|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tänkte skriva på ett kontrakt för en F15 X5 3.0d på lördag (byta ut min XC560). Började läsa på forumet och blev sedan väldigt fundersam. Det verkar som om sannolikheten för att få inbrott i sin bil är mycket stor (snarare regel än undantag). Jag bor i villa och jag ett garage men jag har ingen större lust att behöva baxa in bilen där varje kväll. Jag bor i norra delen av Stockholm och ibland parkerar jag på pendeltågsparkeringen för att slippa bilköer. Allt detta känns som en stor risk bara för att jag skulle vilja köra en X5. Att dessutom X5 tillsammans med X6 toppar listan över stulna bilar gör inte saken bättre. Om man läser i forumet så verkar det inte som om saken blivit bättre med F15 heller, den går fortfarande att bryta sig in i utan att larmet går. Hur stor är risken egentligen? | |
|
Jag tycker inte du ska stirra dig blind på vad som skrivs här. Ja, bilar som Range Rover / Range Rover Sport, BMW X5, X6 och Porsche Cayenne är extra utsatta men att det skulle vara sannolikt att bilen skulle bli stulen eller få inbrott är en grov överdrift. BMW säljer runt 700 X5:or per år i Sverige, lägg där till ett x antal som importeras. Det bör alltså rulla flera tusen X5:or som aldrig blir utsatta för något. Det stjäls runt 300-400 lyxbilar per år i Sverige (alla biltyper, årsmodeller och märken inkluderat). Risken är inte speciellt stor, men visst finns den och är förmodligen större än för din XC60. Däremot är det enkelt att på ett forum ställa fel slutsats eftersom underlaget är begränsat. Samma sak gäller andra typfel som kan uppförstoras. Det finns inte en enda E46 M3 som inte bytt motor eller E39 M5 som dricker fler liter olja, osv. |
|
|
acey: Hmm så överdrivet är det inte, ett större företag i Stockholm har slutit köpa BMW X5 efter alla inbrott och gått över till Volvo förutom chefen som fick en Porsche. En person i Bromma fick sin X5M stulen, då fick han låna en demo X6 av en handlare, den stals några dagar senare... När Larmtjänst var i Gävletrakten för att stoppa en stulen X5 med spårsändare på väg norrut och hade då hjälp av den lokala polisen. Larmtjänst lärde ut att de stulna bilarna ofta har gula tyska tillfällighets skyltar. Vilket den stulna X5an hade. Dagen efter var en av Gävlepoliserna ute med en kollega som inte var med dagen innan. Ut på motorvägen, vad dyker upp om inte en X5 med gula tyska skyltar. Den stoppas, självklart stulen. Då ringer poliserna till gränsstationen i Haparanda och frågar har någon X5 med tyska skyltar åkt förbi? Japp för ett par timmar sedan. Den lyckas Finska polisen stoppa innan den nått Ryska gränsen. Till alla stulna ska man räkna alla med stöldskador. Det nya är att skära upp bakskärmen för att tysta larmet. Vilket får till följd att hela karossidan måste bytas. Följer man statistiken är det nya/nyare X5/X6 och Range Rover/Range Rover Sport som blir utsatta. Har man en E53 eller äldre E70 är risken liten för stöld, detsamma gäller X1 och X3. Vilket det även är (just nu) för F15 i och med att ingen blivit stulen. Däremot har stöldskador inträffat på F15. 39 stulna Range Rover/Range Rover Sport av den senaste modellen på mindre än ett år, 2013-2014 registrerades det in 392st Range Rover/Range Rover Sport, det inkluderar RR Sport av gamla modellen som såldes till och med hösten-13 (det är ett antal sådana stulna med). ca 10 % stulna av alla i Sverige tycker inte jag är att förringa. Porsche Cayenne 92A är däremot stabil, endast 6st är fortfarande stulna på nästan fyra år, varav en stulen feb-12 och en är falskskyltad "Fabrikat: Porsche Modell: -Okänt- Årsmodell: 2011 Registreringsnummer: SSJ902 Färg: SVART Chassinummer: WO1ZZZ92ZBLAZ9732 Stölddatum: 2013-07-04 Stöldort: Skåne län" regnumret går till en Audi A4. Det känns inte som du är insatt med tanke på att du tar med Cayenne. Parkera en 2013/2014års Range Rover/Range Rover Sport på gatan på Östermalm i Stockholm är att be att få den stulen. Det gör att risken för X5ägare sjunker. X6 E71 kommer också försvinna ur radarn när den nya kommer. Med tanke på att det tog ett tag innan Range Rover började försvinna finns risken att tjuvarna håller på och lär upp sig på F15 och stöldvågen kommer till sommaren/hösten. Dock kommer risken vara mindre på BMW än RR i och med att BMW är vanligare. Min fars E39a åkte direkt in i garage när strålkastarna stals, nästan gång hade säkert navin och ratten försvunnit. Sedan dess står hans bilar i garage. Mvh Stephan |
