|
|
|
|---|---|
|
Hejsan min kompis har en Bmw 523 1997 med m52 motor. (15500mil) Problemet är att jag kopplade in felkodsläsaren PEAKE RESEARCHE och fick fel kod: Precat o2 sensor heater, cyl 4-6. Check Engine lyser inte och bilen går som den skall bortsett från att den vibrerar lite på tomgången. Vad är det som skall bytas ut? Med vänlig hälsning | |
| Det är nog som det står. Värmetråden i O2 sensorn som är kass. Eller kabeln/nån anslutning. Du kan ju kolla upp vilken av kablarna som är till förvärmningen och ohm-mäta för att se om felet sitter i o2 sensorn. Detta är nog troligast och bara att byta! | |
|
Tack för svaret. Anledningen till att jag blev misstänksam är för att jag aldrig har hört/sett en felkod som säger sensor heater. Felkoden som jag vet eller som är känd är Dålig lambda, byt ut den med andra ord. |
|
|
Ja de flesta nyare bilar har nog värme i sensorerna. Fyra kablar oftast. Så i ditt fall är det lambdan innan katalysator på cyl 4-6. Dvs den bakre. Men vibration på tomgång borde inte vara relaterat till detta. Låter mer som den kanske inte går riktigt på alla cylindrar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.