AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.843

E39 530 - 2001 med manuell låda visar "TRANS. FAILSAFE PROG"

BM
451
BMW 580
530D -09
Hej! Jag har en BMW 530 2001. Den har den stora färdatan. Den som visar på instrumenthuset när när fel uppstår. Den är manuell växelåda. Men föra ägaren har bytt ut instrumenthuset. Desvärre kunde han inte hitta en som är till Manuell låda så han tog en instrumenthus från en automatare.

Så nu varje gång jag starta bilen eller släcker så visar displayen en fel.
Det står: " TRANS. FAILSAFE PROG "

Vad jag har förstått är det att det visar fel för automatlådan. Så jag tror att den inte känner av att bilen är en Manuell växellåda.

Min fråga nu är: Kan man ta bort denna "felkoden"?? I så fall hur gör man det?
Orka inte höra den plinga varje gång jag starta bilen eller stänger av bilen.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Du måste koda om instrumentet så att det förstår att det hör till en manuell bil. Går nog relativt lätt med en BMW scanner.

Min bil:

Länk

BM
451
BMW 580
530D -09
Du få ursäkta min okunskap. Men vad är en BMW scanner?? Jag har en Elm 327 som jag använder för diagnoser. Är Bmw är det nåt man kan använda sig av till det eller? Exakt hur ska jag göra? Eller hur mycket skulle det kostar göra det hoa Bmw tror?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
BMW scanner 1.4.0 är det användarvänligaste diagnosprogrammet för äldre BMW typ e46, e39. Används tillsammans med en dator. Jag upptäckte detta förträffliga verktyg när jag skulle programmera halvljusautomatik på min 540. Tog fem minuter med BMW scanner att fixa. Bara att bocka i en bock.Tyckte att det var saftigt med 1500 kr som BMW skulle ha. BMW-scanner felsöker och diagnostiserar alla moduler i bilen.
Jag skulle tro att BMW löser ditt problem för 1500-2000 kr.

Min bil:

Länk

BM
451
BMW 580
530D -09
Oj vad dyrt BMW tar för så lite jobb. Kan man ladda ned BMW Scanner nånstans gratis? Funkar det med en ELM 327 bluetooth??
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nej du behöver hårdvara och tillhörande mjukvara. Funkar ej med ELM.
Jag har Powerpostat dig.

Min bil:

Länk

BM
451
BMW 580
530D -09
Tack! jag ha också svarat dig på powerposten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.