|
|
Det har alltid funnits en risk att köra dyra och exklusiva bilar, speciellt där delar bland modeller är utbytbara, dyra och eftertraktade. Just stöldrisken kanske är högre på tidigare X-modeller än övriga modeller (även om ingen F15 blivit stulen ännu, och samtliga bilar innehåller GPS-spårning) så är risken för att bli av med delar större på en 5-serie. Men även samtliga konkurrenter (kanske inte Mercedes, än så länge) är drabbade. Alternativet att köra en Volvo känns inte så lockande. Range Rover är värre drabbade och det säljs också färre bilar vilket gör att siffran procentuellt blir högre. Dessutom går stölderna i vågor. Jag vet inte vad du har för statistik, men med tanke på att jag haft en Cayenne och med egna ögon sett bilar stå hos Porsche Center med uppsågade karosser så skulle jag säga att Cayenne/Touareg/Q7 har/haft problem. Även Länsförsäkringar verkar hålla med mig "Stöldproffsens favoritbil nummer ett är Porsche Cayenne, sett till hur många som finns i trafik. Cayenne är den bil som har högst stöldfrekvens av nyare bilar enligt Länsförsäkringar. I Stockholms län är 2,78 procent av alla Porsche Cayenne rapporterade stulna." Men du vet säkert bättre. Kontentan är att ja, det finns en risk. Den risken ska inte överdrivas. Ingen F15 har stulits än, fler marknader har bland annat navigation som standard vilket gör utrustningen mindre attraktiv. Alla 3/5-serie med M-sportpaket, nav pro och större fälgar ligger i riskzonen. Sen ska man inte underskatta polisens arbete. När vågen blir tillräckligt stort så intensifieras också polisens och tullens arbete. Jag var hos BMW när personalen utbildades på det nya spårningssystemet. De nya systemen kan t ex inte störas ut med en enkel GPS/GSM-jammer och det arbetas hela tiden med att förbättra stöldskydden. |
|
|
Jag vill egentligen inte skrämma dig inför ditt trevliga inköp, men... Jag bor också i villa i norrförort. Jag har alltid X6:an i garaget över natt, och X3:an i carporten, fastän det är jäkligt trångt om plats i garaget (skaffa dig fjärrstyrd garageport om du inte redan har det, det gör det enklare). Jag skulle aldrig ställa min X6:a en hel dag på ett pendlar-P (som skulle vara Märsta för min del). Kalla mig gärna paranoid, men det är enligt mig värt besväret för att slippa det ännu större besväret som några kriminella idioter kan åstadkomma. Måste jag parkera på pendlar-P så skulle jag skaffat en extra (undgänglig) bil för ändamålet. Jag har inte själv råkat ut för något själv med mina BMW, men dock tidigare med andra bilmärken då jag bodde i lägenhet med parkering på gatan. Det räcker med att utsättas för bilinbrott eller skadegörelse någon gång för att man skall tycka det är seriöst lockande med ett stängt samhälle med vakter kring bostadsområdet. |
|
| Kloka ord från er alla, tack för det. Jag kommer nog att provköra en X3 i helgen och en faceliftad X3 blir kanske ett alternativ. Jag kör i princip aldrig in till stan utan jag tar tåget, vilket rent praktiskt skulle innebära att min fru alltid skulle få köra X5 medan jag skulle få köra vår andra bil :-( | |
|
Acey: Hade du den gamla Cayenne? Statistiken är från Larmtjänst hemsida. Listan över fortfarande stulna Cayenne 92A är 6st just nu. Hur många som är stöldskadade vet inte jag, men risken för att bli av med bilen är inte speciellt hög. Gamla Cayenne var däremot mycket stöldbegärlig, det är den varningar handlade om. Vad jag minns var Cayenne 1 den mest stulna bilen i Europa i mitten av 00-talet. Sedan tog X5/X6 E70/E71 över och nu Range Rover. Samtliga RR ägare är kontaktade för uppgradering av stöldskyddet enligt Sverigechefen Henrik Ström, står i en artikel om stulna RR i senaste numret av mitt i Lidingö. X3 är ett smartare val för att undvika stölder, MB ML W166 och GL X166 är inte stöldbegärlig, om ingen blivit stulen den senaste tiden har ingen sådan blivit stulen i Sverige sedan ML kom 2011. Mvh Stephan |
|
|
