AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.699

Byta från runflat till vanliga däck

Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Tjena!

Jag sökte på forumet men jag hittade inte någon riktigt bra tråd.

Det är dags för bilbyte, har kört Opel i 3 år och är så jävla trött. Men så är det när man är student. Jag har spanat in en riktigt fin 320d -10 som blir nice nu att ha sista året på universitetet.

DOCK har jag blivit väldigt fundersam nu. Det är ju runflat-däck på dem vilket jag fram tills nyss trodde var något positivt. Jag menar BMW använder ju dem!

Jag har två små frågor :)

1. Så jag funderar på att när jag köper vinterdäck att köra på vanliga däck och någon form av däckreparationssats. Är jag galen?

2. När dessa däck blir slitna sen, (jag antar att eftersom bilen gått knappt 5000mil att de "första" däcken fortfarande är på?) kan jag byta till vanliga? Hur blir det med fälgen?

För vad jag har förstått är det annorlunda fälgar till rft-däck.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det fungerar att sätta vanliga däck på fälgar som skall ha RFT-däck, det kan dock bli problem att göra tvärtom - dvs. att sätta RFT-däck på vanliga fälgar.

RFT-däcken har blivit bättre men vanliga däck är fortfarande överlägsna på alla punkter utom att de inte går att köra på när/om man får punktering.

Nästan alla som byter ut RFT-däcken mot vanliga däck upplever en klar förbättring i både komfort, vägkänsla, slitagemotstånd och som lök på laxen är vanliga däck mycket billigare än RFT....

BMW har själva en däcklagningssats som kallas M-mobility som du kan köpa, men det finns motsvarande pumpar med lagningsvätska hos andra tillverkare och hos däckhandlare mm.

Har du inte hittat någon "bra tråd" om RFT-däcken, har du inte letat tillräckligt - för detta har diskuterats MÅNGA gånger! ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Jo jag har sett att det har diskuterats många gånger, men när jag försökte söka på det så kom det just upp en miljon trådar där runflat hade nämnts. Jag har inte blivit tillräckligt bra än på att söka :)

Tack för svaret, vi får se om det blir något fasen kunde inte sova inatt av nervositet :P, vill inte heller ångra mig sen.
bl
270
bluetrain
x3 msport
Håller helt med Johan B! Bytte själv från RFT till icke-RFT för drygt ett år sedan och fick köra en 320d för någon vecka sedan med RFT. Hade glömt bort hur usel bilen kan bli med dessa däck! De är verkligen avsevärt mkt sämre på ungefär allt, utom möjligen då rulla med punktering, hur ofta det nu sker i snitt....
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
1) Inte det minsta galen. Jag hade gjort så och hade inte sett det som absolut nödvändigt med punkteringssats. Jag får sällan punktering och om det händer 1 gång per 10 år kan jag ta lite krångel då.

2) Jag hade inte betalat mer för att få RFT däck igen, utan skulle sätta på vanliga däck när RFT ska bytas.

Beemer4life
320d Touring -20
Tack för alla svar grabbar (eller är jag kanske inte helt ensam tjej här?) :)!

Bilen köptes idag och jag ska hämta den på torsdag. Jag får se hur jag upplever dessa ökända rft. På bilen är två däck nya rft med 8mm mönsterdjup vilket kan göra livet surt för mig sen. Men jag undrar hur det funkar med rft om alla måste vara rft?

För just nu är däcken fram 4mm och de bak är 8mm, när de som är 4mm nu blir nötta kan jag skaffa vanliga? Eller är det som dubbdäck där alla måste vara likadana :P?

ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Allt är inte dåligt med RFT däck. Den gör bil körning styvare och bilen följer kurvan på mer stabilt sätt, dvs bättre styr respons. Desutom om du får punktering vid högfarts körning, har du bättre kontrol över bilen med RFT. Jag har original RFT som smmardäck och vanligt icke RFT däck på vinter (med Slime punkterings repair kit).

Här har du punkterings repair kit från continental.
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett gott råd är att ALDRIG blanda RFT med vanliga däck!

Om det är lagligt eller olagligt att blanda RFT med vanliga däck tvistar de lärde om, det är lite av en gråzon. Om jag inte minns fel står det i lagen att däcken "skall vara av samma typ", men lagstiftningen skedde långt innan RFT-däck kom på marknaden så man syftar i texten på dubb- och icke dubbade däck.

Klart är i alla fall att däckbranschen är helt tydliga i sitt synsätt när de säger att man INTE skall blanda RFT och vanliga däck....och det finns en god anledning till det mht däckens helt annorlunda uppbyggnad och även andra egenskaper.

