|
|
|
|---|---|
|
Hello folks! - När man sätter sig i en helt ny bil efter att ha kasserat trotjänaren, så tror jag de flesta människor får den första 'ny'-upplevelsen när man skall dra på sig säkerhetsbältet. Det går så lätt, lent och mjukt. I den gamla bilen var det mest segt, trögt, ovilligt och den ville lämna betydande delar i kläm när man ville stänga dörren. - Känns detta igen? Att ha en ny bils rullbälte som är så lena, mjuka och förföriska. Jämfört med din nuvarande gamla sunkiga skitbälten? - Så. Vad gör man för att få slika bälten igen? Byta hela bältesklockan? Byta alla bälteslöpguider (de slits ju med)? Eller räcker det rentav att demontera bältesklockan och smörja upp den igen? Någon som testat? Jag tänker i samma banor när det gäller njutningen av att höra en ny BMW-dörr stängas med ett dovt, distinkt och förtroendegivande kassaskåpsljud som våra bilar gav som nya. Mycket finns kvar, men på förardörren försvinner det mesta efter 20'. Är det listerna som gett upp och ett byte av dem gör det kommer tillbaka? Jag måste fan prova. Eller kanske rent av en uppstramning i låsmekanismen. Hursomhelst borde man kunna få tillbaka ljudet. ___ Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! | |
|
Inget jag själv testat, men har läst att demontera bältet och stryka det med strykjärnet "om du har något". Samt att smörja upp "spännrullen". Du får gärna testa och ge feedback. The sound from a big M :) |
|
|
silikonspray |
|
| Ta loss bältet och tvätta det med rengöringsmedel i varmt vatten. | |
|
Dra ut bältet till max och spraya det med silikonspray några vändor. Funkar klockrent fortfarande på min cab som hade trötta bälten när jag köpte den 2006. CRC har en spray som funkar, det finns säkert fler märken men CRC finns på närmaste OKQ8 så det är lätt att hitta. Niklas Fransosen |
|
|
Har samma problem på min volvo v70 från 2000 , då förarbältet ofta behöver hjälp att dras in när man tar av det, fästet kan lätt hamna så där lagom 2 dm under dörrnäsan ,så man får se upp när man stänger ,så bältet är innanför dörröppningen. Men kanske funkar att tvätta det o sen på med silikonspray ? /Peder |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.