|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag som inte är så van att skruva själv bytte motorolja i helgen. Letade oljepluggen ett tag och blev osäker när jag såg den här blanka insexskruven. Ganska stor och platt skruv, större än oljepluggen som är en 17 hylsa va? Vad är det för skruv? Sen undrar jag också varför det inte finns någon servicelucka vid pluggen. Ska man behöva skruva bort båda skyddsplastbitarna för att komma åt oljepluggen? Vissa guider beskriver en servicelucka men någon sån har inte jag. | |
|
Ingen av mina bilar som haft M54 har inte haft någon lucka som sitter ovanför oljepluggen, utan pluggen sitter öppet i ett litet hål. Man ser botten på tråget och sen sitter pluggen på sidan. Nej, du behöver inte plocka ner hela skyddsplasten för att komma åt pluggen. Vilken insexskruv du menar vet jag inte. Vart sitter den någonstans? |
|
|
Jag har inte kikat på hur det ser ut på de fyrhjulsdrivna bilarna så de kanske har "heltäckande" skyddsplåt under motorn. Spontant låter det som om det skulle kunna vara oljepluggen till fördelningslådan för framhjulsdriften som du hittat. Pluggen till oljan i motorn är lätt att hitta den sitter ju i oljetråget och det bör du lätt kunna "identifiera" när du kikar på motorn underifrån. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag ska ta lite kort i helgen, återkommer... | |
|
Det här är ju oljepluggen: Länk Det är den här skruven som jag undrar vad den är för något: Länk Jag måste definitivt ta bort den bakre täckkåpan för att komma åt pluggen. Något som känns väldigt konstigt. Är det fler som har så eller har ni andra en servicelucka bara? |
|
| Länk | |
| Den där skruven du undrar över är högst troligt avtappningspluggen till fördelningslådan/främre-diffen. Pluggarna till diff/vlåda brukar vara just insex... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.