AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.235

Problem med elcabben på nyinköpt E36 320i - 1997

Ha
7
Harestorp
320 i cabriolet e36
Hej därute!
Fick i helgen hem min 320 cabbe 1997. Första BMW:n efter 34 års körkortsinnehav och 80 tidigare bilar ungefär. Här har jag verkligen missat nåt märker jag. Älskar bilen redan.....
Har dock lite cabproblem. När jag fick av HT´n så mårkte jag att bara cabluckan öppnades och sedan hörde jag bara surr från en motor. Efter lite goodglande hittade jag en video om "nödutlösningen" av cabben och det gick
att få upp den en bit. Har fullautomatik på denna vad jag förstår och låsmotorn i framkant var död så den vevade jag fram. Behöver lite råd på vägen var jag skall börja felsöka.
Dessutom är en vajger avsliten melln cabluckans vänstersida till motorn i skuffen. Var hittar jag en ny sådan?

Hälsningar

Thomas

De felen borde väl bilfirman stå för eftersom de hävdade att cabben och sufletten var ok.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har du tur så har bara de två cabmotorerna hamnat i ofas - återinitiering finns beskrivet om du söker i forumet här - minns inte själv. Lös vajer låter allvarligare - nya delar finns hos BMW såklart och på skroten om du har tur - sök på bildelsbasen.se eller laga.se.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Ha
7
Harestorp
320 i cabriolet e36
Hej!

Har nu kommitr en liten bit på vägen. Ny wire beställd hos Schmiedmann i Kungsbacka. Har testat alla 3 cabrelaterade motorerna och de fungerar. Har modellen med fullautomatik har jag förstått Likaså checkat alla säkringar på bilen och bytt ut alla i säkringsboxen + en gul 20-amperare vid batteriet i skuffen. Har jag missat nån säkring här på nåt annat ställe? Återkommer om nån vecka när jag fått wiren och monterat den för vidare vägledning. Har nu manuellt fått upp cabben på plats.

Ha
7
Harestorp
320 i cabriolet e36
Hej igen!
Wire bytt och cabben har varit uppe och nere med sin automatik några gånger
men då och då vägrar den att fälla upp locket till cabbrunnen. Får då dra i nödsnöret, initiera om och så funkar det några gånger igen. Tröttsamt.. Verkar som om centrallåset till bakluckan också fungerar slumpmässigt... om detta har nåt med det hela att göra. Var börjar jag?.......

Finns en microbrytare i/vid låset i bagageluckan (sitter invändigt så att säg). Om denna micribrytare inte indikerar "bakluckan stängd" så kan man inte manövrera suffletten. Inte helt ovanligt att den brytare strular har jag för mig...Har du gjort en sk "synkronisering"? Länk
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Min teori är i linje med ovanstående. Om inte microbrytaren indikerar att sufflettluckan är stängd så går inte bagageluckan att öppna. Omvänt så går inte sufflettluckan upp om inte brytaren i bagaget signalerar att luckan är stängd.
Det kan därtill dessutom vara kabelbrott i stammen till bagageluckan.
Har haft en hel del liknande trassel genom åren och varje gång har felet varit trivialt. Den stora utmaningen ligger i att hitta felet.
Sök systematiskt så går det säkert bra.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
joholm har helt rätt ang luckorna - på datorspråk är de "mutually exklusive" - dvs bara en kan vara aktiv i taget och givare ser till att så sker. Annars kan de slå i varandra och lacksakav som följd.
Men felsökningen överlåter jag med varm hand till någon annan - men som sagt givarna måste signalera rätt ang öppen och stängd lucka - annars funkar det inte.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Ha
7
Harestorp
320 i cabriolet e36
Hej på er!

Tack för svaren! Har "strippat" hela skuffen och samtidigt passat på att
tectylera. Skall felsöka i veckan samt skrapa lite runt jordningen i bagagen.

Ha
7
Harestorp
320 i cabriolet e36
Hej igen!

