AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.536

E61 530xdA LCI - 2008 upplevs kraftlös på låga varv; Är det pga av "seg" automatlåda?

Sida 3 av 3
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Tack Saij! Detta är ett imponerande forum, alltid någon som har några tips. Jag skall förmedla tipset till min son!

Lansman45
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
GW Engineering som gjorde oljebytet i min låda påstod att lika stor betydelse som själva oljebytet har filterbytet. När det senare blir igensatt ändras hastigheten oljan kan röra sig i vilket ställer till problem. Jag upplevde ingen revolution men bilen lägger i ettan klart mjukare vid nedbromsning till trafikljus. Bara det var värt bytet.

-------
//Lövet
Sa
440
Saij
X3 -12
>andreas_lofgren

"rödljus-problematiken" (lång inbromsning till stillastående och nästan omgående start igen) kan också orsakas (vanligast) av "låg oljenivå" i lådan - de flesta lådor är mycket känsliga för oljenivån (därför så mycket "tjatande" rätt temp på låda och olja vid påfyllning). Låg oljenivå (till en viss gräns) märks inte vid normal körning - men vid lång inbromsning kan pumpen (p.g.a. att oljan "flyttar sig") suga in luft med kavitation/tryckfall som följd och när oljan "runnit tillbaka" och trycket stiger kan lådan "smälla i" växeln ganska häftigt.

:-)/Saij
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
I mitt fall var det tydligt att det var själva nedväxlingen som var orsaken. Det behövdes ingen start igen.

-------
//Lövet
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Saij!

Symptomen på 330xdA tycker jag stämmer rätt väl med "humming converter". Det kom efter första bytet av filter+olja på vxllådan och har alltså inte blivit bättre efter ett 2:andra byte. Nu vet jag inget om automatväxellådor. Därför lite funderingar:
Om jag förstår rätt så finns lockupfunktionen i convertern i form av någon typ av lamell?? som går in genom oljetryck??. Kan det vara så att smuts som löst vid första oljebytet begränsar oljetrycket??, för det känns ju lite märkligt att det kom direkt efter oljebytet. Skulle det kunna vara så lyckligt att denna smuts sitter i filtret eller är det bara att inse att det är converterbyte som gäller.

MVH lansman45
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej Lansman45!

Mjae – nu är jag iofs ingen automatlåde-expert utan det handlat i mitt fall mera av ”förvärvat vetande” – finns dock väl dokumenterat att oljebyte på en automatlåda men höga miltal kan orsaka ras. Detta p.g.a. man i en sliten låda har en olja med massor av slitagepartiklar från beläggen i lådan och därmed en högre friktion – ny olja återställer till normal (lägre) friktion och detta tillsammans med slitna kopplingar gör att lådan börjar slira/överhettas och går ner . (Hur långt har den gått?) Detta kan ju vara fallet med lockup:en i ”er converter” – men långt ifrån säkert!! Finns massor av andra faktorer som kan ge liknande fenomen bl.a. LMM. Har ni kollat om det finns några felkoder satta? LMM ger vanligtvis ingen felkod – men prova att koppla ur den och se om nå’n skillnad. Jag körde med live data på laptoppen som ena sonen (nästan spyende) kollade på under körning – där kan man ganska hyggligt se när lockupen går i och om den ligger kvar vid gaspådrag. Vid fullt ansatt lockup skall det i princip vara (upplevas) som en manuell – helt låst drivlina. I början märktes symptomen bara mellan 80 – 110 km/h vid svagt gaspådrag för att innan byte märkas ”ordentligt”. Gjorde ett byte av olja när symtomen började visa sig – men ingen skillnad – kanske beroende på att jag bytt olja i lådan ett par ggr tidigare.
/Saij
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Saij!

Ha, ha - det har sina risker att svara, då kan man oförskyllt bli expert. 330xdA har gått 25 000 mil när vi gjorde första oljebyte. Jag tänkte inte på skillnader i friktion, bara på att något var igensatt av "skräp". Vi får undersöka lite mera.

