|
|
|
|---|---|
|
Fick ett erbjudande om tjänstebil idag, känns självklart som jag borde ta det. Ingen begränsning vad gäller dom 7,5 basbeloppen så man kan ju skoja till det om man vill. Frågan är om man ska plocka ut den asap eller hålla kvar i M5:an ett tag till? Får man mer om 2 månader tro? Vad hade ni gjort? Sorgligt men hjärnan slår hjärtat här..... | |
|
Är det med ett löneavdrag så det är kostnadsneutralt för företaget eller är det ett förmånligt erbjudande där du endast betalar förmånsvärde? Det när nog fler bilar i Sverige som rullar som det första av de två jag nämnde. Är det ett sådant avtal så skulle jag inte bytt om du ändå inte tänkt byta, då det inte är någon avgrund som skiljer att köpa bil så, mot att köpa den själv. Förutsatt att finansiering inte är ett problem. |
|
| Beträffande att sälja bilen så tror jag det är läge att sätta ut den nu, snart har du fler att tampas med. | |
|
Sätt ut nu, det är inget att vänta på. Vädret är bra i södra Sverige och jag har själv hjälpt en bekant att sälja sin cab i veckan. Det gick på 2 dagar. |
|
| Krigge; Det är ingen Touring du har eller..? | |
|
Jag kommer endast behöva betala förmånsvärde, inget löneavdrag. Det är det som gör det väldigt lockande. Jag har en touring för övrigt . |
|
|
Då är det väl bara att lägga ut bilen till försäljning i April. Måste ju vara bättre pris (iaf inte sämre eftersom den inte blir nå nyare) och tid jämfört med att vänta till Juni. __________ Mvh Grelle |
|
|
Ja det kanske är så. Jag har ju en bil till så jag klarar mig tills den nya anländer. Frågan är då vad man ska välja för nåt..... |
|
|
Ingen maxprisgräns så kan du ju välja något roligt som sagt. Jag skulle tagit en F10 550. Mvh Johan |
|
|
Jag tolkar det snarare som 7.5 basbelopp är max men inga begränsningar på märke & modell. ------- //Lövet |
|
| Så är det alltså inte. | |
| Så hur är det då? Obegränsad budget och total valfrihet? Var skickar jag mitt CV? :) | |
|
Jag vill självklart landa på en vettig nivå, det är inte kul med ett förmånsvärde på 15.ooo:- under en längre period. Har tidigare haft bilar som legat på knappt 10k/mån så där nånstans går väl smärtgränsen. |
|
|
Om du inte kör långa sträckor varje dag skulle jag föreslå en Tesla S. P85 modellen med 150' extrautr, dvs 1 MSEK totalt, har förmånsvärde på "bara" 7 300/mån. Låga driftskostnader, och andrahandsvärdet behöver du ju inte bry dig om. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Volvo V60 D6 AWD Plug-In har rätt trevligt förmånsvärde också. ------- //Lövet |
|
|
Det är dessutom en rolig bil att köra. Det är en skön känsla att glida fram på el och det skapar en annan sorts körglädje. Har provat den några gånger och tycker den är en höjdare, men något dyr. Men det drabbar ju inte dig nu. Känns verkligen som man är med i framkanten av tekniken utan att försaka särskilt mycket (fortfarande awd och 200hk+, med vettig räckvidd) Viktigt att ha laddningsmöjlighet på jobbet eller hemma. __________ Mvh Grelle |
|
| i8? | |
|
Även om gränsen inte är 7.5pbb så lär arbetsgivaren sätta stopp nånstans. Annars som sagt skickar jag över CVet också. Värdeminskningen på en i8 eller Tesla lär bli bisarrt stor och det ska till en rejält generös arbetsgivare för det. Förutsätter nästan att man är sin egen eller partner för att nåt sånt ska gå igenom. ------- //Lövet |
|
|
Lätt val: BMW 530d xDrive Touring. Business Comfort Edition. Hyffast för arbetsgivare och dig. |
|
|
Som sagt, det är klart att det tar stopp någonstans. Att du förmånsbeskattas är ju inget som gynnar arbetsgivaren, men att de åker på en leasingavgift på XX.XXX kr/mån är ju närmast att betrakta som en löneförhöjning med samma summa (inte riktigt, men principen finns där). Vanliga löneförhöjningar går ju att räkna på ett fåtal procent på sin höjd! Men för att svara på frågan... April är väl en jättebra månad att sälja lite roligare bilar. Folk börjar få lite "spritt i benen" av allt solljus, de har fått reda på hur mycket pengar som kommer att komma tillbaka på skatten etc. Kör bara. Du hade ju en bil som klarar dig fram tills P85:an kommer! ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.