir en ny XC istället... ;)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bakhjulsdrift fungerar bra under vintern. Framkomligheten med fräscha däck är fullt godkänd och tar sig fram på de flesta ställen som framhjulsdrivna bilar tar sig fram. Med undantag för framtunga framhjulsdrivna bilar som har ungefär lika mycket plus i framkomlighet som de har minus i körglädje.

Men kör man mycket på oplogade vägar så är ju fyrhjulsdrift ett plus.

Pelvan
Bmw 525IXa Touring 2006 M-sport
Audi Allroad B8
Bmw 2002 1973 med dubbla dellortos för välljud.
Jag har både en 3-serie och en 5-serie av förra modellgenerationen och har haft stor Golden Retriver i bägge (föräldrarnas jycke). Som tidigare skrivits, räcker bakluckan till för bägge, men vill du ha packning med är det 5-serien som gäller. En jävligt bra detalj ur hundägarperspektiv är shoppingluckan på dessa bilar. Klockrent vid långresor när man kan öppna upp en stund även om promenad inte behövs. Jycken hoppar inte ut helt enkelt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.