AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.030

Problem med inkodning av begagnad ljusmodul 2 på E60 530i - 2006

Sida 1 av 4
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Byte ljusmodul i dag på min 2006 e60 från LM1 till Lm2 för att kunna få tex välkommbelysning när jag byte den fungerade välkommbelysningen när jag sen uppdaterade och kodade in den i min bil blev det samma funktioner som den gamla inga nya funktioner alls ! dessutom har ljusmodulen en annan chassinr än vad min bil har när jag skall tex lämna in bilen på bmw verkstad så kommer det att synans att ljusmodulen har ett annat nr än resten av bilen ! kodningen gjordes med Autologic datan den uppdaterade och kodades in i min min bil . men funktionerna är det samma som den gamla ljusmodulen . finns det någon som har en aning om hur man kan åtgärda det ??
thekinglives
baba:Du behöver en splirrans ny ljusmodul om du ska koda med autologic, den klarar ej begagnade moduler.

Hur gjorde du med mätarställningen? man brukar behöva synka den också.

Du får använda det smidiga impa.....not
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Jag fick iden att det va snyggt med welcomlights som lci har äste i forum att man kan byta LM1 till LM2 så får man önskade funktioner, Länk

så jag monterade den nya begagnade lm2 välkomslysen fungerade när jag öppnade bilen men blinkersfungerade inte , så jag uppdaterade och kodade om den ljus modulen men fick samma funktioner som jag hade på den gamla ? dessutom så stämmer inte chassi nr på bilen och ljus modulen men enligt beskrivningen ovan så skall man kunna byta chassi nr med på den nya ljusmodulen kan någon göra det i malmö trakten ?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Det är faktiskt en utav de vanligaste eftermonteringarna man kan göra på en E60. Byt vin på den bara, och även prod.datum på bilen om inte de e gjort. Hade lätt kunnat hjälpt dig men tyvärr långt då man inte bor i malmö längre ^^
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Det är faktiskt en utav de vanligaste eftermonteringarna man kan göra på en E60. Byt vin på den bara, och även prod.datum på bilen om inte de e gjort. Hade lätt kunnat hjälpt dig men tyvärr långt då man inte bor i malmö längre ^^

Vad menar du med "prod.datum på bilen " ?

Vad sparas i en ljusmodul är det bara vin numret man måste ändra på den nya ljus modulen till min eller finns det mätarställning med ? eller fler saker isf som vad ?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Man ändrar bilen tillverkningsdatum i ecu.

Man måste skriva det nya ZB nummret sedan skall VIN nummer bytas så den matchar din VIN. Mätarställning lagras i vissa moduler, ja. Men framförallt lagras de i kombi. Man måste sedan kopiera FA till LMA från CAS. CAS och LMA håller VO(fabriksinställningar mm)
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
1 jag köpte en begagnad lm2 , satte in den i bilen Welcome lights fungerade ! men det var andra fel tex blinkers broms etc .........

2 Kodade in den nya lm2 med Autologic dator samt uppdaterade mjukvaran i lm2 n helt plötsligt slutade welcomlights att fungera allt åter gick som med innan dessutom stod det i Autologic datorn att jag har 2 vin nr en i lm2 och en i cas .

3 byte vin med ncexpert på lm2 följde denna instruktion Länk
Jag får upp Welcomligts på min idrive men SKITET fungerar inte !!!
han som gjorde allt detta säger att Autologic datan har " flashat " om min nya lm2 till vanligt enligt min bil . där av fungerar den inte ! han säger att man måste flasha om den !!

4 Vad säger ni ?????

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Då den blev default kodad så lästes alla fabriksinställningar in och välkomstljus försvann. Använd winkfp och kör ZB update. Eller kan jag eller 840i på andra forumet köra teamviewer och fixa de åt dig. Men obd kabel krävs
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Har en Autocom obd hjälper det?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
OBD till usb. Är osäker men jag tror inte den är kompitabel.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Vad menas med default kodad så lästes alla fabriksinställningar ?

När bilen kopplades in i Autologic datorn och skulle kodad in till min bil så sa Autologic att det finns en uppdatering till just lm2 modulen ! så han hämtade filen från autologic server och uppdaterade lm2 modulen med den senaste mjukvaran ! någon annan mjukvara till andra moduler behövde inte ! så med andra ord är har lm2 den senaste mjukvaran och min bil i level är E60-12-11-500 om jag har förstått det rätt har jag den senaste mjukvaran ........
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
840 i han bor han i skåne kanske......
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Jag kopplade upp bilen med Autocom idag när jag går in i obd ljusmdul stå det AHL2 Ljusmodul 2 med adaptivt kurvljus

Vad innebär det vet någon ? jag har inte adaptiv kurvljus
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
AHL är adaptivt kurvljus, ja. Det går att ha en sådan modul än fast inte lyktorna är med kurvljus.

Det stämmer också att din Ilevel är den senaste. Det jag menar är att eftersom LMA och CAS håller VO så måste VO kopieras ifrån CAS till LMA så att det stämmer överens med din bil. Och med att du har en -06 så skriver den tillbaka alla inställningar som bilen kom med ny.. Från fabrik alltså. Det du behöver göra är att modifiera dessa linjer som styr välkomstljus mm, det som du vill ha. Det är inga problem att göra det i efterhand.

840i han är fransman tror jag.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Hittade denna länk ! kan du F-TAR MARKERA det som behövs göras så att välkoms ljus tänds med parkerings ljus samt dimljusfram och att det dimmas ner vid avstägning ? han som kopierade min vin till lma n kan göra det som behövs ??? kanske om du markerar vad som behövs göras kolla på sid 44

Länk
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Om jag lånar en d kan kabel kan du lösa det ? men jag har ingen ncexpert eller ipna på min data ! hur skulle man gå tillväga ? art nr på min eftermonterade ljus modul är 61359192641 och den är utan adaptiv kurvljus men i autocom står det lm2 ahl adaptivkurvljus ???
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
CAPPL:

VA_WELCOMELIGHT
aktiv

WL_NSW (Dimljus)
soft_einschalten - soft-on
hart_einschalten - direct switch-on

WL_KZL (Reg plåt)
hart_einschalten - direct switch on

WL_SL_1 (Positionsljus)

WL_SL_2 (Positionsljus)

Såg att positionsljus bak inte fanns med där men säg till så skriver jag ned den också.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Allt går att lösa ;) se till så att du har en K-CAN kabel, fast skall du köpa en då du liks är i farten så köp K+DCAN
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
CAPPL:

VA_WELCOMELIGHT
aktiv

WL_NSW (Dimljus)

WL_KZL (Reg plåt)
hart_einschalten - direct switch on

WL_SL_1 (Positionsljus)

WL_SL_2 (Positionsljus)

Såg att positionsljus bak inte fanns med där men säg till så skriver jag ned den också

Du skriver Positionsljus 2 gånger ? vad innebär det ?

Jag vill att ALLA parkeringsljus ( fram ögon brynen , engelayesen , dilmjusen fram , positions ljus bak , , skylt belysningen skall tändas på i välkomsljus samt att det skall dimmas ner när det stängs )

kan du vänligen skriva ner exakt vad som skall göras ???

som jag nämnde innan står det att jag har adaptivkurvljus i autocom kan man koda in ljusmodulen så att den passar just min bils utrustning !

hade varit jätte tacksam för hjälpen !
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Du har 2 sidor på bilen med positionsljus.

Kan kolla upp de senare men egentligen det som saknas som ja inte skrivit är positionsljus bak.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
ok Tack !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.