AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.452

Vad finns det för alternativ till M-test idag?

Qu
91
Quest
520D Touring-08
Jag är intresserad av en importerad bil från Tyskland som saknar servicebok. Jag vet att bilen har backad mätare då den förre ägaren blev lurad. Han lämnade sedan in den på BMW och fick det rätta miltalet.

Han säljer nu ut den till ett hyfsat bra pris och då min ekonomi inte är den bästa hoppas jag därför få en nyare bil som gått lite fler mil.

Har läst en hel del om att man kan M-testa bilen. Antar att det är Motormännen som gör detta men också läst att de inte gör dessa sorts tester längre. Var kan jag be ägaren lämna in bilen så jag bli lite mer säker på mitt köp? Är Bmw Inspection Service nåt bra alternativ? Kan ju inte kosta FÖR mycket för då går han aldrig med på det.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Kan detta vara något?
Länk
Qu
91
Quest
520D Touring-08
Ja, verkar ju lovande.

Tänker du då på Opus Biltets för 499kr?

Skulle gärna vilja veta om partikelfiltret är bytt då den gått 24.000mil. Men eftersom servicebok saknas vet jag inte det.. är ju en betydande kostnad isåfall?
Motormännen lade ner sina test-center för några år sen pga för låg beläggning. Många av dem är numera vanliga fristående besiktningar. I stort sett alla besiktningsföretag inkl bilprovningen har test-tjänster man kan använda sig av för att kolla upp en bil. Några av besiktningsföretagen är mer inriktade mot konditionskontroll av bilar och man kan få både konditionskontroll och besiktning samtidigt för ungefär den dubbla vanliga besiktningskostnaden vilket kan vara ett bra alternativ om man tänker köpa en bil som är obesiktigad men som är inom besiktningsperioden.

Vissa märkesverkstäder erbjuder också gratis funktionskontroll vilket i princip kontrolleratr de punkter som besiktningen kollar. Den är inte så ingående, men man får reda på eventuella elementära problem som t.ex. bromsar etc.

Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Tyvärr är vad jag vet inga av besiktningsföretagen i närheten av vad M-testen var.
Dessa har väl tagit över hela M-test konceptet och kan vara nåt kanske? Bara i Sthlm dock...

Länk
Qu
91
Quest
520D Touring-08
Tack
Det finns även ett sådant företag i Göteborg såg jag när jag sökte efter bilbesiktning förra året. Minns inte namnet dock men det går säkert att googla fram. Länken ovan gǻr väl till ett f.d. M-testcenter som startat om i ny regi med lite annan inriktning, men där testarna säkert har mångårig erfarenhet från M-testcentret.

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
då jag köpte e46touringen körde jag till lokala märkesverkstaden där jag hade bokat grundlig kontroll - cirka 1 timmes och jag fick vara med under tiden - dels vanliga besiktningspunkterna men även felkoder, miltal, provkörning och en van mekanikers ögon, öron och känsla - de hittade några prut-argument ytterligare åt mej så det vat en vinstaffär för mej. Han var noga då han vet att jag med stor säkerhet kommer till verkstaden för att få felen åtgärdade vid ev köp.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.