|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Väntar ni till tills dom sopat gatorna eller hur gör ni, är rätt sugen själv på att ta ut min på fredag! | |
| Tänkte ta ut min M bil i helgen om vädret håller i sig | |
| Ett tips är att inte "ställa på" förräns den 1, annars åker man på o betala vägskatt för hela månaden innan vilket känns surt när man inte kört då... | |
|
Meeeeen peddan nu förstörde du helgen för mig.... :( Menar du så här ? skatten på m3:an är 2500/12= 208, alltså kommer jag få betala 2708 kr ? |
|
| Företagets E90 M3 går riktigt fint på vinterväglag så den ställdes aldrig av :) | |
| Men vad skulle en tvåhundring extra i skatt spela för roll om vädret är bra och man är körsugen? | |
|
Jag tar ut min så fort det är sopat och väntar tills det regnat så att det mesta skiten rinner undan. Blir förhoppningsvis i slutet av April eller början av Maj. /Filip |
|
|
Nej visst, Reinfeldt behöver allt han kan så bara ställ på! På en nyare M3/M5/M6 är skatten närmare 5000/år så jag tänker att det är onödigt o slänga drygt 400 kr till staten bara för att få köra 2 dagar tidigare.. |
|
| Blir som alltid april-maj! | |
| Redan tagit ut min i söndags. Varför vänta??? Har man råd med en M bil så fan har man råd med skatten!!! | |
|
Haha håller med till fullo Magnlar, bara patetiskt att gnälla om hundralappar när man kör m-bil, köp en vw up eller annan valfri miljöbil... Började köra med M5an redan i början av denna månaden då det blev barmark & solsken, här har dom redan börjat sopa gatorna nu i veckan också :) Begriper mig inte på människor som knappt vågar köra när det regnat ute, njut & använd bilarna & vårda dom istället för att ha dom som nån 18karats guldpokal i garaget som om det vore en orörd Ferrari F40.. |
|
| Jag tar min första tur 1/4. Längtan är snudd på outhärdlig! | |
|
För mycket grus fortfarande samt risken för bakslag med vädret (Stockholm)... Smattrar varje dag på motorvägen och utanför City. Usch! Blir nog först i början av maj för min del. Dels med tanke på lite småfix med bilen och sedan mycket annat på jobb just nu och en hel del resande. "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
Kommer ställa på när det är säkert att det inte kommer något bakslag med vinter. När temperaturen börjar ligga stabilt över noll grader även på natten. Enligt nuvarande 10-dygns prognos är det fortfarande minusgrader och ev. risk för snö ända fram till 3:e april i Stockholm så jag avvaktar ett tag. Mvh Johan |
|
|
Ställde på förra veckan, passade på att åka ett varv och tvätta bilen på lokala OKQ8 stationen, har dock stått i garaget sedan dess. :-) Alltid nercabbat över 10 grader! |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Enkelt. Jag ställer inte av den :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| Min har rullat hela vintern såklart, snart dags att montera sommardäcken med härligt mjuka Kumho KU36 fram :) | |
|
Alpina B6:an får stå i garaget tills vägarna är sopade å fina. 550:n ställs på så snart som möjligt, troligtvis inte exakt 1 april, möjligen några dagar senare. |
|
|
Tyckte det var konstigt med att skatten skulle betalas för hela månaden om man ställer på den i slutet av månaden så jag ringde till skattemyndigheten. Så här är det: Under 4800kr i skatt så måste man betala för hela månaden. Över 4800kr så betalara man dygnsvis, dvs på en M5 som har ca 5100kr i skatt så kan man ställa på när som helst! |
|
|
Richo, Grymt! Tyckte också att det lät lite onödigt så här efterhand när jag bara körde ca 3 mil häromveckan innan ny avställning.. Men det var väldigt sköna mil det ändå oavsett hur det räknas :-) OT: Roligt det här med Sveriges skatteregler - vi flyttade till en annan kommun 2012.12 efter att ha bott tillfälligt i en annan i ca 3 månader (2012.09-2012.12). Skatteverket räknar då ens folkbokföringsort från och med 1 november varje kalenderår, alltså det är deras brytdatum, för hela nästkommande inkomstår. Vilket resulterade i ganska många mer procent i kommunalskatt för min(vår) del. Så för tre månaders tillfälligt boende(?!?) beskattas vi för en kommun som vi alltså inte bott i på ca 13 månader och det gällde för hela inkomståret 2013. Helt ologiskt i mina öron men det verkar inte vara något man kan göra åt det heller? "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
Richo, Grymt! Tyckte också att det lät lite onödigt så här efterhand när jag bara körde ca 3 mil häromveckan innan ny avställning.. Men det var väldigt sköna mil det ändå oavsett hur det räknas :-) OT: Roligt det här med Sveriges skatteregler - vi flyttade till en annan kommun 2012.12 efter att ha bott tillfälligt i en annan i ca 3 månader (2012.09-2012.12). Skatteverket räknar då ens folkbokföringsort från och med 1 november varje kalenderår, alltså det är deras brytdatum, för hela nästkommande inkomstår. Vilket resulterade i ganska många mer procent i kommunalskatt för min(vår) del. Så för tre månaders tillfälligt boende(?!?) beskattas vi för en kommun som vi alltså inte bott i på ca 13 månader och det gällde för hela inkomståret 2013. Helt ologiskt i mina öron men det verkar inte vara något man kan göra åt det heller? "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.