|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
...och se hur det gick... för en F20... Länk /Anders | |
| Det var verkligen historiskt obegåvat av rektorn, suck. Att ta sig omaket med att anställa en konsult som gör ett upplägg för att man skall få den bil man önskar...totalt hjärndött. | |
|
Tänk vad mycket tid de säkerligen lagt ned på detta och sen konsulter osv, för en 1-serie... Att de inte bara köper bilen privat, så mycket skiljer det ju inte, så att de motiverar att hamna i tidningen och i längden riskera jobbet. __________ Mvh Grelle |
|
|
Hmm, hon har även en bra grundlön. Länk |
|
|
Vad är det för larv. De flesta statliga upphandlingar är ändå riggade på så sätt att man allt som oftast har en leverantör som man vill ska vinna upphandlingen. Detta sker via krångliga skall-krav eller med hjälp av konsulter, och kostar tid och pengar. "Högskolans förklaring till varför man inte begärde in fler anbud var att priset på bilen inte överstiger gränsen för direktupphandling." Om det nu stämmer så får väl rektorn köra BMW om hon nu vill? Återigen, vad kommer detta kosta i skattepengar att "reda ut"? |
|
|
Tycker också detta är larv. Om lagstiftningen är följd (vilket iofs inte verkar solklart) så är väl det ok också? Hade rektorn valt en Volkswagen istället hade aldrig artikeln skrivits. Det centrala är att det är en BMW och sånt kör ju bara kapitalistiska svin. ------- //Lövet |
|
| Klart det hade blivit en artikel ändå, en rektor som varit i blåsväder tidigare som anställer en konsult för att kringå lag... Otroligt dumt beslut. BMW är ett av sveriegs mest sålda märken med två modeller på top-tio så det känns inte som att hon köpt en guldrolex för pengarna direkt, jag tror inte det är där skon klämmer. Snarare har hon lyckats reta upp folk ordentligt genom att inte kunna köra samma märke som övriga chefer. Om det visat sig att hon brutit mot lagen ska hon självklart få gå. | |
|
Jag lovar, det inte hade blivit en artikel om hon valt att köra annat svenssonmärke. Mercedes, BMW, Lexus, osv orsakar helt andra känslor. ------- //Lövet |
|
|
Ja, det kan ju inte vara speciellt svårt att rigga en upphandling så BMW skall vinna. "Högskolan i Jönköping anfordrar härmed till öppen upphandling och leasing av en BMW 120 som skall erbjudas en av skolans anställda. Bilen skall vara utrustad med fyrhjulsdrift, klimatanläggning samt telefonkoppling och vinterdäck. Öppna anbud emotses till Högskolans inköpsansvarige YY YY. Andra bilmärken än BMW kommer inte ifråga då det önskas av den som skall åtnjuta tjänstebilsförmånen". Det lär nog inte vara så många mer än BMW som lämnar in anbud på den upphandlingen tror jag... |
|
| Det är klart det blivit artikel av det även om hon plockat ut en Toyota, att en hög statlig chef som varit i blåsväder tidigare tar in en konsult för att kringgå lagen är förstås av allmänt intresse, i synnerhet i en liten håla, det är ju inte riksmedia som tagit upp det (än...). | |
|
Rätt ska vara rätt, men ibland får man känslan att granskande instanser silar mygg och sväljer elefanter. Kommer att tänka på att bostadskooperationen HSB Skånes VD skaffade en BMW 760Li som tjänstebil, han fick avgå och lämna tillbaka bilen. Har även för mig att VD:n på det kommunala bostadsbolaget ABK hade en BMW M5 och en Jeep GC som tjänstebilar samtidigt. |
|
|
