AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.903

Hur funkar er defroster på F10/F11?

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det står i instruktionsboken att is försvinner snabbt på vindruta och sidorutor med defroster. Det är inte fallet för mig. Kan bero på att jag har kylknappen intryckt. Systemet vet dock utetemperaturen.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Orsaken att jag börjar fundera är att jag körde en Volvo med elektrisk vindruta på måndag. Det tog typ 30 sek och sen var isen bort och sen åt jag lunch idag med en fd kollega som sa att på Opel var isen borta på några minuter.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det verkar kanske ha med Eco pro läget att göra. Jag ska prova på morgonen i morgon med sport-läge. Har kört runt tills start/stop gick in så att batteriet är tillräckligt laddat. Man kunde ställa in klimat eco pro för långsammare uppvärmning av kupén.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
På min bil så har det försvunnit lika snabbt som i tidigare bilar. Med Eco Pro blir det klar långsammare, så jag använder inte det förrän efter en stunds körning om det är behov för defroster.

----
BMW CS/SC #6212
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Du har väl ingen eluppvärmd ruta på din bil?
Är det inte så att det finns en elektrisk värmare på din bil som går in och värmer motorn vid kallstart och vid extrema utetemperaturer?
Kör du med eco pro tror jag att stödvärmen får mindre kräm för att avlasta generatorn men det är en ren gissning från min sida.
Det defrosterknappen gör är väl att höja fläkthastigheten och styra om luftflödet?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Har ingen eluppvärmd ruta. Det blev varmare idag men sportläget. Men det kanske krävs kallgrader för att det ska bli riktigt varmt. Hoppas på kyla nästa vecka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.