AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.590

E91/2010 Rost

Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Hej!
Upptäckte igår att min motorhuv fick "lite" rost på insidan. Fläcken är rätt så stor (se bild) och jag förstör inte att jag inte upptäckt den tidigare. Motorhuven öppnas regelbundet men ändå såg jag inte den.
Detta är kaross del så rostskyddsgaranti borde funka men den värkar inte gå djupt och den är på insidan och lättåtkomligt.
Här är bildlänk:

Länk

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
De byter förmodligen huven. Men jag begriper inte att de gått ifrån denna metod att kitta plåtomvikningarna innan betning och galv. Eller åtminstone använda ett kitt som håller tätt. Så här har det ju sett ut länge nu. Kanske de mest drabbade marknaderna klimatmässigt inte är stora nog för att de ska bry sig.
Att man inte upptäcker det beror nog på att man inte letar. Jag menar, öppnar man huven är det väl oftast inte för att titta hur den ser ut på insidan.
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Tyvärr verkar bmw aldrig lära sig av föregående rost trubbel vilket jag tycker är lite dåligt.
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Det är nog så att ett mer omfattande rostskydd kostar mer för BMW än vad det kostar att åtgärda bilar på garantin. Det är trotsallt rätt få bilar som säljs på våra breddgrader. Söderut har de nog inga problem. Men detta är tråkigt på så fina bilar. En Bmw ska inte rosta! Punkt.

Nu när de dessutom börjar sälja framhjulsdrivna bilar med fyror så kan man ju lika gärna välja något annat. Märket börjar urvattnas.

Nä en fin 635 csi i garaget och sen köper man en Kia som inte rostar...
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
När jag ser bilderna tolkar jag mer det som en form av lacksläpp vilket har resulterat i att det börjat rosta. Vilket inte går under rostskyddsgarantin om man följer villkoren. Där i mot kan det falla under lackgarantin om det beror på brister i lacken.
Som sagt, är bara min tolkning utifrån bilderna.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Man blir mållös när man ser sånt här! Om jag inte förstår fel så pratar vi om en bil som är ca tre år gammal. Men det är väl det som BMW beskriver som Premium selection? Tyvärr är jag rädd för att det är som Anders-72 skriver. BMW säljer totalt över en miljon bilar per år varav inte ens 1 % i Sverige / Norden? Logiken är företagsekonomiskt enkel. Frågan är då vad man ska göra med sin BMW när man köper den? Börja med en rostskyddsbehandling för flera tusen kronor?

Håller med tomp... "En BMW ska inte rosta! Punkt."

E
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Besökte BMW verkstad idag, dom tog bilder på skadan och ska skickas till Tyskland. Får vi se vad Tyskarna seger.
Oavsett är det lacksläpp eller annat "En BMW ska inte rösta! Punkt" ;-)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hoppas du är ironisk nu...
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Idag kom svaret från Tyskland. Inga problem dom byter ut huven.
Tiden för byte andra vecka i april. Bilen ska vara på verkstad i ca en vecka.
Är det någon som vet ingår det lånebil eftersom detta är garanti åtgärd?
Frågade killen på verkstan och fick svar att bilen är inte köpt hos oss så den första handlare som sålt bilen kunde ge en lånebil. Lite konstigt svar tycker jag men kanske är det så.
Haas inget illa menat, tycker bara att en bil oavsett märke, och oavsett orsak som är 3-4 år gammal ska inte rösta speciellt BMW.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
När jag för längesedan bytte huv (ja, den nya rostade ju likadant efter ett par år då konstruktionen var densamma) så fanns en färdiglackad huv på plats och bilen var inne på verkstaden några timmar för bytet.
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Jo Anders tänkte precis att det ska gå så men när dom ringde upp idag från BMW fick jag veta att det tar ca en vecka.
Tråkigt att den nya röstar lika fort! Hade du rost på samma ställe?
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Måste väl vara nåt fel från fabrik på den huven? Min 10a har inte en tillstymmelse till rost på huven varken på insida eller utsida. 13000 mil, aldrig omlackerad eller bytt.
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Imorgon lämnas bilen för åtgärd,men tråkigt nog blir jag utan bil i ca en vecka. Ingen lånebil av BMW som jag tycker är konstigt eftersom detta är garanti jobb, men inte häller av FB trots försänknings tillägg till lånebil.
Aja tråkigt men hoppas tiden går lika fort utan som med bil;-)
Förresten är det någon som fick lånebil när det gäller rost garanti åtgärd?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, det var samma ställe. Kröp ut under kittet.
Men detta är ju längesedan nu. Fick lånebil både vid huv- och luckbyte. Ena gången en Audi 100 aut. från 80-talet, andra gången en Mitsubischi Colt från samma decennium :)
Det är bara den handlare som säljer bilen nytt som kan ge garantier utöver fabriksgarantin. Lånebil är inget som ingår i fabriksgarantin utan i den garanti man får när man köper en ny bil. Man får således kontakta den firma som sålt bilen från början om man vill ha en lånebil under tiden..
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
tompathepilot: Du skämtar nu va? Dom erbjuder framhjulsdrift på en ny modell och helt plötsligt så är märket urvattnat?
Fyror har dom tillverkat i evigheter, t.o.m i M-modeller, så förstår inte varför det skulle vara dåligt? Det är väl bara bra att det finns bränslesnåla modeller för dom som vill ha sådana?

Det är inte så att dom helt slutar tillverka motorstarka bilar och att alla blir framhjulsdrivna.

Du måste förstå att om BMW ska ha en chans på marknaden om 10-15 år så måste dom kunna erbjuda billiga och framförallt snåla småbilar.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Håller med Jopovic.

I min mening är gamla "pimpade" BMW med buskörande snorungar bakom ratten till större skada för märket än en framhjulsdriven småbil med tre- eller fyrapipig diesel.

På väg till jobbet går jag ibland förbi en svart 520 E60 som förärats med fejkat M5-emblem, dubbla(!) uppsättningar påklistrade "luftintag" på sidorna, naturligtvis en massa skit dinglande från backspegeln, osv, you get the picture :)

Wilhelm Svenselius
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Anders 72: Tack Anders för ditt svar och de är det som jag tycker ska vara,
garantiåtgärd ska man ha lånebil tycker jag.

c_olsson: Det du skriver i ditt inlägg är precis det som jag hörde av killen på BMW verkstad och då misstänker jag att du kanske jobbar på BMW, skämt
åsido men tycker du inte, om din bil hade lite röst under röst garanti, skulle du inte ha rätt till lånebil?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.