AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
826

hur får man mer mos i M3 E30

st
40
stålmasken
M3-88 320-87
Har min motor isär och tänkte stoppa i lite väre saker så det börjar röra sig lite. Någon som har lite tips.på kolvar kammar mm.... Har inte tänkt mig kompressor eller turbo. Finns det några bra firmor att höra med.vill ha fart i bilen men inte bli ruinerad,Tacksam för lite hjälp

stålmasken
typ du kan börja med DR.scrik kam från motornord.se
-----------
Trim luftfilter
extraktor grenrör
2.5" avgassystem med 1 dämpare
rensa katen
plana toppen en del
sen ska du porta den

------
tätstega lådan
så du kan växla snabbare
----

Dom 3 B:en---------------
-Bemmer,Brännvin,Brudar-
----M-Power------------
Garett the best a man can get
DC-Hub The-Raven.dns2go.com
WebCam: The-Raven.dns2go.com
FtpServerThe-Raven.dns2go.com
The RavenRacing--
-----------///M
st
40
stålmasken
M3-88 320-87
hur vet man vad man har för kammar eller kolvar i nu. står det på om det är dr ???. sitter det inte redan extraktor rör på.

stålmasken
Kolla på Länk där finns en del grejor till E30 M3 och till andra M3:or också.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

läste någonstans att det står på kammen om det är en schrick kam. Nya schrick kammar går på ungefär 10000:-till m3 e30. Köp det och sen lämnar du in toppen på bearbetning så har du en fin maskin!
st
40
stålmasken
M3-88 320-87
Hur mycket ger dr schrick kammarna. ca Hk...

stålmasken
RafkoM3
Köp ett turbogrenrör och ladda 0.4 bar så klarar du dig utan att modifiera motorn på något sätt.
Det borde ge dig en billig effektökning än om man jämför med sugtrimmning.
0.4 bar borde du hamna runt 250-260 hk och med massa vrid.

/M3 E30(TIC)
Länk
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

RafkoM3: Vart köpte du ditt turbogrenrör? Vad kostade det? Jag har fått pris av en kille som skulle bygga grenrör i rostfritt åt mig, det skulle gå på 5000:- Då känner jag nästan mer för ett gjutet, liknande ditt. Det ser bra mycket mer "standard ut i alla fall! Tacksam för tips/ Johan
Ingen överladdning?

Firman du vill vända dig till heter Köhler racing och har tel nr 0346-31049. Han har med all sannolikhet vad du söker...

RafkoM3
Lotec har byggt 100 st M3 E30 turbo under årens lopp, men de slutade tillverka dem eftersom det var för dyrt. Tror prislappen hamnade runt 20 000 DM for en ombyggning. Hade tur och fick tag på ett komplett kit från LOTEC och byggde på det. Men eftersom jag vill ladda mer än 0.6-0.8 så köpte jag smidda kolvar och stakar också, och lite annat smått och gott.
Maila mig om du undrar mera...

/M3 E30(TIC)
Länk
st
40
stålmasken
M3-88 320-87
frågan var ju som sagt utan överladd... men det där med smidda kolvar är det samma sak som dom här dtm kolvarna som man ser här och var. men som det låter här så ska man köpa dr schrick kammar, smidda eller Dtm kolvar, porta toppen och sen i med ett rejält trimm chip. hur många Hk kan man räkna på då

stålmasken
RafkoM3
Stålmasken:
Såg ej att du EJ ville ha turbo el kompr.
Räkna med 10 000:- för kammar.
porta toppen 3000:-
högkomp kolvar 10 000:-
alla packningar och lager 8000:-
Du borde renovera motorn samtidigt då allt är av.
Byter du ventilfjädrar och ventiler till större, så kan du kanske hamna på 260-270 kusar med allt gjort.
Du lär oxo få sämre lågvarvs egenskaper.
Känner en kille som hade en Köhlertrimmad M3a med runt 300 hk 2.5 liter. Men som sagt, gick inget vidare under 4000 varv.

/M3 E30(TIC)
Länk
RafkoM3
Var kan man få toppen portad för ca:3000:-?
Detta låter väldigt billigt i mina "öron" (ögon).
Alla som jag har frågat säjer att det kostar minst 10,000:-
Då är det ett hela topp jobb med ventilsäten och kanaler, så får man även köpa till ev. större ventiler
och kamaxel (kamaxlar).
Helt plötsligt så har slutnotan blivit ca 5 gånger din prislapp.
Detta är menat på ett vänligt sätt av en som undrar..
Hälsningar Berbel

RafkoM3
Berbel:
Alltså när man renoverar så betalar man ett fast pris för renoveringen och vill man samtidigt porta toppen fick jag höra att det var 3-4000 kr extra för det. Men det låter klart billigt även i mina öron, men det är som sagt hörsägen och troligtvis om man endast vill porta toppen utan en renovering blir notan samma som om man renoverar den ;)
Jag fick betala 7000 för att renovera min topp, men då var den redan portad så den extra kostnaden behövde jag ej betala.
Men märk väl att kostnaden är bara för arbetet, kamaxlarna, ventiler osv får man betala extra för.
Lättast är att ringa runt till Köhler/TTR/MMR och fråga vad det tar för olika ingrepp.

/M3 E30(TIC)
Länk
st
40
stålmasken
M3-88 320-87
Tack grabbar..
Ni har varit till stor hjälp..
Eller så har ni bara hjälpt till att hitta på ett till sätt att göra större hål i plånboken. men tack endå hoppas bara min tjej gillar mina eller era ideer.

(Nästa semester resa år 3000.)

stålmasken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.