|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Precis som GE undrar jag hur en reparation går till i Sverige visavi den vi ser på bilden? Om vi utgår från att alla säkerhetsdetaljer som airbags och annat även återställs till korrekt skick så kan då jag inte fatta vad det skiljer? Byter man alla delar i Sverige mot nya från fabrik eller vad? Riktar vi inte bilar i Sverige i jiggar likt den i videon? Menar ni att Audin skulle dömts ut av ett Svenskt försäkringsbolag och skrotats? Är dom sämre hantverkare utanför Sverige på nåt sätt? Jag menar inte att bilar som är fusklagade där väsentliga säkerhetsdetaljer saknas ska få säljas till ovetande kunder men bilar som är KORREKT lagade och KORREKT återställda borde gå att sälja eller? Betänk att löneläget på andra sidan pölen är avsevärt lägre samt att delarna (så länge de inte är stulna) även är billigare. Tänk bara på hur mycket det skrivs om prisskillnaden på BMW originaldelar som säljs på Ebay eller andra tyska siter jämfört med svenska priser där även t ex Schmiedmann ligger högt i jämförelse. Niklas Fransosen |
|
|
Fransosen m.fl. Jag kan förstå att man ibland vill ifrågasätta vissa påståenden och åsikter, kanske för att få en mer nyanserad bild av saker och ting. Men i detta fall förstår jag er ej. Råkar ni sitta på en polskreparerad bil själva, eller ;-) En sak är jag tämligen säker på och det är att i dessa länder ligger teknikkunnandet efter i jämförelse med många andra västländer. Jag tror även att ekonomin i dessa länder är sådan att man inte kan hålla sig med den bästa och mest professionella utrustning som finns när det gäller att ta hand på bilar som skall återställas från vrak till rullande bilar. Finns flera andra saker som skiljer oss åt en hel del också. Om man verkligen tror att bilar i dessa baltländer repareras lika noggrant och seriöst som i Sverige, ja då vill jag påstå att man är ganska blåögd. Men det är ju å andra sidan typiskt svenskt :-) För min del skulle jag aldrig ta i en bil som passerat dessa länder. |
|
|
Så om en bil är reparerad på en auktoriserad verkstad i ett baltland är den alltså sämre lagad då dom är mindre teknikkunniga eller har sämre utrustning??? Undrar hur dom alls fått auktorisationen då?? I videon var det ingen auktoriserad verkstad men jag vill ändå mena att det är en aning förmätet att säga att dom är sämre än vi i Sverige. Ja tack till en nyanserad diskussion. Sen kan ju iväg fundera över det faktum att många som vill helrenovera sin gamla kära BMW just skickar över den till Baltikum för det går inte att lösa här hemma.... Varken till vettig kostnad eller för att erfarenheten saknas i Sverige. Vart skickar de som har trasiga EDC-dämpare sina prylar för en renovering?? Ja inte är det till en svensk firma utan till ett ställe i Polen. Eller det finns många som skickar sin bil till Baltikum för att få den omlackad till ett bättre pris och resultat än vad som går att få här hemma. Så jag anser att man måste vara lite mer nyanserad och inte alltid utgå från att vi svenskar är bäst på allt. Fusk, tjyv och rackartyg förekommer i alla länder, i alla branscher och ska under inga omständigheter gagnas men alla på andra sidan pölen sysslar inte med sånt. Det finns faktisk helt ärliga människor som försöker försörja sig på ett hederligt hantverk. Niklas Fransosen |
|
| Man reparerar bilarna nästan som på videon på dom flesta seriösa verkstäder, man drar ut skadan i riktbänk tills den har kommit i rätt läge som den va innan skadan och sen den stora skillnaden ,sen tar man bort delen och byter ut den mot en ny oskadad del . | |
|
Precis. I Sverige (och andra etablerade länder) så byter du skadade delar, du böjer inte bara tillbaka dem. Det är den stora skillnaden. Reparationen sker enligt anvisningar av tillverkaren. Kan man inte reparera enligt dessa skrotas bilen. ------- //Lövet |
|
| Jag jobbar på en firma som har nära samarbete med flera plåt och lack verkstäder.. Och kan med säkerhet säga att man riktar plåt och använder begagnade delar på nyare bilar. Även på auktoriserade verkstäder i Sverige | |
|
Ni som skyddar dessa skrotbilar, lycka till med att sälja dom :-D Jag vet att ni redan har köpt en av dessa, och vill nu övertyga andra och er själva om att det inte spelar någon roll vem som har gjort reperationen. Fråga dig själv nu, VARFÖR varnar Länsförsäkringar och Larmtjänsten om JUST dessa bilar? Varför varnar dom inte för Tysk importerade? Lycka till att sälja vidare:D |
