AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.852

Köpråd Z4 (E89)

Hej,

Har försökt att läsa på inför ett eventuellt köp av en Z4 E89.
Informationen jag har hittat är ganska knapphändig.
Jag har kommit fram till att 19"-fälgar 296 har varit utsatta för sprickbildning och att komfortöppning samt vindskydd är utrustning att föredra.

Undrar vad det finns för tips och råd utöver detta såsom kända modellfel, svaga punkter etc.
Om någon har tips på utrustning som är ett måste eller utrustning som bör undvikas är även det önskvärt. Synpunkter på motor är också välkommet.

Har sett ett par stycken med 296-fälgen (såklart) är alla skit eller finns det bra exemplar också? Gissar att BMW inte tar ansvar för detta?

Har säsongen kommit igång än eller finns det fortfarande möjlighet för lite svalare priser?

Bifogar länk till en jag fastnade för som jag gärna tar emot synpunkter på.
Länk

Många frågor nu känner jag, hoppas att experterna här kan hjälpa till!

Tack på förhand! :)
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Hej,

Ja, jag har också läst om att 296-fälgarna haft problem, men vill minnas det är på modeller före 2012, men jag kan ha fel där.
Jag importerade min från Tyskland i december förra året, mycket bättre utbud och jämfört med motsvarande modell/utrustning blev min ca 25% billigare än att köpa här. Väldigt enkelt också, särskilt om man köper från aukt. BMW-handlare.

Min har 325 M 18' fälgarna och många verkar tycka gränsen går vid 18', med större fälgar känns minsta ojämhet i vägen, särskilt i kombo med M-paketet.

Mina krav när jag letade var:

- Automat (den 8-stegade är fantastisk!)
- M-paket (gör mycket för bilens utseende tycker jag)
- Navigator (mest för den stora displayen till iDrive)
- Sportstolar (ingår i M-sport)
- HiFi stereo

När jag nu haft bilen ett tag uppskattar jag:
- Rattvärmen (verkligen skönt när det är kallt och den blir varm väldigt fort också)
- Att jag valde 28i före 20i som var mitt alternativ, den låter helt ok och känns absolut tillräckligt snabb och vid blandad körning drar den bara 0.7.
35i vore förstås roligast, men tycker den skulle bli för dyr för mig som kör mycket. Det äldre motorerna gick bort för mig.
- Bluetooth, använder det till att strömma Spotify och sköta telefoni via bilens mic/högtatalare.

Kända problem, utöver 296-orna, verkar bl.a vara knarrande tak (där taket ligger an mot framrutan) och vissa el-fel. Hittills har jag inte drabbats av något på min bil, känns verkligen som en "premium sportbil", men jag får väl återkomma när det gått litet längre tid.

Jag läste bl.a mycket på detta forum => Länk där det finns en hel del info.

Många tycker en Z4 ska ha en rak sexa under huven. Visst, det har en härlig karaktär och låter fränt, men jag tycker BMW har lyckats väldigt bra med turbo-fyrorna, särskilt 28i är en bra kompromiss (är partisk här, jag vet).

Ska du köpa en E89 kan du i princip välja på följande
- 23i, sexa, fram till 2012
- 30i, sexa, fram till 2012
- 35i, sexa
- 18i, fyra, from 2013
- 20i, fyra, from 2012
- 28i, fyra, from 2012

2013 kom en LCI-version, men ändringarna var minimala, så gör knappast någon skillnad. "Roligast" var väl vitare ledljus framtill och några nya färger.

Lycka till!
Visa användare
16
Uffeason
Z4 Sdrive 35i
Köpte förra hösten bilen med vackraste linjerna någonsin, E89
Det blev en 35i med DKG och massa annan extrautrustning.

Dubbelkopplingslådan ihop med 3 liters turbon är vid varje acceleration en njutning.
Har dessutom ställbar fjädring vilket gör det hela än roligare.

Mina " krav" var ungefär de samma som ovan nämnda tråd.
Jag som är lång är glad för sportstolarna där längden på sitsen kan ställas in samt möjligheten att variera sidostödet.
Navin kan diskuteras, men den stora displayen med dess funktioner och grafik är rätt kul. hade dock prioriterat HIFI- ljudet med subwoofer, då professional radion är tämligen klen i sitt ljud.
Har 296 fälgar vilka är skitsnygga, men som du redan noterat så har det vart en hel del byten fr BMW som godo-Will. Det är framför allt de bakre fälgarna som inte klara belastningen. Nu sitter det förstärkta 296 or på min så risken för problem bör vara borta. Du ser om det är förstärkta genom att kika på insidan av ekrarna. Jämför med framvältrande så ser du skillnad. finns ingen skillnad så är fälgarna inte utbytta.
På mina 19 tums 296 sitter Bridgestone RFT och detta är hårt och spårigt. På agendan detta år står att slita ned däcken och byta till normal däck som skapar mjukar mer riktningsstabil gång.
komfortaccess är kul, men ingen nödvändighet. Mina söner tycker dock det är fräckt att sitta på kaffet och på distans kunna öppna taket;-)
Tack för bra svar!

