|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha kört c a 45 mil motorväg i dag, stannade jag en kort stund för att packa ur bilen. Startade efter c a 15 min för att köra till garaget då motorlampan tändes. Lyfte huven och konstaterade att jag glömt skruva åt oljelocket (hällde i olja vid resans början). Locket låg löst ovanpå oljepåfyllningen. Kan detta framkalla gul motorlampa? Och i så fall, när nu locket är påskruvat som det ska, kommer lampan att slockna av sig själv när alla datorer känner att "allt är som vanligt"? mvh /Magnus | |
|
Hej Igen, lyfter frågan om motorlampa igen. Har nu kört bilen som vanligt sedan den gula motorlampan tändes. Den är fortfarande tänd och jag testade i dag att ta bort batteripolerna och lät bilen stå strömlös i någon timme. Lampan fortfarande tänd:-( Ska tillägga att bilen går perfekt i övrigt... Är det så att någon innehavare av felkodsläsare bor i närheten – Kronprinsen/Slottsstaden Malmö? mvh /Magnus |
|
| Har du android telefon eller surfplatta så kan du alltid köpa en bluetooth dongle eller köpa en läsare på ebay. | |
| Tack Delorian - men utrustningen är mac/iphone/ipad för min del. | |
| Det finns för iphone också sök på obd2 + iphone | |
|
Hej igen Delorian, tack för tips. Jag insåg nog inte att de där läsarna var så billiga som de är...:) Tack! |
|
|
Hej! Gjorde exakt samma misstag inför Norgeresan i somras. Var inne på BMW i Ålesund och köpte ett nytt oljelock samt frågade om man var tvungen att radera någon felkod för att motorlampan skulle släckas men "nej det behövs inte den släcker sig själv". Han hade rätt! Den släckes efter några mils körning. |
|
|
Hej Linnskog, Min bil är kanske av den tjuriga sorten då. Har kört rätt många mil nu och lampan lyser irriterande fortfarande! Förmodligen är det något annat som inträffat samtidigt. Slumpmässigt bara och som inte har med det faktum att jag glömde skruva på oljelocket. Nåja vi får se vad som blir av det:) |
|
| Den ska släckas själv om felet är löst eller inte uppkommer efter en viss tid. | |
|
Hej igen, Följande två felkoder kunde avläsas: P171 too lean bank 2 p174 too lean bank 2 Någon som har något att säga om detta – dvs kan detta ha uppkommit i och med att jag inte skruvat åt oljelocket ordentligt? |
|
|
Det går magert på båda bankerna. Oljelocket kan nog mycket väl vara orsaken om det inte var åtdraget ordentligt så drar den in luft där. |
|
|
Om problemet bara var att oljelocket var av borde lampan slockna senast efter att du satt dit det och sedan kört tre cykler kall-varm motor, alternativt kört en längre körning (beroende på varför lampan tändes, antingen på för stor momentan avvikelse, eller för stor korrigering i adaptionen). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.