AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.721

Vilken koppling ska jag ha till E39 528i touring - 1999?

Di
32
Dieselagge
528i touring -99
540i Touring -98 M paket
Tjenare allesammans.
Nu äre dags för kopplings byte på pärlan och har kollat runt lite på nätet och hittade denna sida.
Länk

Vart lite fundersam över vad jag har för koppling i original och vad ja har för sväng hjul ?
Fanns några alternativ, som ni kan se.

Har också en fråga om vilken årsmodell jag har? Står på transportstyrelsen att Fordons år är 1998
Men kom inte xenon original i halvlyset 99-?

Väldigt tacksam för några svar / Erik
Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
Tja
Det du kan göra är att gå in på mekonomens hemsida och kolla art nr på satsen, sedan går du in på bildelaronline och köper din sats:) Jag brukar göra så:)

Tror inte de står fel i Ts hemsida.

Lycka till

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Köp från Schmiedmann.se där kan du inte välja fel och det är bra å billiga grejer. 240mm koppling ska du ha.

Du kan se exakt datum när din bil är tillverkad om du slår in ditt chassinummer på bmwvin.com.

Är den tillverkad 9/98 eller senare räknas den som 99.
Di
32
Dieselagge
528i touring -99
540i Touring -98 M paket
Erik530 : Tack för svaret, gick in och kollade på Mekonomen men dom hade också två kopplingar men numren stämde överens med bildelaronline.
Båda var för tvåmasse svänghjul men den ena var för :LuK Kopplingssats LuK SAC för motorer med tvåmassesvänghjul med automatisk justering med tryckplatta med lamell.

Blir lite förvirrad över vilken jag ska ha. Du får gärna kolla upp de själv om du vill Reg :TAD 721

Jo jag har sett den sidan, men tänkte man skulle testa nåt nytt nu.
på bmw vin så stod det Prod.date 1998-10-15 så antar den räknas som 99a då.
Tackar för svaret /Erik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Knappa in ditt chassinummer (sista sju siffror/bokstäver) på:
www.realoem.com

Sedan knappar du dig fram till kopplingen via växellåda och då får du upp ett art.nr. till just din bil.
Detta art.nr. kan du använda som "sökord" hos t ex. www.reservdelar24.se och www.mister-auto.se

Jag har handlat av båda företagen och generellt är reservdelar24 snäppet/-en billigare på det mesta (men inte allt!) och reservdelar24 har varit snabbare och smidigare vid leverans, där mister-auto har tagit minst ett par dagar mer i leveranstid.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
Stämmer, det står att det är en 98- men eftersom den är importerad så blev jag lite osäker.
Ring Bmw och fråga dom vilken årsmodell det är.
Det är bättre och vara helt säker innan du beställer något.

Gör så här, gå till mekonomen och fråga vilken av dom det är som du ska ha, sen tar du art nr på den och säger att du ska jämföra pris med andra butiker.
Sedan är det bara att gå in och beställa från nätet.

Nackdelen med internet shop är garantin, jag vet faktiskt inte om dom lämnar ut garanti.

MVH Erik

Di
32
Dieselagge
528i touring -99
540i Touring -98 M paket
Johan B: Tack för svaret, hittade ett art nummer 21217515141 :) Kollade på Reservdelar24 och dom hade 2 kopplingar och mister- auto 3st så fortfarande lite tveksam vilken ja ska ha, om ja ska ha för två masse sväng hjul med automatisk justering eller inte :/

Erik530: Joo känner mej rätt osäker med, kan nog ta o bli så att man får ringa och höra.

Det var en smart idé, de kanske vet vad ja ska ha ska testa !
Joo de är ju en nackdel, men man kommer ju undan lite billigare iaf.
Bara hålla tummarna att den håller felfritt ;)

/Erik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, alla de olika angivna alternativen på både reservdelar24 och mister-auto är till:
"för motorer med tvåmassesvänghjul
Justering:med automatisk justering"

Det är tre olika tillverkare (varav två är desamma hos båda (sachs och LUK) - med samma art.nr)...

Som du kanske såg i Realoem, är det en typ upp till 09/97 och en annan (din typ) från 09/97.

Men kontakta deras kundtjänst om du är osäker

Garantivillkor från reservdelar24:
"6. Garanti

Samtliga villkor är föremål för lagstadgade garantibestämmelser. Den lagstadgade garantitiden är 24 månader, som börjar med leverans av varor. Undantag följande situationer: skador på grund av naturligt slitage ut, felaktig användning eller felaktigt underhåll. Garantin gäller inte i händelse av fel eller skador till följd av felaktig eller olämplig användning (installation), underlåtenhet att följa bruksanvisningen eller felaktig eller försumlig behandling. Garantin upphör att gälla om du utför arbete och / eller reparation av de delar, eller har det utförs av personer som inte är auktoriserade av oss, som kan utsträckning eller öka defekten. I en garanti fall är det upp till dig att avgöra om påståendet om dina rättigheter, om du vill att delen som ska repareras eller bytas ut (extra prestanda). Om den valda typen av kompletterande prestanda är onödigt dyra, är påståendet begränsas till respektive återstående löptid uppfyllelse.
Ytterligare rättigheter, i synnerhet uppsägning av köpeavtalet eller nedsättning kan endast göras gällande efter en rimlig tidsfrist för fullgörande i efterhand, om denna föreställning misslyckas två gånger. Vid utbyte av varor som omfattas av garanti kontakt, kommer inga nya garantitider tillämpas, § 203 i den tyska civillagen förblir opåverkad. Om det finns en särskild tillverkare garanti som kan tillämpas dessutom den allmänna garantin, kommer detta faktum anges i produktbeskrivningen. Denna garanti är endast giltig för respektive produkt."

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Di
32
Dieselagge
528i touring -99
540i Touring -98 M paket
Johan B: Heej tack för svaren uppskattas! lutar åt att det blir en sachs koppling, Tänkte ringa och höra med dom för säkerhets skull innan bara.

/ Erik

Någon som vet vad det är för märke på Schmiedmann.se koppligar? står ju ingen vidare info :/

Mvh
Di
32
Dieselagge
528i touring -99
540i Touring -98 M paket
Fick mejl från bmw i dag, Bilen är en 99- räknas de som och det var en 240 lamell och två masse sväng hjul på den :)

Vilken service vänlig service! BmW for life!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.