En BMW blir oftast väldigt nervös och allmänt otrevlig på vägen redan när man blandar olika däckfabrikat eller t om däckmodeller från samma tillverkare.

Så rådet är att köra antingen på RFT (av samma märke/modell) eller vanliga däck (av samma märke/modell).

Mvh
Johan B

Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Då lär det bli rft för resten av tiden eftersom jag inte lär kunna slita ner dem så pass mycket att det blir dags att byta både fram och bak.

Lite OT, men igår när jag förhandlade om bilen fick jag till slut vinterdäck på alufälg efter många om och men. Gjorde jag ett misstag där och borde valt att pruta mer och skaffa vinterdäck på egen hand? För nu väljer säljaren fälgar och de är inte originalfälg.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, eller så sliter du ner däcken tills det är dags att byta på ena axeln och då "biter du i det sura äpplet" och demonterar alla fyra även om det kanske är 3mm kvar på ena paret...är det mer kan du säkert sälja dem på blocket eller liknande.

Då vanliga däck är rätt mycket billigare lär du inte förlora något även om du "kasserar" två däck med kanske tusen mil kvar i mönster.

På köpet får du som sagt mycket trevligare vägegenskaper (bättre grepp, mjukare gång, lägre buller, lägre slitage etc.) med vanliga däck.

Angående vinterdäcken:
Vilka däck "får du"?
Vilka fälgar är det?

Kolla noga så att fälgarna har rätt inpressning (benämns även ET eller IS, vilket är beteckningarna som brukar stå på fälgen) om det inte är BMW original för just den modellen!

Mvh
Johan B

Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Jag vet faktiskt inte det, jag skulle få begagnade men bra däck. Runflat gör väl inte alla och det lär ju blir runflat-däck jag får. Fälgar vet jag inte, dealen blev antingen begagnade plåt eller fälgar som han hittar. Jag antar att det blir några billiga, jag förväntar mig inte några speciellt snygga fälgar.

Det kan låta dumt att jag gjorde såhär, men jag har sett på blocket att folk säljer vinterdäck med originalfälgar för mellan 3000-5000kr och jag tänkte att det är bra om jag får med vinterdäck och kan kolla sen och köpa andra och sälja dessa om jag inte blir helt nöjd.

Fälgarna antar jag det billigaste lm-fälgarna som finns.

Enligt däckgrossisten ska ET vara 34, om det inte är det så säger jag till honom och då är han väl tvungen att ge mig fälgar som är rätt för min modell?

Jag skrev på papper vid 14 igår och ringde sen efter angående min bils servicebok, sen mailade jag honom imorse angående fälgarna. Nu känns det lite pinsamt att ringa för att fråga vad det blev för däck eller är jag dum som skäms?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är bara att stå på sig, "det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma svar". slå en signal, vem vet om det blir skräpgrejor kanske det går att ändra något till din fördel?

Mvh
Asken
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Jag ringde förut och han sa att det var Goodyear-däck (om jag inte hörde fel, han kan ha sagt Bridgestone) och fälgarna hade han inte namnet på. Jag hoppas det är 16'', kan väl inte vara mindre?

Hjulen har i alla fall rullat 1-2 säsonger. Så jag är nöjd.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tänk på att det också skall vara RFT-däck, eftersom bilen saknar reservhjul och inte lär ha däcklagningskitet.

Om det inte är RFT-däck, skulle jag begära att antingen lägger han på RFT-däck eller ännu hellre får han stå för däcklagningskitet (en kompressor och en flaska lagningsvätska) som finns att köpa hos BMW. Det heter M-mobility-kit på "BMW-språk" och kostade knappa tusenlappen om jag minns rätt.

Mvh
Johan B

Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Det hade jag faktiskt tänkt och kolla och göra precis som du säger. Samt att kolla det där ET, förresten var exakt på fälgen kan jag se det? Det är inte så att däcket kanske täcker för märkningen? :)

Fasen vad många frågor jag har, är nog så pga att jag är väldigt exalterad över att gå tillbaka till BMW :D
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Inpressningsdjupet brukar stå instansat eller gjutet i fälgen vid navet och/eller på baksidan av fälgen - oftast i närheten av övrig information om fälgens mått, t ex. 7,5x16" och oftast står det ET35 eller IS35 om det är 35 mm inpressning.

Det är tillåtet med max 7,5 mm ändring av inpressningen per fälg (15mm/axel) så mått som är lägre än 27 eller högre än 41 skall du inte acceptera.

Mvh
Johan B

Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Okej, tack för förklaringen. Man lär sig något nytt varje dag :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.