AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.323

Vad är riskerna med att köpa en Z3M roadster - 1997?

TT
13
TTL
Z3 -99 Coupe
Funderar på att köpa en Z3m roadster 97 men undrar om ngn vet riskerna med att köpa den första årsmodellen. Vad är baksidan som innertak, bakruta i plast etc. Är det värt att betala lite mer för en nyare årsmodell ?

Kör idag en Z3 coupe, antar att det kommer väsnas lite mer, men det kanske det e värt :)

Kal
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Dom har ju gjort lite småsaker tyvärr kommer jag ej ihåg alla på rak arm.
Det är ju t.ex kända problem med att lådan kan bli trög i växlingarna, o det gäller ju alla M lådor fram till nån gång -00 o för att fixa det så måste man ta bort lådan o byta shiftpins.
Men om du provar en -97a o den känns bra så tycker jag inte du skall oroa dig för mycket för just den årsmodellen.
Det finns ju andra svagheter på just bilmodellen såsom svaga svetspunkter till diffen osv, läs på om modellen först o stirra dig inte blind på just -97 -98 -99 skillnader. Innertaket kom -99 skall göra en del, jag har det inte o lider inte av att inte ha det dock så letar jag efter ett innertak, det kan ju inte skada o ha ett...
När det gäller bakrutan, kolla så att den ser bra ut i kanterna o att det inte finns nått skarpt veck i den, det är risk för att den då är på G o spricka. ingen jättekostnad o köpa ny o sätta dit.
Den är rolig o köra, Jag är 1.82 o man bör nog inte vara så enormt mycket längre om man vill ha nått hår kvar.. Skaffa en med rullbågar om inte så du iaf kan köpa vindskydd, gör enorm skillnad.

Rock on!

/P

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Kal,

Låter som du redan hittat en Z3M Roadster som verkar intressant?

Om det inte blir den så har jag en till salu, också 97:a, där allt är åtgärdat såsom utbytt vanos, bakvagn förstärkt enligt Randy Forbes metoden, nya dämpare och fjädrar (Koni gula & H&R), främre fjäderbenstag, Rogue Racing bakre fjäderbensfästen, K-Mac camberjustering bak, K&N öppet sportluftfikter, one block angel eyes strålkastare, rostskyddsbehandlad och servad "onödigt" ofta ;-)

Har ägt bilen i över 10 år och kört den lite drygt 4.000 mil på den tiden men är nu relativt nybliven far och inser att den tyvärr bara kommer stå i garaget för det mesta.

Står fortfarande i vinterförvaring men kan skicka bilder om intresse finns.

Hälsningar

Christian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.