AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.243

Hur mycket lägre värderas us import generellt?

Hej! Jag är i ett nära köp av en Bmw M3 som är direkt/privatimporterad från usa, det är en 08 och den är precis som jag vill ha den i färg/utr/miltal/etc. Bilen är självklart skadefri osv men den har ju us spec generellt, tex blinkers fram/mätare.

Ägaren vill ha ungefär 40000 mindre än motsvarande eu bil. Vågar man köpa eller är den omöjlig att bli av med i framtiden? Vet att många handlare avskyr us bilar generellt men denna är ju "riktig"

Vad tycker panelen?

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Ca 20-25% lägre än swe såld tycker jag
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Har du stenkoll så det inte är en US bil med f d Salvage-titel?

Vem är ÅF:en eller säljaren?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Precis, instämmer med Stilren. Hur vet du att den är "riktig"?

Vem är handlaren?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla upp historiken NOGA!

Har den varit och vänt i t ex. baltikum - spring så fort du kan! Då det är garanterat ett sminkat lik som bör ha ett marknadsvärde motsvarande skrotpriset på stålplåt... ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Största problemet är nog inte värdet utan att det är väldigt få som vill köpa en US-import.

Tack för svar, ja precis, bilen är 100% enligt carfax och den är köpt på bmw i usa och importerad direkt till Sverige.

Så jag menar mest om den kommer bli iskall att sälja i framtiden, handlarna totaldissar ju usa bilar oavsett historik men privatmarknaden är ju annorlunda.
Beror även vilken modell det är, en M5 E60 eller M6 E63/64 med manuell låda är troligtvis värd mer än en europabil. Medan en 328i E90 inte är något man väljer i första hand? Tyvärr för BMW verkar de flesta is-importer vara krockvrak/badbilar så de fina bilar är mycket svårare att värdera. Är det någon som minns en schysst usa BMW?

Att alltför många här är så kategoriska, typ jag dör hellre än har en usa BMW i stället för hmm en nyimporterad 2005a från California = helt rostfri.

Någon generell procentsats tror inte jag på.

Stephan

Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Så länge bilens historik är OK och går att styrka så borde värdet inte skilja specielt mycket, även om det är svårare att byta in USA bilar.

Fördelen med USA bilar att är historiken OK så är det lätt att styra detta med en CarFax. En europabil är det omöjligt att visa att bilen har ett klanderfritt förflutet.

På en M3 E9X är det väldigt liten skillnad på en EU bil och en USA bil. Det mesta går att ordna med lite programering samt byte av mätarhus eller så kan man köpa nya mätartavlor till sitt gamla mätarhus.

Jag har själv hämtat min M3 E93 i USA hos en auktoriserad BMW handlare. Dels för att det var en kul resa men även för att jag tyckte att man kände sig trygg eftersom historiken var lätt att få fram samt att utbudet är stort. Dvs att det gick att hitta en bil som uppfyllde alla önskemål. Även dessa bilar tillverkas på samma fabrik som EU bilarna, så i grunden är det samma bil, även om olika marknader har olika krav. Tex. USA bilarna har fler airbags.

Så är bilen rätt och du har tänkt att behålla den en längre tid så ser jag inget konstigt i att köpa en USA bil, men har du bara tänkt ha den en kortare tid så är det lättare att sälja en EU bil. Det är enklare att sälja en EU bil med 15 ägare än en USA bil bil med 15 ägare. Dock skulle jag välja en USA bil med 3 ägare än en EU bil med 15 ägare, det är nog större chans att de 3 ägarna har brytt sig mer om bilen än vad de 15 ägarna har gjort!

Det finns alltid folk som letar efter fina bilar med få ägare oavsett var de kommer ifrån så länge historiken är klockren!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
+1

En kollega har importerat två US bilar, en Porsche 911 och BMW X5 3.0si. Båda var _mycket_ svårsålda trots helt rena Carfax. Köp om du tänkt behålla länge.

-------
//Lövet
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Varför köpa en USA-import över huvudtaget när den lär blir duktigt svårsåld den dagen du vill sälja?

Mvh
Asken
Jag måste köpa us eller Canada när det är dags för en 550i/6 F10 funderar även på en M-Sport, M540i eller möjligen en riktigt fin Kaschmirbeige vanlig 540i/6 och där är det samma sak. En annan rolig modell är 535Xi/6 E61 som också kräver Nordamerikaimport. Förstår LeMansblau som köpte sin i staterna.

Z8 är rätt vanlig som USA-import.

X5 med bensinmotor är väl inte det lättaste att sälja oavsett var den kommer i från? Minns att kompisens jobb var mycket tveksamma att byta in en 50i.

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.