|
|
Lövet jag håller med dig.. |
|
|
erik530, antyder du att bara för att jag frågar lite om hur man kan dissa alla bilar från öst skulle äga en egen som kommer därifrån?? Min 330 är jag andra ägaren på, såld av BMW Solna. Min 750 är jag andra ägaren på, har beställts av Hackefors i Linköping, dock uthämtad på en fransk BMW-handlare. Ingen av dessa bilar har varit i Baltikum ens på semester så där föll din hypotes som en sten! Så att jag försöker skydda dessa bilar, det stämmer inte!! Jag vill bara att man har en lite mer nyanserad syn på saken..... Många bilar som kommer via öst har säkert ett tveksamt förflutet och tveksamma reparationer men man kan och ska inte säga att ALLA har det, det är dit jag vill komma helt enkelt. Niklas Fransosen |
|
|
Erik: Ta det lite piano! Båda Niklas bilar är svensksålda, ( även om den ena är svensksåld i Frankrike:). Bara för alla inte stryker dig medhårs behöver du inte komma med dumma påståenden. Vad säger du om Firren79:s inlägg? Mvh Stephan |
|
|
Jag säger absolut inte att alla usa importerade är skit. Alla som har varit krockade och lagade i öst. Det är kriminella ligor som står bakom dessa affärer. Anledningen till att jag är stenhård på det jag säger är att människor dör i dessa bilar. Tror inte heller någon som inte har köpt någon av dessa bilar skyddar dom. Det är vad jag tycker!! Video klippet om hur audin byggs upp från skrot är en bra bild på att lura människor. Jag har även hört att dom svetsar ihop en krockad bil. Är en bil skrotad så finns det en anledning till det, men att köpa en skrotad bil och laga och sen sälja vidare är inget som jag köper. Jag skriver bara vad jag tycker |
|
|
Det finns tabeller på hur stora toleranser det får vara när man riktar en bil. Är olika på alla fabrikat och modell (finns nog ingen bil som är helt rak ens från fabrik). Är delen som riktas så pass deformerad att den tappat sin form när den är på plats eller inte går att "rikta" så man hamnar inom toleransen så bytas den. Det är väl här som man kan tänkas att vissa oseriösa människor fuskar och skiter i det vilket kan få förödande effekter vid en ev krock etc etc. Oseriösa människor finns överallt tyvärr men att säga att alla bilar som är lagade i baltiska länder är dödsfällor och fuskade ihop är bara dumt tycker jag. En anledning till att många lagar bilar i baltikum är löneläget som sagts tidigare. Där rullar nog en hel del "svensk" lagade dödsfällor på vägarna också. |
|
|
De som försvarar "baltreparationerna" missar en väsentlig del i hela upplägget: Skumraskpatrasket som sysslar med denna typ av affärer vill minimera kostnaderna för att göra maximal vinst och det skall gå så fort som möjligt för att kunna omsätta fler fordon - därför görs inte reparationerna fackmannamässigt utan man gör minimal arbetsinsats så länge allt ser OK ut för den oinvigde: man "sminkar upp liken"! Det förekommer som sagt att airbags saknas (men "skalet" sitter där det skall), rattstänger är ihopsvetsade (och därmed saknar deformationsmöjlighet) etc. Gissa vart alla stulna xenonlyktor, airbags, frontspoilers mm. hamnar - jo, merparten går på "export" för att användas i denna typ av reparationer. Jag skulle personligen aldrig köpa en bil som varit importerad till Sverige via ett baltiskt land oavsett hur fin den är visuellt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fridlyst/ så du kan rekomendera andra att köpa en sån bil? |
|
|
Så ALLA bilar som kommer från Öst är taskigt lagade vrak med bovar som försöker tjäna pengar som säljare? Än en gång, man kan inte dra alla över en och samma kam!! Nu håller jag med om att i de allra flesta fall är det skit som kommer via Litauen då deras lagstiftning tillåter att bilar som i alla andra länder dömts ut kan lagas (i de flesta fall garanterat dåligt men inte ALLA) och sedan åter tas i trafik där man sett att den ofta snåle och oinsatte svensken gärna köper den billigaste bilen på Blocket utan att kolla ens den enklaste historiken. Dessa bilar och dessa bedragare borde stoppas, straffas och spärras in. Men dom får fortsätta av två enkla orsaker. 