|
|
|
|---|---|
|
Hur normalt är det att man har rost på A stolpen vid dörrstoppet på en 320D-2011 modell. Någon som har likadant som mig?. Har reklamerat detta till ÅF och dom kontaktade BMW Sverige som avslog begäran på omlack av a stolpen. Vad har man 3års lackgaranti och 12års rostskyddsgaranti när dom avslår en begäran på åtgärd.. BMW Sverige påstår att reklamationen inte vart godkänd pga att det kan va gummilisten runt dörren som gjort att det börjat rosta. Mycket mystisk förklaring tycker jag eftersom jag inte designat bilen och byggt den. Länk | |
|
Hej Beemer Vet själv inte hur vanligt detta är.. Men tycker att de verkar lite konstigt att BMW avslår denna reklamation med hänvisning att gummilisten skulle orsakat detta, i min värd ska gummilisten "skydda" lacken. Här borde BMW ta ansvar! Jag hade inte accepterat detta // Markus |
|
|
Så skötselråd från BMW på dom nyare modellerna är att man skall gå med wetex-duk och torka alla lister innan man lämnar bilen? Undrar om inte olike ÅF är olika bra/aktiva i sin förfrågan också. Fick vara lite påstridig med min dörr - som dom nästan inte ville ta först - men blev byte dörr till slut. BMW gräver väl sin egen grav om de inte tar goodwill i samma utsträckning längre. |
|
|
Rostskyddsgarantin täcker bara rost som kommer underifrån lacken. Det gör att den i princip är värdelös. Så fort du fått någon form av skav, stenskott, fuktansamling eller liknande gäller inte garantin. ------- //Lövet |
|
|
Min erfarenhet är knappast att rostskyddsgarantin är värdelös. Tvärtom var BMW mycket tillmötesgående när de åtgärdade min e46 med omlack på a-stolpen, omlack baklucka och utlåning av flongny e91 325i i 3 dar. Ganska onyanserat inlägg. Att garantin inte gäller yttre påverkan är väl inte så märkligt. Konstigt vore det väl annars? |
|
|
Ytterst märkligt, gummilisten ligger väl inte ens emot i det området? Jag tycker du ska stå på dig och åka dit en vända till. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hela denna historia är märklig. Jag krävde ett skriftligt svar på detta att huvudkontoret dvs BMW nekade att åtgärda detta och jag skulle få det på papper i veckan från BMW handlaren jag var in till. När jag har det i min hand kommer jag gå vidare med ärendet mot BMW för att få detta åtgärdat. Synd bara att man måste bråka med dom och gå vidare innan dom gör nått. Men som sagt jag ger mig inte i detta utan ska ha det åtgärdat av BMW. |
|
|
Mina erfarenheter är att BMW är väldigt frikostiga när det gäller fabriksgarantin (2år) men så fort den går ut är det väldigt svårt att få igenom enstaka fall. Det skall till större goodwill åtaganden eller liknande för att man skall få igenom något efter att den gått ut. Så har det varit på de BMWs jag haft, tyvärr och jag är rätt säker på att det är därför de nekar täckning i detta fall. Stämmer att BMW varit generösa med E46 och E39 när det gäller rost men detta har gått på ren goodwill och är egentligen inget som garantin i sig täcker. Den är nämligen helt värdelös precis som "lövet" poängterar. |
|
| Dessa delar tillhör ju ej karossen (lösa alulister) så omfattas ju ej av rostskyddsgaranti nej. Dock så är de ju ärgblåsor som ofta uppkommer pga jack eller stenskott eller liknande på listen. Tyvärr tror ja du får stå för de sjv. Pga svårt att bevisa att de inte är ett stenskott eller likn... | |
|
Men ErikThörn, har du tittat på bilden? Det är ju för fasen på insidan, hur tänkte du att ett stenskott skulle komma dit?? |
|
| Inte för att vara oförskämd mot dig Erik men vad har du rökt? Rosten du ser är på insidan i a stolpen och det är karossen och ingen list.. | |
| Tror han menar de yttre listerna vilka faktiskt också brukar rosta (eller bubbla). Fick mina lister utbytta på min E91 under garantin. Men nu var det inte dessa som TS hade problem med. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.