AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.738

vad tror ni om denna bil?

Sida 1 av 2
ji
38
jimmy800
Bmw 325i E36 (1991)
Länk

Hallå! ska troligen köpa ny bil och denna har jag fastnat mycket för och är ganska säker på att de blir affär.Men vill höra lite från er som kan mer än mig om just såna här bilar vad som är bra och mindre bra med dessa modeller och viktiga saker att tänka på inför köp

tacksam för svar!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
"Säljes för kunds räkning" ger aldrig rätt signaler. Undersök varför.
ji
38
jimmy800
Bmw 325i E36 (1991)
okej vad tror du att de kan vara för signaler? ska kolla upp de!
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Ser fin ut, vettigt pris, bra utrustning men kolla upp hur långt den rullat innan importen augusti 2010!
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Rätta mig om jag har fel, jag hoppas jag har rätt dock :).

Om en bilhandlare säljer bilen för en kunds räkning så står ju kunden fortfarande som ägare på bilen. I och med det behöver inte bilhandlaren ta något ansvar. När man köper en bil hos en handlare får man alltid eller nästan alltid någon form av garanti på bilen. Om det är en privatperson så kanske det inte finns någon garanti (såvida hen inte tecknar en garantiförsäkring).

Det måste man se upp med för om bilen går sönder 400m från bilfirman så står du där själv.

Sen kan det vara helt legitimt, genom att det kanske är en person som inte orkar med att folk ska ringa och maila och har råd att ge en del av vinsten till bilförsäljaren.

Det är olika från fall till fall, men du bör se upp och förbered några frågor du ska ställa.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

om affären görs upp av handlaren i dennes lokaler, kanske erbjuder finansieringen eller i vart fall sköter transaktionen så är det väl bilhandlaren som är säljaren och ska stå för garantin? Känns som en gråzon, ser en hel del "säljes för kunds räkning", någon som vet vad som egentligen gäller?
ji
38
jimmy800
Bmw 325i E36 (1991)
Ska kolla upp de där med importen!.Sen har du helt rätt i vad du säger Beemer4life komma på nu i efterhand att bilhandlarn sa att de inte är han som äger bilen utan bara säljer den åt tjejen som äger bilen.Men jag skulle ändå få garanti och rekond in/utvändigt så de är ju ett stort pluss!
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Jag börjar bli osäker nu, jag googlade lite och vissa hävdar att det visst är handlarens ansvar eftersom det är i hans lokaler och han är till hög grad involverad precis som Robert Lundberg skrev.

Dock läste jag samtidigt att det blir en hel del tjafs när något väl händer. Så jag tycker att du ska begära av handlaren att han ger dig samma säkerhet som du hade fått om det inte var "för en kunds räkning".
ji
38
jimmy800
Bmw 325i E36 (1991)
ja de kan ju mycket väl vara som ni säger men jag känner mig rätt så lugn ändå eftersom han erbjuder garantier osv men värt att kollas upp ändå för att vara 100 procent säkert.Men mer om bilen bra motor och drivlina? finns de nå kända fel på just dessa modeller? vad ska man främst kolla på när man väl är där? :)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag skulle inte lita på att garantierna uppfylls. Stort företag verkar det dock vara, Länk
Omdömen på Rejta är ju inte lysande (vad det nu är värt) Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bilen är försedd med en kreditspärr vilket betyder att du personligen blir betalningsansvarig för den skuld som är bunden till bilen om du köper den utan att den är löst före. Man kan söka på Transportstyrelsens hemsida: Länk samt även kolla upp säljarens bolag på t.ex. Länk

Mvh
Asken

ji
38
jimmy800
Bmw 325i E36 (1991)
Du tror inte att skulden ingår i priset på bilen? eller är jag helt ute och cyklar?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Enligt bilpriser.se så ser värdet ut såhär på ett ungefär Länk Nu brukar jag ta gratis internetvärderingssiter med en nypa salt men även om angivet pris i annonsen är något högt m.h.t. ovan så nej, skulden har inget med bilens pris att göra. Skulden har den nuvarande ägaren till bilen med det kreditlåneinstitut som ordnat finansieringen. Har inte säljaren upplyst dig om detta?

Mvh
Asken
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Säljaren ska ju använda pengarna till att betala skulden om han är en normal, hederlig människa. Tyvärr finns det få sådana kvar.

Jag kan säga såhär, det kvittar hur trevlig han är, lita inte på honom. Det låter cyniskt, men många är "dumsnälla" (Folksams ordval). Jag råkade ut för en tillmötesgående person som smällde in i min bil, men det blev myyyyycket strul efteråt med försäkringsbolag. Han anmälde aldrig skadan.

Så jag skulle säga åt dig att kolla med exempelvis kundombudsmannen (heter det så?) i din kommun och se hur det funkar, om ni kan skriva ett kontrakt där han blir bunden till att betala av skulden.
ji
38
jimmy800
Bmw 325i E36 (1991)
vad innebär det när de är en kreditspärr på bilen?
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
En kreditspärr är ett kvarvarande lån på bil. En avbetalning på en bil ligger bunden till bilen, inte kredittagaren.

ji
38
jimmy800
Bmw 325i E36 (1991)
okej då är jag helt med på notorna! tack Beemer4life,Asken för mycket bra feedback!
ji
38
jimmy800
Bmw 325i E36 (1991)
Bara för att klargöra en del firman kommer att köpa in bilen de vill säga släcka krediten och sedan sälja den vidare till mig låter väl ganska rimligt?
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
5år gammal bil 16400mil

ser nersutten ut
import med?

169000;-:
ser inte det som nått klipp direkt

dyr tycker jag

CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Dyr
Ni
966
Nip
320i-04
Håller med @Kane och andra om varningarna - inte den handlaren med den ratingen.

Säljare säger vad som helst för ett avslut - sedan återstår bara om Plus-programmet tar upp det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.