AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.678

Klonk runt om...e39

Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
230e xDrive Active Tourer -26
Hello folks!

- Jag har fått klonk i bilen vid små vägojämnheter (e39 2002). Klonket uppkom i stort sett samtidigt runt om. Det första jag tänkte var att det börjat glappa mellan flödesbrickan och stången inne i dämparna. Hyfsat vanligt problem även om dämparna annars fungerar bra men byte är enda lösningen om man vill bli kvitt oljudet.

Men...

...tänk om det inte är dämparna? Ett dämparbyte kostar ju trots allt en smula. Det vore ju surt om man bytte dämpare och oljudet kvarstod, right?

Dessutom, att lokalisera ett klonk medelst lyft av bilen är ju inte heller lätt. Om man använder en X-lyft så hänger ju hjulen fritt och närapå omöjliggör en simulering av normal färd. Ett lyft på en rälslyft då hjulen har normal färdhöjd borde vara det bästa. Men inte då. Biljäveln är tvärtyst hur man än rycker, sliter och gungar.

Så, till frågan:

- Finns det någon speciell tågordning för att lokalisera klonk på e39? 540 har ju förvisso 7-seriens framvagn men jag tycker ändå inte det borde vara så stor skillnad i tågordning. Om det nu inte är dämpare eller andra lättåtkomliga bussningar, är dämparlagren uppe i fjäderhusen en svag punkt på e39? Jag har hört att dämparbyte bak på e39 inte är en dans på rosor, då borde ju dämparlager inte heller vara kul att byta. Eller?

___

Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Det absolut vanligast fram måste vara stabilisatorstagen följt av övre/undre spindelled, som du skriver svår att diagnostisera men om man är en som sitter i bilen och småruckar på ratten och en annan tittar på spindellederna (bilen måste stå på hjulen!) så är det förhållandevis lätt att se om det är glappt.
För stabilisatorstagen går det att bända krämmhängaren uppåt/nedåt och titta på lederna.

Bak är det vanligaste hundbenet samt undre bäramslagringen här är det bända som gäller, görs bäst på lyft.

Fick byta armar på min fram på ena sidan, 31k mil på dessa känns som bra kvalitet.
FAF
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag rekommenderar en kontakt med "Dr Tobbe" på Länk så får du garanterat reda på vad oljudet kommer ifrån. Sen kan du be om en offert för reparation.

Mvh
Asken
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
dämparbyte bak på e39 sedan er en enkel jobb men tar litt ekstra tid fordi hatthyllan og innerskjermer må ut,på min 540 var det dämparlagren fram som gav klonk i bilen vid små vägojämnheter
ba
68
bantez
e34 540ia-94/e34 530ia touring-94
börja med att byta stabstagen du åker ändå på det inom snar framtid. de är en extra svag punkt och kostar inte många kronor
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det finns 100 delar som kan klonka på en E39 före stötdämparna :)
Kolla över alla leder till en början. Stabstag fram och stora nedre leden bak är vanliga felkällor.
Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
230e xDrive Active Tourer -26
Hello!

- Tack för alla tips. Jag lyfter imorgon, både på X-lyft och rälslyft. Vi skall se vad vi kommer fram till. I will keep you posted.

___

Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.