AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.533

E61 530xdA LCI - 2008 upplevs kraftlös på låga varv; Är det pga av "seg" automatlåda?

Sida 1 av 3
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej!

Har bytat från en 330 XD 2002 till en 530 XD 2008, båda med automatlåda. På 530 finns även aktiv farthållare/stop&go funktion som jag knappt använt, men fick på köpet.
Jag upplever att 530 kräver mer varv innan den kommer iväg jmf med 330. Tex om man står vid ett stopp och skall starta är det som det finns ett dödläge där det inte händer något och sen kan accelerationen komma som en riktig knuff/kethtupeffekt. Samma sak upplever jag när man saktar in vid en rondell och sedan skall öka igen eller när man påbörjar en omkörning. Bilen är definitivt mkt piggare än 330, men karaktären är annorlunda. Den växlar mjukt och fint i lådan, så mina funderingar går närmast till om man borde uppgradera motorstyrningen eller vad det nu heter?

Vad tror ni? Känner ni andra 530-ägare igen detta som jag beskriver, så får jag vackert vänja mig, men är det fel så kostar jag på en uppgardering på BMW för ca 3 000:-.

Jag är definitivt inte ute efter mer effekt, den räcker, men jag upplever bilen som lite mer svårkörd än föregångaren.

Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
Den startar i växel 2 när du står still med D på växelväljaren. Släng över den till manuell och välj växel 1, dock spinner den så du får ändå inte ner effekten.
Un
263
Underdog2
Såg nu att de va XD det gällde. Starta i vxl 1 å den sticker iväg fint :)
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Underdog2
Är du säker på att den startar i tvåan.
Jag är ganska säker på att den startar i ettan.
Ska kolla idag igen.
Ri
130
Riverss
530dA lci M-sport-07
Har nog liknande på min som du beskriver, Iaf i läge D. Vill jag slippa det lilla lagget så petar jag i sportläget istället. Tror inte det är något fel på din bil.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Tack för svar /pusselbitar hittills. Intressant att du Riverss tycker dig känna igen fenomenet.
Jag vill köra i D och inte använda sport eller manuell.
Ri
130
Riverss
530dA lci M-sport-07
Jag tror det är pga det tar tid att få upp laddtrycket.
I sportläget (rätta mig om jag har fel) håller turbon upp trycket hela tiden.
Medans i läge D måste turbon bygga upp trycket efter du tryckt ner gasen.
Du har samma fenomen när tex du tagit loss insugsröret, men då fortsätter lagget iom att ingen luft trycks in.
Kan även hjälpa att byta packningar på insugsröret ifall de läcker o på så sätt tappar tryck. (Skulle dock inte tro det kommer bli någon jätte skillnad)

[m
7
[micke]
540i Touring M-Sport -18
Jag känner också igen detta. Speciellt när man saktat ner, vid en korsning eller liknande, och sedan ska accelerera.
Då känns det som att automaten inte växlar ner tillräckligt snabbt.
När det inte händer något så gasar man på lite mer, och då får lådan för sig att växla ner och det blir istället riktig bra acceleration.
Vilket gör att det blir lite ryckigt ibland.

Vet inte om jag kör för försiktigt och att lådans adaption då gör den extremt o-sportig.
He
437
Henrik 77
Det känns ju som det är något fel på lådan så fall. Det har jag aldrig upplevt med min.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
En del om inte alla känner igen min beskrivning av långsam reaktion vid start och vid fartökning efter att man saktat in. Bra för då inbillar jag inte mig!

Sedan är väl inte detta ett jätteproblem, men det känns irriterande.

Jag har gått från en manuell 525D/163 hk via 330xdA/184 hk och nu till 530xdA/235 hk så jag tycker jag vet vad man kan kräva av en dieselsexa från BMW. Jag kan dock inte mkt teknik och det är därför jag vänder mig till Forumet.

Era svar om orsaken är intressanta men spretar väl lite. Många är inne på "inställningen" av automatlådan och/eller att man skall använda sportläge/manuellt läge.

Jag ångar att jag inte skrev som rubrik "530xdA 2008 kraftlös vid låga varv" för det är fortfarande så jag upplever det. Jag kan inte förstå att lådan skall behöva växla ner bara man nuddar gasen med det vridet i motorn och inte heller att man skall behöva ligga i sportläge/högre varv för att ta ut lite vrid. Jag har som sagt mina tidigare BMW-dieslar att jämföra med. Har också märkt att det krävs rätt mkt gas vid krypkörning vilket skulle kunna tyda på Underdog2s teori om att den startar i 2:an, men varför har vi då 1:an?

En vild tanke från mig som inte kan mkt om teknik, kan det ha att göra med den aktiva farthållaren som bilen är utrustad med?
Un
263
Underdog2
Tror det handlar mest om att få ner förbrukningen å göra mjuka starter (att starta på 2an) testat på min, på D startar den som du säger. Lägg över till sportläge så känner du att bilen har ändrat karaktär. Riverss skriver att på sportläge håller den laddtrycket uppe, stämmer tyvärr inte. Den håller däremot högre varvtal för att få laddtrycket vid direkt gas.
He
437
Henrik 77
Min startar alltid på ettan. Det ska den göra. Klart den känns annorlunda i sportläget. Men bilen flyttar ju inte bara upp uppväxlingen. Den ändrar gasrespons och styrningen blir trögare. Den ska ha bra vrid ner till ca 12-1300 varv. Det har min och den växlar inte ner om man inte trycker ganska mycket på pedalen.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ändrad gasrespons och trögare styrning får du väl bara om du har sportautomat med den extra sportknappen framför växelväljaren.