Knäckfrågan är i besparingstider när högskolan sparkar personal går ledningen och rektorn mot deras egna högskolebestämda inköpsregler samt upphandlingsregler i Sverige. De anlitar en konsult för att medvetet gå runt regler för att rektorn ska kunna skaffa en BMW då övriga fick nöja sig med välutrustade V70, XC70 och V60. Detta visar på dåligt ledarskap och kommunikationschefen och styrelseordföranden kommer med dåliga motiveringar. "Gör som jag säger, inte som jag gör" är ledorden från rektor. OT. Vidare beställs och genomförs fönsterputs på den våningen där ledningen sitter efter att högskolan tidigare beslutat att inte putsa fönster pga besparingar. Intressant AlexanderK, var har du sett den formuleringen angående upphandlingen? |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
AlexanderK, den formuleringen skulle inte godkännas och bli överklagad direkt |
|
"rektorn ska kunna skaffa en BMW då övriga fick nöja sig med välutrustade V70, XC70 och V60." Bilarna kostade ju lika mycket (8pbb). Vad är problemet förutom att den ena har märket BMW i fronten? Som jag tolkar texten så följde upphandlingen reglerna eftersom beloppet låg under någon gräns (tolkar ni citatet samma sätt?). Alltså är den enda basen på hela artikeln just att det är en BMW. ------- //Lövet |
|
|
Grattis till 10.000 =) Problemet är att det finns inga färdiga avropsavtal som möjliggör köp av en BMW eftersom högskolan faller inom samma regler som gäller för statliga myndigheter. Då skall en riktig upphandling göras vilket inte gjordes. Man gjorde allt för att säkerställa en BMW. Sen är det ju flagrant dåligt att man själv inte följer de regler man vart med att ta beslut om. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Det är inte så lätt med LOU, ang beloppet I LOU går gränsen för direktupphandling vid ett kontraktsvärde om 270 964 kronor. DOCK, får man inte dela upp det hur som helst och gör direkt upphandlingar som är av samma sak. Dvs en gör en direktupphandling på en bil för 270 000 år henne, sedan 2v senare en till direktupphandling på en bil för 270 000 år någon annan. Då har man gjort fel. Normal när de köper in bilar står det typ: Grupp 1: 5st 5-dörrars (kombi) med en tjänstevikt mellan 1 200 och 1 500 kg.( som t ex Opel Astra, Renault Megane eller liknande) Grupp 2: 16 st 5-dörrars högt insteg med en tjänstevikt mellan 1 200 och 1 500 kg (som t ex Ford C-Max, Renault Scenic eller liknande) Grupp 3: 1 st personbil, dieseldriven med hög markfrigång, 4-hjulsdrift och en tjänstevikt mellan 1 200 kg och 1 950 kg Sedan finns krav som tex: Följande trafiksäkerhetsutrustning skall finnas på bilen: Låsningsfria bromsar (ABS) ESC, (Electronic Stability Control) antisladdsystem Krockkudde på båda platserna fram Sidokrockkuddar fram Sidokollisionsskydd Bältessträckare i framsätena Bältespåminnare i framsätena Trepunktsbälte och nackstöd för alla som färdas i bilen, s.k. säkra sittplatser Krocksäkerhet: Fordonet skall uppfylla någon av punkterna 1,2 eller 3 nedan 1. Fordonet ska ha fått minst 32,5 poäng vid provning enligt European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) • Assesment Protocol version 4.1, 4.2 eller 4,3, • Frontal impact testing protocol version 4.1, 4.2 eller 4.3, • Side impact testing protocol version 4.1, 4.2 eller 4.3. • Pole Side impact testing protocol version 4.1, 4.2 eller 4.3 • Seat belt reminder assessment protocol version 1.2 2. Fordonet ska ha fått minst 31.5 poäng vid provning av skydd för vuxna åkande vid bedömning enligt det senaste Euro NCAP:s Assessment Pro-tocil – Overall Rating version 5.0 fått minst 2 poäng för pisksnärtskydd och har bilbältespåminnare på förarplatsen och främre sittplatsen, 3. Om fordonet inte testats enligt Euro NCAP godtas intyg från tillverkaren eller dessens representant i Sverige som visar att fordonet