AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.251

Hur rengör ni er ratt?

bl
270
bluetrain
x3 msport
Läste lite guider och tog en tandborste och mild tvål och gnuggade ratten med, sköljde med vatten och sedan torkade av med en torr trasa. Därefter smörjde jag in ratten med tip top läderbalsam...
Stod lite i valet o kvalet med sista momentet men tänktee att det kandke är en ide då tvålen kan torka ut lädret så det spricker?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Mirakelsvamp/fläcksuddare och Pingens Interior Clean (www.pingens.se). Eftertorka med en ren mikrofiberduk.

/Masten
bl
270
bluetrain
x3 msport
Var köper man denna "mirakelsvamp"? Eftertorkning men ingen infettning alltså?
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Jag använder samma medel som till stolarna, läderrengöring och sen balsam.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Största problemet med att inte behandla läder med mjukgörande balsam och dylikt är nog inte i första hand att skinnet spricker, utan att sömmarna ryker. Stelt läder nöter på trådarna, särskilt i säten där rörelserna är större.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har ratten blivit för sliten/ingrodd så hjälper inte en fläcksudd och läderschampoo fullt ut. Det märkte jag igår när jag försökte tvätta ratten från sjuan. Nu gjorde det inte så mycket då jag strax innan monterade in en helt ny ratt istället för att gnussa för mycket på den gamla.

Ett litet tips alltså, kolla på Ebay. Det är inte det minsta svårt att byta, koppla bara bort batteriet först och låt stå en 10 minuter.

Man kan även skicka ner den befintliga ratten till Tyskland för omklädnad. Skickade ner en annan ratt i vintras för det och det kostade strax under 2000 pix inkl frakten dit och hem.

Niklas

Fransosen
När jag köpte min cab var ratten ingrodd med smuts och äcklig att ta i. Jag rengjorde den med tvållösning så att den blev helt ren. Sen strök jag på svart läderfärg och därefter läderbalsam. Resultatet blev bra.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Var försiktig med fläcksuddaren, den avverkar en hel del färg också.

+1 på infärgningen, har också gjort den behandlingen på en "ny" ratt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.