I alla fall en W166 ML63 är rapporterad stulen och jag skulle säga att GL och ML är stöldbegärliga modeller. Men eftersom det krävs att tjuven har tillgång till nyckeln eller för bort bilen på biltransport är det logiskt att det skett färre stölder. Givetvis är det dåligt att någon lyckats knäcka stöldskyddssystemen i t.ex. BMW E70/71 och Land Rover RR/RRS, särskilt tråkigt är det för försäkringsbolagen. Men med förbättrad stöldsäkerhet följer andra problem, nycklar stjäls genom bostadsinbrott eller så tillgrips bilen genom kapning och detta är värre för den drabbade. En granne fick sin Cayenne Diesel (92A) stulen efter bostadsinbrott och en forummedlem blev rånad på sin M550d under vapenhot. Men grundproblemet är att gränskontroller som hindrar utförsel av stöldgods och åtgärder för att stoppa kriminella individer som t.ex. REVA anses vara rasistiska eller i bästa fall ges minimala ekonomiska anslag i Sverige. |
|
|
Stephan: Nya, men enligt larmtjänst verkar inte många de facto bli stulna. Alla är överens om att det finns en risk, och att den är högre för X5 än exempelvis en XC60. Det har stulits 6 st X5 E70 och (0) F15 under hela 2013 och fram till dagens datum i Stockholms län. Under samma period har det stulits 3 st Volvo XC60 och 45 Range Rover / Range Rover Sport. Den lilla risk skulle inte få mig att överväga köpa något annat. Jag skulle inte heller ha problem med att köpa en ny Range Rover. |
|
| Jag ska villigt erkänna att jag är betydligt mer rädd om scenariot där bilen blir slaktad gång på gång än att den ska bli stulen. Vi har ett antal BMW på gatan och de var på dem två gånger för ett antal år sedan. | |
|
patrikt: BMW erbjuder från och med idag ett samarbete med DEFA som officiell leverantör av externa/fristående larm. Enligt de tester som gjorts så har inga bilar under försöksperioden blivit drabbade. Min bil ska få detta installerat innan jag hämtar upp den på fredag. Ett tips. |
|
|
acey: Berätta gärna mer om detta samarbete eller länka om du har info, det låter intressant! Wilhelm Svenselius |
|
|
W2K: Jag fick bara ett samtal från min säljare, min bil blir den första kundbilen som får larmet. Jag har ingen mer information just nu, mer än prislappen (ca 5 500 kr). Jag återkommer så fort jag har de exakta detaljerna. |
|
|
Låter mycket spännande, väntar ivrigt. Tack acey |
|
| Acey: Är det nåt man kan få installerat på alla nyare BWM? | |
|
Jag hade inte köpt en X-bil igen. Min fd X5 försökte de stjäla på min garage uppfart men fick som tur var avbryta. Min kollegas X6:a stals 2 ggr och är nu spårlöst borta. Vid sista stölden var bilen utrustad med en dold strömbrytare men det hjälpte inte. Bra kompis till mig blev av med sin X5 på garageuppfarten och en vecka senare blev grannen av med båda sina bilar en X3 samt en X5 samma natt. Bekant till mig blev av med sin X6:a på uppfarten hemma. Det är löjligt enkelt att ta sig in i en X bil och för de med lite kunskap tramsigt enkelt att starta bilen och åka iväg. Finns färdig utrustning att köpa på nätet för detta. Jag bytte bort min X5:a till annan tysk suv. Jag vill inte komma ut på morgonen och konstatera att bilen är borta med allt som det innebär, strul med försäkringen, strul med alla grejjor som man har i bilen osv. Det räckte med det strulet min kollega hade med sin X6. Länk In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
Följer denna tråd med intresse. Det återspeglas ju helt klart i försäkringspremien att saker och ting sker med dessa bilar. Var inne på BMW nyss och de förklarade om det nya larmet, tydligen två horn och det ena ska inte alls vara inkopplad på nyckel systemet. Det kommer innebära att man får använda en lös dosa för att larma, men det kan det väl vara värt? |
|
|
Var det inte nån här inne som köpt sig en ny X5M50d eller vad den heter, som också fick en stor dosa med sig som extralarm? Detta var 4-6 veckor sedan. Han borde kunna berätta mer..? |
|
|
Mahhbechh: Alla X5:är utrustade med ett spårnignssystem. Det är till spårningssystemet som den extra dosan är till för. Dialect sköter installationen, dubbla horn är valbart (börjar bli många dosor). Återkommer när jag hämtar min bil på fredag morgon. |
|
| Har sett en F15 M50d från Sixt som hade dubbla dosor och var rensad på skärm mm. | |
| Beställde bil idag. Blev en X3 Facelift 30d. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.