|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Kort historia, mina föräldrar började med Volvo Amazon back in the days och sedan dess har det _alltid_ varit Volvo. Min bror gjorde en kort utflykt till VW, två månader senare var det Volvo igen. Nu är det min tur och jag har bestämt mig för att byta ut min Volvo S80N D5 på 30 000 mil. Har av högre makter fått tillåtelse att spendera pengar i spannet om 300-320 000kr "inkl allt", typ vinterdäck osv. Angående Volvo så vet jag på ett ungefär vad jag får. Kravet är att det ska vara en sedan och diesel och att bilen ska vara något begagnad. Jag är och tittar på bilmodellerna 520d, 525d och 530d och ser att man kan få ett fint exemplar från både 2011 och 2012, men också att man kan få en 7-serie (både 730d och 740d tror jag mig kunna få för 310-320, svensksåld, med lite prut) för ungefär samma peng, kanske något mer. Hur är ägandekostnader på dessa modeller, undantaget det uppenbara värdetappet? Kör ungefär 4000 mil om året så diesel är ett krav men också att bilen måste ha hög driftsäkerhet. Det är inte omöjligt att vi kommer behålla Volvon också som andrabil, vi har haft henne sedan starten och har aldrig haft minsta fel på henne. Servicekostnaden är inte så hög heller, men när jag var på BMWs olika anläggningar i Stockholm så kunde/ville de inte ge mer än väldigt undvikande svar på faktiskta kostnader vilket gör att jag som köpare tvekar. Tack på förhand! | |
|
En 7 serie är dyrare än 5 serien på det mesta är min erfarenhet. Köp en 520d 2012 med lite utrustning i så får du en riktigt bra och billig upplevelse. Service är inte dyrare än på en Volvo på en sådan. |
|
|
Ja väljer du en 520d, så finns det många sedaner på Blocket med låga mil på auktoriserade handlare som rymmer inom din budget. Och då ingår ju fri-serviceupp till att bilen är 3 år gammel. I Göteborg har de ju en fabriksny 520d -14 som med lite prut nästan klarar din budget. Länk 530d hade ju helt klart varit roligare, men med tanke på att du kör 4000 mil om året, så pratar vi kanske om en årsmodell 11 eller möjlightvis 12, med betydligt mera mil. |
|
| Ekonomiskt sett bör du satsa på en 520d. Den 8-växlade automaten är en dröm så det skulle i vart fall jag inte vilja vara utan med dieselmotorn. Pricken över i med tanke på dina körsträckor vore väl komfortstolarna, men de är nog ganska ovanliga i 520:n. | |
| Skippa 520d, den motorn är så slööööö och tråkig att det inte är sant. Även om du pressar plattan i mattan så händer absolut ingenting.men den går billigt iaf :) jag skulle råda dig att titta på 525d f1x. | |
|
Äsch, motorn i 520d är alldeles utmärkt och kraften räcker mer än väl för svensk trafik och det går att köra om snabbt osv. Den går bättre än min gamla V70II D5, fast man luras lite av hur tyst den är. Angående stolar har jag standardstolarna i min och är jättenöjd, med reservation för att inga längre resor hunnits med ännu. Eftersom de flesta begagnade 520 har varit tjänstebilar så har nog inte komfortstolarna rymts i budgeten. Men visst 525 går bättre och 550d ännu bättre :-D |
|
|
Shush: Beror ju lite på vad man jämför med men att påstå att en 520d är slö är väl änd lite att ta i...Absolut ingen raket men tittar man på prestanda versus förbrukning är den en dröm att köra och äga. Damodred: Mitt tips är att åka runt och testa dom olika motererna. Endast så kan du nog bilda dig en egen uppfattning när det gäller prestandan. Mvh Kristoffer |
|
|
yes salo, m5 går ännu bättre men tanken med att jag rådde till en 525d är för att det är 3 liters spisen i denne och med mappning kommer man upp till 530d prestanda om man önskar detta när nybilsgarantin gått ut. 525d har otroliga kraftresurser trots att den går billigt. sen blir den väldigt eftertraktad när det är dags att byta bil i framtiden jämfört med 520d. det tråkiga med att råka köpa en för svag bil är att det blir kostnader för att byta upp sig. till trådskapare: testa både 520d och 525d.. o se vilken som kan passa din körstil, ta med hela familjen för att öka viktenen på bilen. F1x blir tunga när de är fullastade precis som vilken annan fullastad bil som helst |
|
|
Kan rekomendera sport automaten, super trevlig låda samt är växelspaken snyggar än den vanliga automaten. Finns att få med paddlar på ratten med. Trycker man i sport läge så blir bilen styvare samt styrningen blir väldigt direkt. |
|
|
Viktigt att notera att 525d inte har 3-litersmotorn under hela tillverkningstiden. Köper du en ny idag får du en 525d med 2-liters fyra. Sen tror jag en 520d är mer eftertraktad än en trimmad 525d. Tror generellt att 525d hamnar i mellanfacket mellan 520d och 530d och det är inte alltid positivt för andrahandsvärdet. __________ Mvh Grelle |
|
|
Shush: Sedan MJ 2012 har 525d samma 4 cylindriga 2 liters motor som 520d och det är ingen våldsam skillnad i prestanda. 2010 o 2011 har 3 liters 6an, men skulle inte rekommendera en så "gammal" bil till någon som kör 4000 mil per år och kräver hög driftsäkerhet. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
2 liters fyran kom väl 2013 om jag inte har fel för mig men med 218 pållar istället för 204. Min granne har 218 hk och den är verkligen trevlig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.