Lansman45
Sa
440
Saij
X3 -12
Lansman45!

Ja - är man snäll och dum och försöker återgälda ett uns av den information man fått via det här forumet - så är det väl smällar man får ta :-)!!

25 K mil - ja - enligt en insatt kille som tidigare var verksam här på forumet (molle325 sök gärna hans inlägg - massor av nyttig information) var det nog i senaste laget att göra ett byte, men som vanligt beror det ju på vad bilen varit med om under dessa mil - taxi i Hannovers innerstad eller autobahnlok som bara stannat för att tanka och p***a :-). Själv gjorde jag första bytet vid 16-17 K mil.
Hoppas att det löser sig.
:-)/Saij
Sv
91
Sveamannen
530Da -01
Mustang Ht -69
Det kan vara värt att kolla efter vacuumläckor också.
Jag hade liknande symptom på min 530d-01, plockade av insuget för att byta spruckna slangar och passade på att rensa bort swirlflapsen samtidigt(hög tid,en axel hade gått av och spjället hängde på trekvart).
Hjälpte inte, fick lådan renoverad, går mjukt och fint,men var fortfarande lite svag och tvekande på låga varv, skyllde på bristen på swirlflaps.
Tills jag skulle byta termostater, den lilla slangstumpen vid egr termostaten som man måste lossa för att komma åt ena skruven var helt torr och glappade vid anslutningen, har nu bytt den och satt slangklämmor.
Och det kan jag säga,det löste allting.
Fick styrka på låga varv och på köpet 30 hästar till(känns det som),enligt förbrukningsmätaren går den snålare,återstår att se.
Men det har blivit en helt annan bil att köra,den svarar direkt på gasen och den känns lätt på något sätt,behöver inte mycket gas för att komma iväg.
Bara mina erfarenheter,men kanske värt att kolla.

Hej

Det alltså jag som tagit över denna fina bil :)

Har inte kopplat upp mig med datorn men ska göra det, tror dock inte på kass lmm tyvärr :(

Oljan vi har använt är denna

Länk

Med vänlig hälsning Olof
Sa
440
Saij
X3 -12
>318is_Olof

Hej!

Ja - en koll i datorn är ju aldrig fel - dock som sagt, halvdålig LMM ger sällan felkod...... enkelt att bara rycka kontakten till den och provköra.

Btr. oljan ni använt så är det ju en Dexron VI olja medan den för lådan explicit specade oljan är en Dexron III-G. Dessa oljor skall vad jag vet vara "bakåtkompatibla" men jag har inga närmare kunskaper om detta och i vilken mån.

Ett enkelt test skulle ju vara att prova att byta till den specade oljan då dessa lådor och särskilt lockupkopplingar tydligen är verkligt griniga med att rätt olja används. Detta just med tanke att fenomenet tydligen uppstod i samband med oljebytet.

Antar att skylten på lådan är grön och i så fall är det ETL7045E som gäller (kostar nog dessutom bara 50% mot den olja du länkade till). Kollade i ett gammalt inlägg Länk från den tiden jag gjorde 1:a oljebytet i lådan och såg där att samma låda beroende på om den satt i en diesel eller bensinare skulle ha olika oljor (Dexron III-G resp. Dexron VI) - just beroende på lockupen (avstämd för rätt friktion till lockupkopplingen).

/Saij

Hej igen

Jepp det sitter en grön etikett.
Ja det är helt klart värt ett försök. Vart köpte du förresten din olja?
Stort tack för all hjälp Saij!

MVH
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Köpte hos lokal firma (via jobbet) kan kolla var - återkommer - minns inte riktigt vilken kanal som marknadsför Texaco-produkter i Sverige.

Med vänlig hälsning/Saij
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Köpte oljan hos Q-star - men de finns bara lokalt här på östkusten - betalade 47:-/lit ink moms (20 liters-dunk 2012).

Preem säljer Texacos produkter i Sverige - så det borde rimligen gå att få fatt i hos någon av deras lokala återförsäljare - du kan kolla här Länk

Med vänlig hälsning/Saij
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.