1. Att det är lagligt att laga utdömda bilar i Litauen och sedan åter ta dessa bilar i trafik. 2. Att det finns så många köpare som inte vet bättre eller bara är ute efter billigast möjliga. Orsak 2 kan man inte lösa över huvud taget. Orsak 1 kan man lösa genom att man på ett högre plan sätter krav på Litauen att stänga detta kryphål i deras lagstiftning. Här kommer nog EU in i bilden då dessa bilar med stor sannolikhet inte bara säljs i Sverige men säkert i majoritet här. Sen kan man även uttrycka det så här: Så länge det finns en efterfrågan finns det en marknad. Frågan är då bara hur man ska få ordning på efterfrågan? För den finns ju onekligen där. Kollar bara på hur många som blivit lurade här hemma på bilar som inte ens varit krockade men däremot duktigt skruvade som säljs snabbt. Varför? Jo dom är billiga och köparen så sugen på att ha en schyst bil men inte lika gärna vill betala för en reko bil. Återigen, tillgång pga efterfrågan. Niklas Fransosen |
|
|
Fransosen, jo i detta fall kan man nog dra alla över en kam! De som köper en totalskrotad USA-bil billigt och sedan skeppar den till baltikum för "lagning" och därefter säljer den i t ex. Sverige, gör det enbart för att tjäna så mycket pengar som möjligt - det är INTE några seriösa bilhandlare som gör detta! Som någon uttryckte det: "Det är alltid gratis ost i råttfällan!" Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fan va jag håller med dig Johan. Tummen upp |
|
|
Johan, men om bilen inte kommer från USA utan en bil som är såld ny i Litauen, sedan lagad och skickad till Sverige av någon anledning, hur ska man hantera den då? Det jag far efter är man menar att folk i Baltikum inte KAN laga bilar på ett säkert sätt. Min uppfattning är att kunnandet absolut finns där men pga av det jag nämnde nyss, kryphål i deras lagstiftning och efterfrågan från kanske i första hand Sverige, så görs det på ett i många stycken felaktigt sätt där syftet bara är att det optiskt ska bli bra så att förtjänsten blir den maximala. Men än en gång, om en bil som är såld ny låt oss säga hos BMW i Vilnius blir krockad och sedan lagad i deras plåtverkstad och efter det av någon anledning säljs vidare till Sverige så ska man inte köpa den? Jag tjatar, man måste som köpare kolla upp historiken!!! Om bilen sålts ny i USA, blivit utdömd i USA och sedan åkt till Litauen en kortara stund för att sedan säljas billigt i Sverige så ska man definitivt titta vidare på andra objekt. Denna koll är ju inte så svår om man som köpare är villig att ta sig den tiden istället för att bara kolla på priset och sen hoppa iväg och köpa den. Det behöver inte vara dåligt bara för att det kommer via Baltikum men tyvärr är det ju så att det ändå är skit i 99% av fallen. Men det beror ju på att det finns så många svenska kunder som skiter i historiken och bara vill köpa billigt. Niklas Fransosen |
|
|
Fransosen, jag håller med dig om att kunskapen/yrkesskickligheten definitivt finns i baltiska länderna - ibland kanske de t om är duktigare än vanliga svenska verkstäder rent hantverksmässigt om de bara "får möjligheten" att utöva sin yrkesskicklighet fullt ut. Men som sagt skrotad USA-bil som importeras till Sverige eller annat EU-land via baltikum är i mina ögon ALLTID fusklagade. Andelen seriöst lagade bilar är nog försvinnande få i dessa fall (i praktiken existerar de nog inte i verkligheten utan finns bara "teoretiskt") - men av någon konstig anledning verkar många köpare fått för sig att just den bil de är intresserad av (bara för den är "billig") "säkert är fin"...bara för att senare upptäcka att de blivit lurade (främst av sig själva)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan :-) Vi säger samma sak på lite olika sätt eller hur? Det var precis dit jag ville komma. Om folk bara kunde ta sig tiden att kolla upp historiken bättre skulle denna handel inte förekomma. Enklast vore det om Litauen ändrade sin lagstiftning så att det även där var olagligt att laga (bra eller dåligt kvittar) utdömda bilar. Dom är trots allt utdömda av en anledning..... Nä nu får det vara nog att diskutera detta ämne för idag. Jag hoppas att det blir så pass bra väder i morgon så man kan putsa upp storbilen ordentligt. Den har bara tvättats 2 gånger de senaste 2 dagarna så den är lite smutsig :-D Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.