|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, har en fundering kring min bil och är lite orolig. Jag äger en BMW E46 sedan av årsm. 2004 som har gått 13600 mil i dagens läge. Jag har inte haft några problem med den förutom att när jag växlar från 1:ans växel till 2:ans växel med relativ låg hastighet så hörs det ett "klonk" eller ett högt ljud, och det hörs mer när man växlar snabbare, om jag växlar lite mjukare eller med varsamhet så känner jag att växeln går i perfekt men det är inte lika mjukt men då hörs inte klonkandet. Det inträffar mer när bilen är kall. Det lustiga är att när jag kör i högre hastigheter är det inga som helst problem, inget klonkande eller missljud, växeln går i fin fint och mjukt... Jag undrar vad det kan vara och är lite orolig över det, jag tänkte om den har blivit hårt körd innan men det behöver ju inte betyda det, har hört att flera har haft samma problem eller sympton på bilen. I övrigt när jag växlar de andra växlarna i lägre farter kan jag uppleva att växlarna inte går i lika mjukt som jag berättade innan när man kör lite högre fart (ca. över 30 km/h). Kan tillägga att jag var på en inspektion på bilen innan jag köpte bilen hos MECA, de provkörde, gjorde tester osv, och det sa eller märkte ingenting speciellt, dem sa att bilen är i väldigt bra skick i jämförelse med andra E46:or både motormässigt och karossmässigt. Min fråga är, vad kan det vara för fel? Är det någonting som låter allvarligt? Har någon av er haft liknande problem med era BMW? Bör jag kolla upp det, isåfall hur, vart? Vad tycker ni jag ska göra? Tack förhand! :) My Black Pearl - BMW über alles | |
|
Kan kolonkandet komma från bakaxeln?, Min E46a är glapp i bakaxeln så det hörs ett klonkljud i låga farter,men har lärt mig använda kopplingen, har varit sån sen jag köpte bilen 4år sen, köpte då en beg bakaxelklump, då sa han som sålde den att dom kan vara rätt glappa utan att vara något fel, men nu har jag börjat få missljud, bytte olja,blev bättre, men får byta den snart. 628csi |
|
| Har samma klonk å bilen har gått 13800.. Det är mycket likt som du beskriver. Jag hade även samma klonk i min e36a. Många beskriver det som ett "standard ljud" medan många kollar efter slitna bussningar, sprickor i chassi mm. Finns många trådar om detta. | |
|
Sjoling, okej, jag har också hört en del om dem, glömde nämna att vid inspektionen jag gjorde nämnde dem att busningarna bak började bli lite slitna det kan ju bero på det! Men upplever du att klonkandet försvinner vid högre farter? My Black Pearl - BMW über alles |
|
|
Ska tillägga att min har gått 29 000.. 628csi |
|
|
Det låter inte i högre farter, om jag hugger med kopplingen så blir ljudet inte värre vilket kan tyckas låta konstigt. Ska snart ta ut bilen igen å då ska jag lyssna mer på det samt att den ska besiktigas, tänkte passa på att fråga besiktningsmannen om han känner igen fenomenet. Jag hatar nämligen småljud som man aldrig kan lokalisera. Överväger att lä!na in den på BMW för kontroll även om besiktningen inte hittar något. 628: fler saker kan ju vara mer slitna på din kanske, bussningar mm då den har gått de dubbla .. Men du har inte haft inne den för genomlysning av problemet eller? Jag ska nog byta växellådsolja snart, ska se om det blir bättre.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.