|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 320xd -12 E91 som jag har 225/45/17 sommardäck på, men jag har även testat med originalstorleken 205/55/16. Jag upplever de smalare däcken som tystare, komfortablare (mindre stötiga) och att bränsleförbrukningen blir lägre. De bredare däcken greppar ev. något bättre och så ser de "fetare" ut på bilen. Men jag har svårt att motivera de bredare däcken nu när det blir dags för nya sommardäck då de kostar mer, bullrar mer, spårar och känns stötiga. Den lilla skillnaden i grepp till de bredares däckens fördel kan ändå inte utnyttjas förens det går undan ordentligt och det blir inte så ofta. Vad är era erfarenheter? Ni som valt en bredare däckdimension än original, upplever ni verkligen skillnaden i grepp så stor att det övervinner alla nackdelarna, eller med handen på hjärtat, är det mest att det ser "fetare" ut som avgjort valet för er? | |
| Jag körde min E90 330i med 255/40-17 bak men provade även 225/45-17 och ja, visst är det skillnad i grepp, men då kör jag på ett sätt som jag knappast någonsin ser andra göra i trafiken. För minst 95 % av alla trafikanter är det knappast någon annan vits med bredare däck än den utseendemässiga. | |
|
Haft 225/16 men gått tillbaks till 205/16. Bredare spårar mer i mitt tycke. Tror det flesta går på utseende - fräckare med 17" inte minst. Lågprofil blir ju stötigare dock. Det är väl balansgång det där med tryck per cm2 och bredd. Rent fysiologiskt ger ju bredare däck mindre tryck per yta, men så länge det är tillräckligt för väglaget är det av godo - annars tvärtom. Vattenplaning startar tidigare osv. Kör året runt på 205or Goodyear Ultragrip 7+ och de är de bästa och tystaste jag haft. Äntligen har jag bilens komfort som jag trodde jag köpte från början. Länk Inte mycket att anmärka på där - annat än ekonomi. |
|
|
En klar majoritet av de som väljer breda däck gör det av estetiska skäl. Ytterst få, men de finns, får någon märkbar positiv funktionalitet av det hela. Får dig låter det som klockrent val att sätta på smalare däck. Men passar det med smalare däck på dina nuvarande fälgar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.