Har nu fått det hela att fiungera igen med diverse initieringar och frånkopptat batteri etc. Har ett kvarstående problem dock som jag inte hittar nån info om:
Det verkar som om cabluckan inte öppnar fullt ut- Den fungerar MEN på vägen upp och ner slår bakdelen av cabställningen i cabluckan. Hittar dock ingen justering på dessa axlar som går ut ifrån cabluckemotorn. Nån som har lite info om detta. Det saknas endast nån centimeter eller så för att cabställningen skall gå fri.

Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Även det problemet har jag varit drabbad av. Om jag inte missminner mig så konstaterade jag då att det helt enkelt berodde på slitage i lederna. Precis som du skriver så lyckades inte heller jag att genom justering få luckan att öppna ytterligare ngn centimeter.
Tror att jag fick det att fungera hyggligt väl genom att helt enkelt bocka till stagen till cabluckan något och på det viset få den att öppna mera.
Minns att det inte var något trevligt ljud när luckorna kolliderade......
Beror INTE på "slitage i lederna". Det är rätt vanligt att cabmotorns (sitter på förarsidan under cabluckan) tre fästskruvar "lossnar med tiden". Det som händer då är att motorn, och även stängerna den driver kan flytta sig nån mm, vilket kan vara tillräckligt att få saker o ting att krocka. Börja med att kolla om cabmotorn är ordentligt fastskruvad, du bör se spår efter skruvarna hur den borde sitta...Om detta inte hjälper kan man kanske ge sig på att ändra längden på stängerna, men den mest troliga orsaken är att "gummibanden" som skall "dra ihop" cabställningen" har blivit uttänjda och inte klarar av att "dra ihop" caben tillräckligt allt som oftast. För att byta dessa måste suffletten demonteras, dvs det får bli en "live with it" tills det blir dags att byta sufflett...
Cab fällningen borde stanna när det "krockar", när detta hänt så är mitt förslag att du tar tag i den "mittersta" cab-bågen (den som hamnar ovanför cabrutan med cabben uppe, du kan sannolikt lätt fälla denna ytterligare nån cm framåt, varvid även den bakre bågen kan följa efter...Är det som jag beskrivit så tror jag att det beror mest på uttänjda gummiband...
Hade själv samma problem med min ena cab ibland, dvs det funkade det hur bra som helst allt som oftast men ibland så "haka" det sig, berodde på att cabmotorn till suffletten satt inte fastdragen ordentligt...
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
I mitt fall så fungerade fällningen av suffletten som den skulle. Det var själva sufflettluckan som inte öppnade helt. Detta gjorde att den delen av suffletten som bakrutan sitter i kolliderade med luckan på väg upp respektive ned.
Vidhåller nog min teori om att "slacket" i de slitna lederna förorsakade de millimeter som saknades till fullt öppen lucka.
Betonar dock att jag ingalunda är någon expert på detta, det är bara min självupplevda erfarenhet.
Jag förstod det som att luckan tog i suffletten/ställningen på sidorna, i sådan fall är felet det jag beskrivit, ställningen fäller inte "fram" långt nog. Om det är den nedersta cabbågen som slår i cabluckan (typ mitt på) så är det cabluckan som strular förmodligen, har för mig man kan justera ändläget på drivmotorn, finns skruvar på motorn för detta. Men även i det fallet så skulle jag börja med att kolla att drivmotorn sitter fast som den skall, i rätt läge...
Ha
7
Harestorp
320 i cabriolet e36
Hej och tack för era svar. Dawwe: Precis som du säger: Suflettens bakkant slår i mitt på cabluckan med en härlig smäll på vägen ner. Hjälper jag den med handen lite manuellt ser jag att det fattas 1-2 cm på lucköppningen så att den kan gå fri. Pratar du om motorn till själva cabställningen eller motorn till cabluckan? Du menar att om jag får cabstälningen framåt en bit så kanske den går fri? Frågar bara så att jag är med på "principen". Kan ju nämna som kuriosa att jag med initiering och batteriurkoppling plötsligt fick höger framruta att gå upp och ner utan att "hacka". Hoppas detta håller i sig.
Harestorp: Min fix gäller om luckan tar i ställningen "på sidorna", främst när man skall "cabba ner". Som sagt kolla så cabmotorn sitter fast ordentlig, även den för cabluckan. Kolla även gasfjädern till cabluckan, sliten sådan (?) gör att den "sackar ihop"?
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.