|
|
|
|---|---|
|
Är detta något att ha, Länk ? Vad rekommenderas annars? | |
| Rent spontant såg stödytan rätt liten ut på de där. Skulle nog föredra den klassiska modellen med tre ben i stålplåt. | |
|
Håller med Anders! Skulle personligen föredra t ex.: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har samma dubier om den mindre stödytan. De vanliga är dock så höga hos Biltema. Behöver inte det för M5'an. Nu såg jag denna variant som är mkt lägre, Länk Skall försöka känna på den live innan man bestämmer sig om kvaliteten på den. |
|
|
Du har även: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vart tusan tog de "vanliga" röda pallbockarna vägen som Biltema hade? De var steget lägre än de kraftigare blåa som länkats till tidigare. De röda används när man bara hissar den lite lagom, de blåa när man vill upp lite och ha lite extra stabilitet. Här är de röda pallbockarna (till vänster och höger om pilen) som jag menar Länk |
|
Jag har den från Jula med gummiduk då de är lite smala upptill. Annars kalasbra att bara dra rakt upp med spärr som man bara lyfter för nedsläpp. Finns i tre olika storlekar. Mvh Jonas B |
|
| Jag har dom pallbockarna och de fungerar bra, lätta och smidga och gör sitt jobb | |
|
Kane: Jag har dom du länkar ifrån Jula, fast ifrån biltema. Ända skillnaden är väl färgen då mina är gula. Dom har fungerat klockrent för mig i många år nu. |
|
| Tack alla, skall kolla in Julas "live". | |
| Nu är M5'an upphissad på 2 äldre pallbockar från Biltema med lägre lägstahöjd än de som finns att köpa idag och 2 st nya från Jula för bromsrenovering. Får se hur länge den hänger uppe....... | |
| Har ett par som jag gjorde på vår PRS som det hette i skolan, "praktik i skolverkstaden" :) De skulle godkännas för 1,5 ton och vi provtryckte dom i en verkstadspress till 6 ton för att de skulle bli godkända. De var gjorda i 3-4 mm stålplåt som vi svetsade ihop. Minns att någon skulle prova vad de verkligen tålde och klämde en i pressen tills den gav vika. Den tålde en bra bit över 20 ton innan den kollapsade. | |
|
Precis, sen är det ju 4 st som man fördelar vikten på om man pallar upp bilen, så man behöver nog inte vara orolig. Endast fabrikationsfel isf. Är men ängslig kan man ju alltid lägga däcken under också som extra säkerhet. |
|
| Jag kanske var otydlig i min kommunikation. Jag är inte orolig för de 4-500 kg som varje pallbock är belastad med, utan tiden till att bromsarna är fixade....;) | |
| Nejdå, du är fullt tydlig. Det är bara en ful ovana jag har att sväva utanför ämnet. "Kuriosa" som det så fint heter ;) | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Var en runda inom Biltema och av en slump såg de vanliga röda pallbockarna - jämte den nya designen. Och de är faktiskt exakt lika höga. Länk Båda pallbockarna har samma artikelnummer (15-1098) och är ju precis vad Johan B länkade till förut (fast kände inte igen dem då Biltema bara haft de kraftigare pallbockarna i den där röd/blå designen). Lägsta höjd är alltså fortfarnande 330 mm, så vill man ha lägre så får man välja annan design (tex Jula's eller Biltema's som båda ger 270 mm). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.