Sportläget på växelväljaren (oavsett vanlig steptronic eller sportautomat) ändrar bara program som styr hur växlingen ska ske.

Min 550 startar på 2:an i D och 1:an i S vilket är så det ska vara. När jag just köpt bilen så kände jag att när jag stod still vid rödljus med D ilagt så ville bilen driva framåt ganska kraftigt, dvs mer än vad jag var van vid från tidigare BMW med automat. Den växlade också ryckigt mellan 2:an och 3:an. Min verkstad nollade lådans minne och sedan gick den som den ska.

___
//Ulf
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Efter alla era inlägg så tycker jag att jag lärt känna min nya bil bättre. Tack!

Det hade underlättat om man hade visst vilken växel som bilen "kör" i läge D och Sport, nu har man bara varvräknare och förbrukningsmätaren som skvallrar lite.
Jag provade att starta i man 2:a utan problem och även 3:a, drar därför slutsatsen att det är som flera har påpekat start i 2:a på D och 1:a i sport.
Börjar också ana att den ligger i en hög växel i D när den känns orkeslös ett kort moment när man tex saktat in för framförvarande bil och sedan går ut för omkörning. Lösningen är som ni påpekat att peta över i sportläge vid dessa tillfälle.

530 har alltså en annorlunda körkaraktär än mina tidigare motorsvagare BMW-dieslar.
He
437
Henrik 77
F-n vad skumt. Även om jag har sport automat så startar min i ettan även om jag drar över spaken i manuellt läge. Har testat flera gånger nu för att vara säker. Min är en sen 2009:a. Något dom kanske ändrat på i styrningen. Ska se om det går att starta i tvåan. Men då kan jag förstå att den känns seg om den gör det.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Måste bara korrigera ett påstående från mig. Det går inte starta manuellt i 3:an då växlar bilen ner till 2:an automatiskt.
He
437
Henrik 77
Jag testade nu att starta i tvåan med manuellt läge. Då är ju bilen riktigt seg. Känns som en gammal Volvo där man kunde välja vinterläge:). Helt klart ska den ju starta på ettan. Det gör min i alla fall i alla lägen. Beror väl så fall på utväxlingen. 530 och 535 diesel har samma= hög. Med lägre utväxling kanske man klarar av att starta på tvåan.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej!

Lyfter denna tråden igen.

Efter att ha läst en massa inlägg här på forumet med slirande/tvekande/långsamma osv BMW E60/61 och även andra modeller så drar jag slutsatsen att det är vanligt/kanske normalt att man upplever att man kommer igång långsamt och att detta även kan vara irriterande vid omkörningar.

Sedan jag startade denna tråden använder jag sportläge om jag vill vara säker på att komma igång snabbt, vilket funkar bra. Jag har även försökt nollställa lådan enligt metoden trycka på startknapp utan att hålla på broms osv, vilket jag tyckte gav viss förbättring.

Eftersom jag inte vet mkt om automatlådor är det en del frågor som jag grunnar över och som jag säkert kan få svar på här på forumet:

1: Vad jag förstår så finns där en adaption/anpassning av växlingen till mitt körsätt. Kan någon berätta hur snabbt detta ändrar sig och hur länge det "sitter i" och vad har en nollställning för funktion?

2: Lockupfunktionen, vad styr den? Är det vid viss hastighet som den går in eller är det något med belastningen på momentomvandlaren? Finns lockup på alla växlar?

3: Jag har läst något inlägg här på forumet där man förklarade den beskrivna segheten/tvekan med att det skulle finnas en momentbegränsning. Kan detta stämma?

Kanske har jag ställt lite virriga frågor. Jag ser därför fram mot att ni experter ger lite klarhet!

Tack på förhand!

Lansman45
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Sätt på tändningen (dvs. inte starta motorn) och håll sedan gasen i botten (förbi kick-down) i 30 sek. Detta nollställer minnet i lådan.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Sim

Jag har gjort som du beskriver med nollställning och det blev något bättre, men jag tycker inte skillnaden är så stor.

Det jag funderar över är hur lådan egentligen "styrs".

Det jag undrar är hur snabbt den ändrar sig efter min körstil och om denna "inställning" sitter i. Nollställningen gör väl att man börjar om från början, men om lådan anpassar sig till körstilen kan man tycka att det skulle räcka att köra aggressivt ett tag?

Ser fram mot lite svar om hur lådan "styrs" från er som kan lite mera.

MVH lansman45
za
64
zazzee
G21 330E xdrive
E87 118i
E46 316i
E61 525d xdrive
Lite sent på bollen men för drygt en vecka sedan hade jag min 520d Aut. LCI inne på felsökning då jag upplevde den som otroligt seg.
Efter en timmes felsökning med datorn konstaterade dom att inget var fel.
Dom nollställde automatlådan och efter fick jag en BMW igen.

För min del blev det stor skillnad mot tidigare, rappare växlingar snabbare på att göra kickdown ja en mycket piggare bil kort och gott.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.