|
|
|
|---|---|
|
Gällande BMW 535D -06 Sportläget i automatlådan "DS" läget fungerar inte. Det händer absolut ingenting när jag för växelspaken åt vänster, dvs. sportläget. Det står fortfarande "D" i mätarhuset. Själva lampan bredvid växelspaken "M" tänds inte när växelspaken står i sportläget heller. Detta fungerade till en dag då bilen blev strömlös och när jag kopplade startkablar och fick igång bilen fungerade därefter inte sportläget. Värt att nämna är att innan dess har sportläget fungerat !MEN! det har inte gått att växla ner manuellt, bara upp. Har raderat felkoder, detta hjälpte inte. Funderar på om det är kabelbrott kring växelspaken? Någon som känner igen fenomenet? | |
| e39 med samma problembild, Länk | |
| Det luktar nog kabelbrott. Finns en band kabel där som är enkel att byta och kan förhoppningsvis inte kosta många kronor. | |
| Känns också som någon typ av kabelbrott eller okontakt, men det är märkligt att det hände efter bilen blev strömlös. Ska ta loss plasten runtom växelspaken och titta på detta. | |
| Hur gick det med detta? Hittar inte så mkt om detta förutom att man nämner kablarna på ett par andra trådar också. | |
|
Det löste sig! Nu fungerar sportläget. Efter felsökning hos BMW verkstad trodde man att styrenheten hade hängt sig. Som åtgärd skulle man ladda om/ladda ny mjukvara i styrenheten men BMW verkstäder kan inte ladda om enbart en styrenhet utan man måste ladda om hela bilens styrenheter vilket är dyrt (2500-3000 kr) plus eventuellt att stereon och/eller styrenheten för draget kan sluta fungera med den nya mjukvaran. Man var inte så sugen på att betala massa pengar och riskera följdfel, speciellt om det inte ens hjälper. Så jag ringde Schmiedmann AB (trevlig personal och kunniga). Dem kan ladda ny mjukvara i bara EN specifik styrenhet om man vill. Det blir billigare och man slipper risker med att andra saker lägger av. Dem laddade ny mjukvara men det hjälpte inte. Felsökningen fortsatte och det visade sig vara ett dolt kabelbrott under växelspaken. Kablarna sträcks när man drar spaken åt sportläget och med tiden mattas dem ut och går av. Det gick inte att se om man bara tittade under damasken för det är täckt av plast där kabelbrottet var! Dock märker man att kablarna är av när man rycker i dom. Betalade 500 kr till Schmiedmann för felsökningen och lödde kablarna själv så nu fungerar det som sig bör. |
|
|
Anledningen till att vi var så inställda på att det var mjukvarufel var för att det hände när bilen blev strömlös men det var alltså bara en tillfällighet. Mitt tips är att titta noga under spaken och rycka försiktigt i kablarna för kabelbrottet syns som sagt inte med blotta ögat om man inte tar bort skyddsplasten till höger om spaken. |
|
|
Tack för ett utförligt svar. Jag hade inte tid att vänta på svaret(läs 5 min :)) så jag gick ned i garaget och började plocka bort mittkonsolen eftersom jag inte såg något uppenbart genom att plocka bort skivan runt växelspaken. Ganska snabbt hittade jag det ni beskriver ovanför, en kabelhärva som kommer runt det bakre högra hörnet och in mot växelspaken. en kabel är helt av och när jag tar bort skyddsplasten så ser jag flera som är nära att gå av. Nu är det dock fixat. Tack igen för svaret! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.