AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.303

Bilen drar höger respektive vänster beronde på vägen

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Hej bilen har gått klockrent på sommardäcken förra året sedan bytte verkstad till vinterdäcken funka bra nu satte dem på sommardäcken och jag trodde dem glömt skruva fast något hjul först men dem satt.

Bilen går rakt när vägen är rak vid små gupp eller lite lutning kan den både dra åt höger eller vänster vad är felet ? Dem har gjort hjulinställning på den däcktrycket har dem kollat det är 17 tums däck å dem sa att dem kunde vara spårigare men konstigt att det händer nu?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för däck och vad är det för fälgar (vilket inpressningsmått har de?)?

Är fram- och bakdäcken olika mycket slitna?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Hej johan vi kan ta det från början om det nu spelar någon som helst roll jag sladdade upp på en trottar då vart den sned i bakvagn spindelled böt dem och fyrhjulsintställning. Sen har bilen gått hur bra som helst sen direkt när jag fick på sommardäcken kom det här så det bör väll inte ha något med det på göra?

Jag prata med verkstan och han trodde det kunde vara däcken tydligen så var 2 av däcken lite bredare så dem satt dem bak och dem mindre fram jag har för mig det var 225-45 17 på däcken. Dem gjorde även en framhjulsinställning dem har inte skiftat däcken för han sa att bilen ska ha bredast däck bak.

Han sa att framdäcken började bli slitna med lagliga

Om jag nu byter däcken ska jag köra samma som dem där fram så alla är lika stora.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Om jag nu ta å byter däcken finns det däck som inte gärna är så spårkänsliga vill inte ha något kina skit. Går det att gå ner i omkrets eller vad är bäst på 17 tums fälgar
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Jag hade samma upplevelse när jag satte på sommarhjulen den 4/3 eller så. Mina däck (Michelin Primacy HP har ännu 6 mm fram och 5 mm bak.
Spårkänsligheten bättrar sig efter några km körning så min teori är det är temperaturberoende.
Det kommer att bli lika bra som tidigare om temp ökar till 10 grader även om det gradvis blir sämre i takt med däckslitaget. Nu är temp max 8 grader dagtid under 5 på morgonen så simma lugnt med is i magen.

Om du vill ha däck som är mindre känsliga så får du minska bredden och öka profilen men det finns ju gränser för vad du kan ha på dina fälgar. RFT däck upplever jag som bråkigare än vanliga däck.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Oki då kör jag nog kan väll inte ta nån skada direkt på bilen kanske kör sommaren ut å byter däcken sen om det fortsätter vad kan man ha för däck senaste 205 fattar jag att det är bredden öka profilen då ska jag ha mer en 45 kanske 55?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.