AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.106

När tar ni ut era M bilar?

Sida 2 av 2
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Richo,

Grymt! Tyckte också att det lät lite onödigt så här efterhand när jag bara körde ca 3 mil häromveckan innan ny avställning.. Men det var väldigt sköna mil det ändå oavsett hur det räknas :-)

OT: Roligt det här med Sveriges skatteregler - vi flyttade till en annan kommun 2012.12 efter att ha bott tillfälligt i en annan i ca 3 månader (2012.09-2012.12). Skatteverket räknar då ens folkbokföringsort från och med 1 november varje kalenderår, alltså det är deras brytdatum, för hela nästkommande inkomstår. Vilket resulterade i ganska många mer procent i kommunalskatt för min(vår) del. Så för tre månaders tillfälligt boende(?!?) beskattas vi för en kommun som vi alltså inte bott i på ca 13 månader och det gällde för hela inkomståret 2013. Helt ologiskt i mina öron men det verkar inte vara något man kan göra åt det heller?

"BMW, probably the best car maker in the world.."
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Richo,

Grymt! Tyckte också att det lät lite onödigt så här efterhand när jag bara körde ca 3 mil häromveckan innan ny avställning.. Men det var väldigt sköna mil det ändå oavsett hur det räknas :-)

OT: Roligt det här med Sveriges skatteregler - vi flyttade till en annan kommun 2012.12 efter att ha bott tillfälligt i en annan i ca 3 månader (2012.09-2012.12). Skatteverket räknar då ens folkbokföringsort från och med 1 november varje kalenderår, alltså det är deras brytdatum, för hela nästkommande inkomstår. Vilket resulterade i ganska många mer procent i kommunalskatt för min(vår) del. Så för tre månaders tillfälligt boende(?!?) beskattas vi för en kommun som vi alltså inte bott i på ca 13 månader och det gällde för hela inkomståret 2013. Helt ologiskt i mina öron men det verkar inte vara något man kan göra åt det heller?

"BMW, probably the best car maker in the world.."
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Kul att du tyckte det var grymt men du hade inte behövt skriva det fyra gånger;)

Skatteregler är som de är, bara att acceptera, tyvärr. Men håller med dig att det är sjukt att ni ska behöva betala den högre skatten bara för att ni bott på ett ställe i tre månader. Troligtvis är den någon annan lycklig som borde betalat högre inkomst skatt men slapp bara för att han flyttade i rätt tid.

Ställde på min M5a igår och det var riktigt nice att köra riktig bil efter att kört runt med en 316 Compact hela vintern. Tempen stod på 4 grader i morse så det känns som det är rätt att i södra Sverige ställa på bilen. Sjukt vilken skillnad på bilarna, men det var ju också målet när compacten införskaffades. Motorljud, väghållning, tyst i kupen, spårar inte mm mm. M5an fick också ett oljebyte direkt eftersom man blev lite orolig med allt skrivande om vevlagerhaverier.

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Den tvättades idag inför påställning och besiktning den 1/4.
Har hunnit rulla 200 mil sedan jag köpte min M5 E60 och det har fungerat utmärkt. Risken för stenskott på rutan och lacken är ökad men tycker att bilar är till för att användas när det fungerar. Den är from som ett lamm när man glider fram med fjäderlätt fot och har anat en best där under när man provat M-knappen men vill inte förstöra vinterdäcken i onödan så det får vänta till det är stadiga +15 och sommardäck på. Kan dock konstatera att vilken underbar bil det är. Kanske borde sjukvården börja föreskriva en M5:a under en månad med fri bensin istället för "lyckopiller".
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Tog ut min för 2 veckor sedan när de sopade gatorna. Tänkte sälja M3'an men blir mer och mer sugen att ha kvar den för varje dag jag kör den nu :(. Kör jag den några dagar till kanske jag blir tvungen att ha den kvar ett år till.
IDAG!
PÅSTÄLLD!

Jag hade glömt hur liten bilen är, hur extremt högljud den är, hur extremt snabb den är, hur extremt bra CSL-bromsarna bettar, hur extremt fet den är!!

Herrejisses!

Gaaah!!!
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Drog första repan i dag! Nercabbat i solskenet= Underbart!!!

Klabbarparn
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

själv så vaknade man till 1.5 dm snö på cabtaket i morse, surt att man inte körde in den i garaget alt. carporten... :-(
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Påställd den 3/5, servad den 5/5 och besiktad idag den 6/5. Nya däck (Michelin Pilot Super Sport 3/6
Ma
147
Marbj
Bmv M3 cab -97
Bmw 320d touring -11
Imorgon åker pärlan ut!!
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
mitten av maj kanske,,åker bara när det är sol och torrt. lyckades få ihop 200 mil totalt förra året på M bilarna.

Black Metal Elitism -///Maaneskyggens slave
gU
25
gUMMO414
Volvo 944 -92
Pärlan har varit ute sedan länge. Sedan 5/4 närmare bestämt!

Länk
Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
Tog ut min i slutet av mars. Kört 150mil sedan dess.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tog ut min 14/4 har kört endast 2ggr känns väldijt onödigt att ha den påställd just faktiskt.
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Tog ut min 850csi (om den får klassas som M-bil) den 5 April men bara för att få den till BMW för översyn.
Så den riktiga premiären för mig blev den 19e april med en långtur ner längs den skånska östkusten via Österlen o sen upp igen. En tur på 26 mil i strålande sol o 23 grade varmt.
Har knappt kört nått under maj månad pga att det har varit så jävla dåligt väder.

Med vänlig hälsning, /F1

Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.