Jag tycker att de utrustningskraven ni har ställt vid köp verkar överensstämma med mina egna ungefär.

Oavsett var jag läser verkar folk generellt väldigt nöjda med bilen och negativa kommentarer är vördigt få till antalet. Sen är det klart att det finns betydligt färre bilar och att de används på ett mer begränsat sätt än t.ex. en 5-serie.

Vad jag har förstått kommer bilen utan iDrive om den inte har navigator? Och med komfortaccess går det även att öppna baklucka och taket som underlättar lastningar när bilen är öppen?

Resonemanget går lite som att om det ändå ska handlas kan det likaväl göras ordentligt, det vill säga 35i med DKG. ;) Även om de som har fyran verkar nöjda med den motorn också.

Har alltid varit skeptisk till sidoimporterade bilar men kikade på mobile och utbudet var såklart mycket bättre. Bör ju vara ok att köpa en premium selection av auktoriserad handlare. Hur går det att göra sig av med en sådan när det är dags för det?

Tack för bra input och länk till det andra forumet, ska kika där med!
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Stämmer med iDrive, det går inte att får skärmen utan att beställa Navigatorn. Den är dyr, så skulle jag speca en helt ny bil är det tveksamt om den är värd pengarna. Men det är en annan fördel med begagnat och den tyska marknaden, nästa alla bilar utrustas med Navigator/iDrive från början :-)

Jag köpte min av aukt. BMW-handlare, hittade den via www.bmw.de. Den var dock inte Premium Selection, men den hade bara gått 500 mil och körts av anställd på BMW AG, så det kändes safe. Försäljaren var bra att ha att göra med, tror det är väldigt osannolikt att en sådan handlare försöker blåsa en, de riskerar för mycket med det. Klart man ska kolla upp saker som servicar, utrustningslistan via chassie-nr etc., särskilt om det är en lite äldre bil.
Jag köpte min osedd och tog hem den på hyrd biltransport (de kör flera gånger per vecka från Europa till Sverige). Efter ett antal mail och telefonsamtal med säljaren, betalade jag i förskott och det gjordes upp med fraktfirman när den skulle hämtas. Två dagar senare stod den framkörd på min garageuppfart. Briefet (regbeviset) skickade han rekommenderat och det levererades också hem till dörren av DHL.

Tyvärr värderas importer sämre än svensksålda. Hur mycket beror nog på modell och om man hittar rätt köpare. Hoppas och tror att framtida Z4-köpare är mer av entusiaster, där det inte gör lika mycket. Dessutom, kan man "spara" runt 25% från början så finns ju viss marginal.
Visa användare
16
Uffeason
Z4 Sdrive 35i
Köpte min Z435i med DKG förra hösten här i Sverige av en herre som plockat in bilen från Italien. Det kändes lite som varningsklocka att det inte var en tysksåld, men slog till då bilen var riktigt fin.
Efter mer djuplodande av historik så kan man konstatera att italienska bilar sköts väl så bra som andra länder. lämnade den på första service nu i veckan. När jag hämtade upp bilen så fick jag lovord från verkstan hur fin den var.
Min slutsats är därför att import kan vara väl så bra som en svensksåld som rullat på svenska vintervägar.
Hej

Bilen du hittat ser fin ut. Skulle dock inte köpa utan M-Sportpaket för det priset, men det kanske är förhandlingsbart.

Nu verkar du sugen på en 35i och då är ju steget märkbart till 23i (2,5L).
Skulle det ändå vara tänkbart tycker jag att denna säljs till ett bra pris i förhållande till miltal och utrustning: Länk

Jag valde själv Z4 för ett halvår sedan och undvek de större motorerna då jag ändå har en skapligt snabb M5 som entusiastbil. Däremot var rak sexa ett krav så valet föll på 23i och jag är inte besviken.

Du har kanske sett tråden redan: Länk

Lycka till!
Det verkar vara fler som anser att priset är för högt för den vita jag har länkat.
Majoriteten verkar vara överens om att M-paket är ett "krav", bra att veta då detsamma gäller när bilen ska säljas. Även jag tycker att det är snyggare så det verkar klokt att köpa med det.

Då har jag hittat denna Länk som utifrån annons ser lovande ut. Dock står det att den endast har haft två ägare medan transportstyrelsen uppger att det är 5. Går det att undersöka detta utan att äga en fax!? Även om bilhandlare hamnar som ägare innan första och mellan de två ägarna blir det ju inte fem stycken.. Är priset rimligt annars?

Jag har kollat på den röda i länken och det är den snyggaste färgen enligt mig, men som sagt var det ju motorn också. Kanske får börja tänka om lite.
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
En carfax rapport bör kunna ge den informationen, kostar några kronor iofs. Finns dock vissa medlemmar som har gratis konto som ibland kan hjälpa till och posta upp historik. Kan mycket väl tänka mig att bilen bollats runt mellan 2-3 bilfirmor för att visa upp den i sin bilhall och få folk, den är väldigt snygg och gillar färgkombon.

En annars bra grej är ju att faktiskt ringa till ägaren, han har ju full historik på bilen står de.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.