har motsvarande krocksyddsegenskaper som i punkt 1 eller 2 ovan. Lägger man in Alexanders krav, typ: Bilen ska vara tillverkad i Munchen:) Ja, då finns det saker som styr det också, Proportionalitetsprincipen. Proportionalitetsprincipen innebär att upphandlande myndighet/enhet inte får ställa större krav på leverantören eller leveransen än vad som behövs och vad som får anses vara ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen. Kraven måste alltså ha ett naturligt samband med och stå i proportion till det behov som ska täckas. Och det skulle då ett krav som "tillverkad i Muchen vara" Om ni visst hur mycket skattepengar som läggs på LOU *pust* |
|
Artikelns bas är väl att hon medvetet tagit in en konsult som ska hjälpa henne kringgå lagen... Sen att det var en BMW spelar nog ingen roll, mer än att det var en icke godkänd leverantör. Hon får förstås köpa vilken bil hon vill, om hon följer lagar och regler vilket hon anser sig ha gjort. Det betyder ju inte att det är så, eller att det är moraliskt rätt. Det är därför det finns upphandling, även om jag som statlig beställare har en kompis i en viss branch varken bör eller får jag handla av honom, jag måste såklart hålla mig till den som är upphandlad, annars faller hela systemet, och att en chef lägger tid på att kringgå det är otroligt lågt och korkat. Jobbar man statligt är det känsligt med sådana bitar, inte minst för att undvika korruption. De som jobbar statligt lägger ofta mycket möda på att beställa från rätt leverantörer för att reglerna kring upphandling ska följas, då är det förstås otroligt viktigt att högavlönade chefer följer dessa regler. Hur en människa kan vara så otroligt korkad som hon var denna gång är förvånade, inte minst med tanke på att valfri arg kollega kan ringa media och antyda att de ska begära ut alla allmänna handlingar i fallet...då kommer hela hantering av det bokstavligt talat som ett brev på posten. Samma sak om hon beställt en stor renovering av skolans lokaler av samma företag som renoverat hennes sommarhus. Man gör inte så... |
|
|
Det är ingen diskussion om att de gjort fel, men jantelagen lyser igenom... Länk Samtliga Volvo "som de andra fick nöja sig med" var dyrare än BMW:n: BMW 120D Xdrive F20 336 900 kronor Volvo XC70 D4 AWD 355 057,50 kronor Volvo V60 D4 AWD Momentum 356 000 kronor Volvo V70 D4 Momentum Business 347 290 kronor Volvo V70 D4 S/S Momentum 347 290 kronor Audi A3 Tdi 170 hk Quattro 275 500 kronor Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ErikW: Exakt, och med bättre andrahandsvärde och lägre driftskostnader. Hon har därtill tagit hjälp av en konsult just för att INTE bryta mot några lagar eller regler. Nu verkar hon inte ha världens bestämma omdöme om man läser endel andra saker hon verkar ägnat sig åt, men på den här punkten har jag svårt att se vad hon gjort fel. |
|
|
ErikW: exakt min poäng. Jag vidhåller att om det inte var en BMW hon köpt skulle ingen tidning skrivit en rad om detta. Har sett den här typen av "journalistik" för ofta. Sen kan man bolla LOU både framåt och bakåt hur mycket man vill. Journalistvinkeln dör direkt om det inte är en bil som folk tror är dyr och omoralisk. ------- //Lövet |
|
|
Håller inte riktigt med. Hade BMW funnits med som giltigt alternativ hade ingen sagt något. Nyhetsvärdet är att upphandlingen/anskaffningen inte gick rätt till. Länk Samtliga valde dessutom att inte följa högskolans miljöpolicy genom att välja bilar som inte är miljöfordon. Men det viktiga är att just BMWn anskaffades felaktigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.